AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #1 Skrevet 18. mars 2017 Hei Jeg har fått tid hos politiet for å anmelde en voldtekt. Har tatt avgjørelsen om å gå til anmeldelse etter å ha kjent på dette over en viss tidsperiode, og har funnet ut at dette føles riktig for meg. Det kjennes godt å stå opp for meg selv, og ta denne kampen på vegne av andre slik at dette forhåpentligvis kan virke preventivt. Antar (og tror jeg er ganske forberedt på) at det kan bli veldig mentalt krevende, spesielt hvis det blir tatt ut tiltale og saken skal opp i retten. Og selv om dette med rettssak virker utrolig skremmende, så håper jeg naturligvis at det blir tatt ut tiltale slik at saken tas opp i retten. Men jeg vet jo egentlig ikke helt hva jeg begir meg ut på, siden jeg ikke har gjort dette før. Har kontakt med både bistandsadvokat, samtaleterapeut på overgrepsmottaket og psykolog, men jeg savner litt erfaringer fra kvinner eller menn som har vært gjennom denne prosessen. De spørsmålene jeg sitter med er vel egentlig vanskelig for fagpersonell å svare på også, så jeg spør her inne i tilfelle noen kan være behjelpelig med egne erfaringer. Jeg har mange spørsmål, tanker og bekymringer i hodet. Hvor krevende er et avhør? Hvordan bør jeg forberede meg på at han reagerer (er det vanlig å innrømme, eller nekte?)? Hvor lang tid tar det før etterforskningen starter, og han får beskjed om at han er anmeldt? Hvor klare bevis kreves for at det blir tatt ut tiltale? Hvor stor sjanse er det for å få vedkommende dømt om dette tas til retten? Om dette tas til retten, vil hans bistandsadvokat stille kritiske spørsmål til meg for å prøve å så tvil rundt skyld eller lignende, evt hvor ekkel er denne prosessen? Sitter dere igjen med en god opplevelse etter denne prosessen, eller fikk dere en følelse av å ikke bli trodd? Håper noen her inne kan komme med egne erfaringer eller eksempler. Lovdata gir meg ikke helt svar på de spørsmålene jeg lurer på. På forhånd, tusen takk! Anonymkode: bae53...a14
bekka79 Skrevet 19. mars 2017 #2 Skrevet 19. mars 2017 Ut i fra hva jeg forstår, så er det en stund siden hendelsen? Etter min erfaring da så kan prosessen være mye vanskeligere.. Da det mest sannsynlig ikke foreligger noe DNA bevis eller lignende lenger. Det skal foreligge ganske så sterke bevis for at det i det hele tatt blir reist tiltale. Foreligger det ikke konkrete bevis, vitner el.l. så blir det kun ord mot ord og man kommer dessverre ikke langt med det. Jeg har vært gjennom prosessen nå nylig med en bekjent, der ble saken anmeldt ca et døgn i etterkant.. Avhøret var langt å krevende, det ble foretatt gyn.undersøkelser,og klær som var blitt brukt sendt inn. Så gjennom flere avhør. Politiet som de sa trodde på hendelsen, men iom at det ikke forelå noen konkrete bevis, her var ikke dna nok, for kunne like gjerne ha vært frivillig, og ingen vitneobservasjoner. Så var det ikke nok til å kunne reise tiltale. Så saken ble henlagt. Hadde hun oppsøkt politiet med en gang, kunne det vært enklere. Tror nesten ikke den personen som ble anmeldt var inne til avhør engang, vi ble ihvertfall ikke opplyst om det. Så dessverre jeg tror ikke du skal ha for store forhåpninger at du kommer så langt, men det er uansett viktig at du gjennomfører det. Kan være en prosess uansett for din egendel for å komme deg videre. Ønsker deg lykke til😊 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #3 Skrevet 19. mars 2017 TS her. Takk for godt og utfyllende svar! Leit å høre om venninnen din. Det er ikke veldig lenge siden hendelsen, og jeg har vært på voldtektsmottaket for sporsikring, slik at dette sendes inn til politiet når jeg gir min tillatelse til det. Høres veldig rart ut at ikke motpart er tatt inn til avhør engang, men forstår at slike saker er vanskelige da det ikke foreligger sterke nok bevis. Ut ifra hva statistikken tilsier så virker det jo dessverre nesten håpløst. Kan jeg spørre om venninnen din hadde andre bevis utover DNA? Anonymkode: bae53...a14
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #4 Skrevet 19. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ut ifra hva statistikken tilsier så virker det jo dessverre nesten håpløst. Det har du nok rett i, og det er fordi vi i Norge har et system som setter rettsikkerheten veldig høyt, noe vi alle skal være glade for. Det er veldig trist at så mange voldtekter ikke blir straffet, men det er prisen man må betale for et samfunn der mennesker ikke skal dømmes uskyldig. Innerst inne er nok du også enig i dette, selv om det selvsagt er vanskelig å akseptere i en sak der man har blitt utsatt for noe så grovt og krenkende som en voldtekt. Dessverre beviser som regel ikke DNA noe annet enn at man har hatt seksuell kontakt, og da vil som regel gjerningsmennene hevde at sexen var frivillig. Når det da ikke finnes noen andre bevis utover ord mot ord, vil tvilen komme tiltalte til gode. Selv om saken din kanskje har en stor sjanse til å bli henlagt pga manglende bevis, så er det likevel utrolig viktig at du anmelder han. Da vil han bli registrert i systemet og hvis han evt. ved en senere anledning blir anmeldt for voldtekt av andre, helt uavhengig av deg, så er saken en helt annen. Da øker sjansene enormt for at han vil bli dømt, også i din sak. Det var vel slik dette Kopseng-svinet ble dømt, at flere anmeldte han, helt uavhengig av hverandre. Han ble jo dømt for voldtekter der det ikke var noen bevis utover ofrenes forklaring. Men pga at han var anmeldt for flere voldtekter av mange jenter, uten kjennskap til hverandre, var det nok til å ta han. Anonymkode: 20e4e...733 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #5 Skrevet 19. mars 2017 Min erfaring er veldig dårlig. Ble voldtatt om natten og ringte politiet med en gang. Ble kjørt til legevakt hvor de sikret masse spor og begynte å vaksinere meg. Etterpå skulle jeg på avhør med en etterforsker og her skar det seg helt. Det var åpenlyst at han ikke trodde på meg, han stilte mange spørsmål hvor han forsvarte voldtektsmannen og spurte om jeg var heelt sikker på at dette var voldtekt. Han konfronterte meg med avhør av siktede, som selvsagt sa at det var frivillig. For eksempel sa jeg at han hadde revet buksen av meg - og det var bevist for buksen var helt ødelagt. Så svarte etterforsker noe ala "men han sier jo at du kledde av deg helt selv". Så spurte han masse spørsmål om hvorfor jeg ikke skrek og varslet andre, hvorfor jeg ikke strittet i mot (noe jeg gjorde!!!) osv. Fikk heller ikke tilbud om bistandsadvokat, ble bare fortalt at "det tar vi seinere HVIS det er aktuelt". Så var veldig tydelig at han ikke trodde på meg. Avhøret var umåtelig dårlig, og når jeg senere selv kontaktet advokat sendte denne brev til politimesteren med krav om nytt avhør med annen politimann, samt at denne aktuelle mannen aldri får ha med sånne saker å gjøre igjen. Det forteller litt om hvor nedverdigende og fælt det var. Så min erfaring er veldig dårlig, og jeg kommer aldri til å anmelde noe sånt igjen. Politiet tror ikke på oss offer. Saken ble såklart henlagt, selv om de har masse dna-spor, ødelagte klær, voldtektsmannen har forklart seg veldig motstridende mens min forklaring står støtt, flere karakterintervju der mine kjente har forklart at jeg aldri har ons osv. Jeg var heller ikke full, blåste null og blodprøve viste null. Vaktene på utestedet har forklart at han var veldig nærgående og at jeg klaget på han og de kastet han ut. Likevel er det henlagt på bevisets stilling, og jeg får heller ikke erstatning. Jeg har mistet absolutt all tillitt til det norske "rettsvesenet" og kommer aldri til å oppsøke dem og be om hjelp igjen. mener ikke å skremme deg, det er bra å anmelde! Men forbered deg, og for all del: ha advokaten med deg på absolutt alle møter med politiet!! Anonymkode: 6f002...842
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #6 Skrevet 19. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er veldig dårlig. Ble voldtatt om natten og ringte politiet med en gang. Ble kjørt til legevakt hvor de sikret masse spor og begynte å vaksinere meg. Etterpå skulle jeg på avhør med en etterforsker og her skar det seg helt. Det var åpenlyst at han ikke trodde på meg, han stilte mange spørsmål hvor han forsvarte voldtektsmannen og spurte om jeg var heelt sikker på at dette var voldtekt. Han konfronterte meg med avhør av siktede, som selvsagt sa at det var frivillig. For eksempel sa jeg at han hadde revet buksen av meg - og det var bevist for buksen var helt ødelagt. Så svarte etterforsker noe ala "men han sier jo at du kledde av deg helt selv". Så spurte han masse spørsmål om hvorfor jeg ikke skrek og varslet andre, hvorfor jeg ikke strittet i mot (noe jeg gjorde!!!) osv. Fikk heller ikke tilbud om bistandsadvokat, ble bare fortalt at "det tar vi seinere HVIS det er aktuelt". Så var veldig tydelig at han ikke trodde på meg. Avhøret var umåtelig dårlig, og når jeg senere selv kontaktet advokat sendte denne brev til politimesteren med krav om nytt avhør med annen politimann, samt at denne aktuelle mannen aldri får ha med sånne saker å gjøre igjen. Det forteller litt om hvor nedverdigende og fælt det var. Så min erfaring er veldig dårlig, og jeg kommer aldri til å anmelde noe sånt igjen. Politiet tror ikke på oss offer. Saken ble såklart henlagt, selv om de har masse dna-spor, ødelagte klær, voldtektsmannen har forklart seg veldig motstridende mens min forklaring står støtt, flere karakterintervju der mine kjente har forklart at jeg aldri har ons osv. Jeg var heller ikke full, blåste null og blodprøve viste null. Vaktene på utestedet har forklart at han var veldig nærgående og at jeg klaget på han og de kastet han ut. Likevel er det henlagt på bevisets stilling, og jeg får heller ikke erstatning. Jeg har mistet absolutt all tillitt til det norske "rettsvesenet" og kommer aldri til å oppsøke dem og be om hjelp igjen. mener ikke å skremme deg, det er bra å anmelde! Men forbered deg, og for all del: ha advokaten med deg på absolutt alle møter med politiet!! Anonymkode: 6f002...842 TS her. Tusen takk for at du deler dette. Dette høres ut som en trist sak, og jeg forstår godt at dette har gjort det skeptisk til rettsvesenet. Jeg håper inderlig du bare var (veldig) uheldig, og at andre slipper å oppleve dette. Jeg har blitt "advart" i forkant mot at politiet kommer til å stille veldig konkrete og detaljerte spørsmål som det kan være vanskelig å svare på, fordi de rett og slett bare prøver å få ut så mye infomasjon som mulig. Det blir naturligvis helt feil når du ikke har fått den rettshjelpen du trenger, og det virker som denne politimannen som avhørte deg kanskje ikke har de helt riktige moralske verdiene til å utføre denne jobben. Jeg tror det er noe av dette jeg frykter for min egen del også - at jeg rett og slett ikke skal bli trodd. Det høres ut som en svært krenkende opplevelse. Noe som muligens kan hjelpe deg og din følelse av dette, er at de på overgrepsmottaket har fortalt meg at HVIS politiet ikke tror deg, så opprettes det ikke en sak av det i det hele tatt. Det at saken henlegges, betyr ikke nødvendigvis at de ikke tror deg. ❤ Anonymkode: bae53...a14
bekka79 Skrevet 19. mars 2017 #7 Skrevet 19. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke veldig lenge siden hendelsen, og jeg har vært på voldtektsmottaket for sporsikring, slik at dette sendes inn til politiet når jeg gir min tillatelse til det. Ut ifra hva statistikken tilsier så virker det jo dessverre nesten håpløst. Kan jeg spørre om venninnen din hadde andre bevis utover DNA? Anonymkode: bae53...a14 Så bra at du har fått sikret deg slike spor ihvertfall da👍 Skal dessverre ganske så mye til å få noen siktet og dømt. Rettssikkerheten for kriminelle her til lands veier såpass sterkt at det kreves så gode og sterke bevis. Så veien til en eventuell rettsak er lang og krevende, og mitt inntrykk er at det er som regel de som har flere offere eller der det foreligger bildelige bevis som havner der. Og blir de først dømt så er straffen latterlig lav, den største straffen blir å for alltid være stemplet som seksualforbryter. Her var det kun DNA bevis, offerets forklaring, en venninnes observasjoner, og at den anklagede ble navngitt. Men jeg tror at prosessen i seg selv uansett bidro til å gjøre det enklere for offeret å komme seg videre, her og nå ihvertfall, så får vi eventuelt se om det blir noen senreksjoner.. Man kan uansett søke om voldsskadeerstatning selvom ingen blir siktet og dømt.
jabx Skrevet 19. mars 2017 #8 Skrevet 19. mars 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor krevende er et avhør? Hvordan bør jeg forberede meg på at han reagerer (er det vanlig å innrømme, eller nekte?)? Hvor lang tid tar det før etterforskningen starter, og han får beskjed om at han er anmeldt? Hvor klare bevis kreves for at det blir tatt ut tiltale? Hvor stor sjanse er det for å få vedkommende dømt om dette tas til retten? Om dette tas til retten, vil hans bistandsadvokat stille kritiske spørsmål til meg for å prøve å så tvil rundt skyld eller lignende, evt hvor ekkel er denne prosessen? Sitter dere igjen med en god opplevelse etter denne prosessen, eller fikk dere en følelse av å ikke bli trodd? Anonymkode: bae53...a14 Et avhør er krevende. Du vil bli spurt i detalj om hele hendelsesforløpet. Du vil med all sannsynlighet bli bedt om å beskrive nøyaktig hvordan voldtekten gikk for seg, og da snakker vi om så mange detaljer du bare klarer å huske. Ingen vet hvordan han vil reagere. Hvor lang tid det tar før han får vite at han er mistenkt kommer helt an på. For at det skal bli tatt ut tiltale må påtalemyndigheten være overbevist om at bevisene holder til å felle siktede. De må anse det slik at det ikke finnes rimelig tvil om skyldspørsmålet. Forsvarer vil med all sannsynlighet grille deg ja. Han vil kanskje prøve å så tvil om din troverdighet og fremstille deg som "løs og umoralsk". Nå er ikke alle forsvarsadvokater drittsekker, men det er en god del av dem der ute som virker å være veldig stolte av å rakke ned på fornærmede som person. Kort sagt tror jeg neppe det blir en behagelig opplevelse. Men det betyr ikke at du bør la være å gjennomføre det.
jabx Skrevet 19. mars 2017 #9 Skrevet 19. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Etterpå skulle jeg på avhør med en etterforsker og her skar det seg helt. Det var åpenlyst at han ikke trodde på meg, han stilte mange spørsmål hvor han forsvarte voldtektsmannen og spurte om jeg var heelt sikker på at dette var voldtekt. Han konfronterte meg med avhør av siktede, som selvsagt sa at det var frivillig. For eksempel sa jeg at han hadde revet buksen av meg - og det var bevist for buksen var helt ødelagt. Så svarte etterforsker noe ala "men han sier jo at du kledde av deg helt selv". Så spurte han masse spørsmål om hvorfor jeg ikke skrek og varslet andre, hvorfor jeg ikke strittet i mot (noe jeg gjorde!!!) osv. Anonymkode: 6f002...842 Mye av dette er ting han måtte spørre om for å kunne vite om hendelsen rammes av voldtektsbestemmelsen. For eksempel, hvis du skriker og stritter imot og gjerningsmannen likevel gjennomfører samleie så vil det si at han var klar over at du ikke samtykket. Det er helt sentralt for å kunne dømme ham etter akkurat den bestemmelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #10 Skrevet 20. mars 2017 16 timer siden, jabx skrev: Mye av dette er ting han måtte spørre om for å kunne vite om hendelsen rammes av voldtektsbestemmelsen. For eksempel, hvis du skriker og stritter imot og gjerningsmannen likevel gjennomfører samleie så vil det si at han var klar over at du ikke samtykket. Det er helt sentralt for å kunne dømme ham etter akkurat den bestemmelsen. Jeg vet det, men det var måten han stilte spørsmålene - med en grusom ovenfra og ned holdning. Jeg hadde forklart at jeg strittet i mot, men han spurte liksom hvis jeg virkelig ikke ville, hvorfor slo/sparket jeg han ikke og fikk han av? Dette var en mann på 1,90 og kanskje 100 kg mens jeg er liten og nett. Tenk selv. At avhør ble ubehagelig visste jeg, men ikke at han skulle kryssavhøre meg på denne måten. I tillegg konfronterte han meg med andres forklaringer alà "han sier du kledde av deg, hvorfor sier du da at du ble voldtatt" osv. Klarer ikke forklare skikkelig ved å skrive - men advokaten min ble rystet over holdningene til politimannen. Man trenger ikke master i psykologi for å vite at man ikke tenker klart i en slik situasjon og kanskje ikke kommer på å skrike etter hjelp. Anonymkode: 6f002...842 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #11 Skrevet 20. mars 2017 Jeg anmeldte en voldtekt. Synes i og for seg holdningene jeg møtte både fra politi og helsevesen var greie nok både på voldtektsmottaket og ved førsteavhøret hjemme hos meg i forkant av den medisinske undersøkelsen, selv om jeg blant annet aldri ble opplyst om at jeg hadde krav på juridisk bistand eller oppfølging på voldtektsmottaket. Men etter undersøkelsen ble det stille fra politiets side og jeg hørte ikke et ord mer, til tross for at jeg vet at de både sjekket åstedet, hentet ut minst en overvåkningsvideo og sjekket transaksjonene på bankkortet mitt (de fulgte trolig etter meg fra en bensinstasjon). Jeg prøvde å kontakte politiet igjen og igjen (per telefon, epost, brev og ved oppmøte) for å få lov til å avgi signalement på gjerningsmennene (jeg greide ikke det ved førsteavhøret), men fikk aldri noen respons. Det første jeg hørte fra dem var rundt 18 måneder senere da en sekretær (?) fra politiet ringte og spurte om jeg ville ha tilbake trusene, det brukte bindet mitt (ja, faktisk!) og håndkleet jeg brukte etter å ha dusja (ja, jeg vet, jeg burde ikke gjort det), eller om de skulle destruere det. Jeg sa de kunne destruere det. Et par uker kom det en regning på litt over en tusenlapp i posten: kostnadene for destrueringa. Så voldtektsmennene endte med å ikke engang bli beskrevet, mens jeg fikk en "bot" på en tusenlapp. 😐 Anonymkode: 9d634...4b3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #12 Skrevet 20. mars 2017 Kan det bevises at du har blitt voldtatt? Hvis ikke, ville jeg ikke tatt meg bryderiet med å anmelde. Da blir påkjenningen stor, uten å oppnå noe som helst. Hele 90 % av alle voldtektsanmeldelser blir henlagt hos politiet på grunn av bevisets stilling, fordi politiets etterforskning ikke kan bevise at en voldtekt har skjedd. Hvis det foreligger DNA, beviser det kun at samleie har skjedd. Det beviser ikke at man har blitt voldtatt. Hvis gjerningsmannen innrømmer at dere har hatt sex, men hevder at det var frivillig, blir saken stående "ord mot ord". Jeg har vært i retten i en voldtektssak der det til og med var et vitne til stede da den ene av to voldtekter skjedde. Gjerningsmannen ble likevel frikjent på alle punkter, fordi det ikke var bevist utover enhver rimelig tvil at fornærmede faktisk hadde blitt voldtatt. Anonymkode: c5b91...eac 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #13 Skrevet 20. mars 2017 Trist lesning. Husk også at du i verste fall risikerer en motanmeldelse for falsk anmeldelse fordi det ikke kunne bevises. Jeg håper likevel at du anmelder, men du bør nok ikke ha særlig store forhåpninger. Anonymkode: 11ccb...a00
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #14 Skrevet 26. mars 2017 På Monday, March 20, 2017 den 13.22, AnonymBruker skrev: Trist lesning. Husk også at du i verste fall risikerer en motanmeldelse for falsk anmeldelse fordi det ikke kunne bevises. Jeg håper likevel at du anmelder, men du bør nok ikke ha særlig store forhåpninger. Anonymkode: 11ccb...a00 TS her. Hmm. Man kan jo sikkert alltid motanmelde hvis det ikke foreligger sterke nok beviser, men hva har han egentlig å vinne på det? Og siden jeg snakker sant kan jeg vel ikke ha noe å tape på det heller? Anonymkode: bae53...a14 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #15 Skrevet 26. mars 2017 Jeg har bare dårlig erfaring. Hele saken ble henlagt, til tross for beviser...... Anonymkode: ff283...419
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #16 Skrevet 26. mars 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Hmm. Man kan jo sikkert alltid motanmelde hvis det ikke foreligger sterke nok beviser, men hva har han egentlig å vinne på det? Og siden jeg snakker sant kan jeg vel ikke ha noe å tape på det heller? Anonymkode: bae53...a14 Spørsmålet er dessverre ikke om du snakker sant eller ikke, spørsmålet er om det kan bevises eller ikke. Så jo, det kan i høyeste grad ramme deg. Og hva han har å vinne på det? Alt. Folk ønsker å tro på gjerningsmannen og griper ethvert halmstrå til å velge hans side og gjøre deg til "et prippent og hysterisk kvinnfolk". Noen ganger fordi de har en agenda, andre ganger fordi det er det mest behagelige. Noen ganger fordi de seriøst synes offeret er hysterisk og egentlig bare burde vært glad til for å få seg noe, eller fortjente det fordi xyz grunn. Eller fordi de ikke synes sånt er noen big deal. Folk er dritt. Uansett, en motanmeldelse gir dem et slikt halmstrå. Og de kommer til å gripe det. Dessverre må du regne med at det også kan gjelde familie og venner. Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke tror på deg eller for å være slem, men fordi du MÅ være forberedt på hva som kommer dersom du velger å anmelde. Hvis ikke blir du knust av maskineriet og kommer fullstendig ødelagt ut på andre sida. Jeg har sett det skje så altfor mange ganger. Anonymkode: 9d634...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #17 Skrevet 30. mars 2017 Hei. Jeg har blitt voldtatt av en bekjent. Var veldig usikker på om jeg skulle anmelde, men jeg ville stå opp for meg selv og derfor valgte jeg å anmelde. Det går egentlig ikke an å forberede seg til avhøret hos politiet, det må du ta som det kommer. Jeg hadde med meg bistandsadvokaten min og ble avhørt av en veldig hyggelig dame. Avhøret blir filmet og tatt opp på lyd. Jeg gråt masse. Hvis du vil ha pause under avhøret er det helt greit. Etterpå sa politidamen til meg at det var veldig bra at jeg anmeldte og det som hadde skjedd meg ikke var greit. I saken min ble vitnene avhørt før han fikk beskjed om at han var anmeldt. Jeg tror det har noe med at han ikke skulle snakke med vitnene før å ødelegge bevis.. Men bare forbered deg på at ting tar tid! Det tok nesten et år før avgjørelsen ble tatt - henlagt grunnet bevisets stilling, noe veldig mange voldtektsanmeldelser blir :'-( Jeg klaget på henleggelsen og saken ble sendt videre til en statsadvokat for å avgjøre om henleggelsen skulle omgjøres. Jeg fikk medhold og statsadvokaten beordret nye etterforskningsskritt bl.a. nytt avhør av han.. Venter fortsatt på utfallet (1/2 år siden henleggelsen ble omgjort)... Jeg har forresten fått voldsoffererstatning. Selv om ting tar tid og jeg ennå ikke har fått en endelig avgjørelse er jeg glad for at jeg anmeldte. Prosessen er veldig tøff fordi du klarer ikke helt å legge saken bak deg. Den blir liksom rippet opp i fra tid til annen. Denne saken vil alltid være registrert hos politiet og følge han resten av livet - det er en liten trøst.. Lykke til! Anmeld drittsekken! Det er ikke greit det han gjorde mot deg! Anonymkode: 9ded8...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #18 Skrevet 30. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har blitt voldtatt av en bekjent. Var veldig usikker på om jeg skulle anmelde, men jeg ville stå opp for meg selv og derfor valgte jeg å anmelde. Det går egentlig ikke an å forberede seg til avhøret hos politiet, det må du ta som det kommer. Jeg hadde med meg bistandsadvokaten min og ble avhørt av en veldig hyggelig dame. Avhøret blir filmet og tatt opp på lyd. Jeg gråt masse. Hvis du vil ha pause under avhøret er det helt greit. Etterpå sa politidamen til meg at det var veldig bra at jeg anmeldte og det som hadde skjedd meg ikke var greit. I saken min ble vitnene avhørt før han fikk beskjed om at han var anmeldt. Jeg tror det har noe med at han ikke skulle snakke med vitnene før å ødelegge bevis.. Men bare forbered deg på at ting tar tid! Det tok nesten et år før avgjørelsen ble tatt - henlagt grunnet bevisets stilling, noe veldig mange voldtektsanmeldelser blir :'-( Jeg klaget på henleggelsen og saken ble sendt videre til en statsadvokat for å avgjøre om henleggelsen skulle omgjøres. Jeg fikk medhold og statsadvokaten beordret nye etterforskningsskritt bl.a. nytt avhør av han.. Venter fortsatt på utfallet (1/2 år siden henleggelsen ble omgjort)... Jeg har forresten fått voldsoffererstatning. Selv om ting tar tid og jeg ennå ikke har fått en endelig avgjørelse er jeg glad for at jeg anmeldte. Prosessen er veldig tøff fordi du klarer ikke helt å legge saken bak deg. Den blir liksom rippet opp i fra tid til annen. Denne saken vil alltid være registrert hos politiet og følge han resten av livet - det er en liten trøst.. Lykke til! Anmeld drittsekken! Det er ikke greit det han gjorde mot deg! Anonymkode: 9ded8...1b4 Glemte å skrive dette :-) Viktig at du leverer inn alle klærne du hadde på deg under voldtekten. Hvis du ikke allerede har fått det kan du få brune papirposer hos voldtektsmottaket. Ikke legg det i plastposer - dette kan ødelegge bevisene. I tillegg må du forberede deg på veldig tøffe spørsmål under avhøret hos politiet. Anonymkode: 9ded8...1b4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #19 Skrevet 30. mars 2017 Ikke slemt ment, men denne kommentaren ville jeg oversett! Skal man la vær å anmelde fordi det kan komme en motanmeldelse!? Politiet kan velge å anmelde deg for falsk forklaring hvis det er åpenbart at du ikke snakker sant. Han kan velge å anmelde deg for falsk anmeldelse, men det vil jo aldri føre noe sted. Si hvis anmeldelsen din blir henlagt grunnet bevisets stilling og han anmelder deg. Politiet vil jo bare henlegge den med en gang. Henlagt grunnet bevisets stilling betyr at politiet tror at det har skjedd noe, men bevisene er ikke sterke nok til å vinne i en rettsak. Anonymkode: 9ded8...1b4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #20 Skrevet 30. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke slemt ment, men denne kommentaren ville jeg oversett! Skal man la vær å anmelde fordi det kan komme en motanmeldelse!? Politiet kan velge å anmelde deg for falsk forklaring hvis det er åpenbart at du ikke snakker sant. Han kan velge å anmelde deg for falsk anmeldelse, men det vil jo aldri føre noe sted. Si hvis anmeldelsen din blir henlagt grunnet bevisets stilling og han anmelder deg. Politiet vil jo bare henlegge den med en gang. Henlagt grunnet bevisets stilling betyr at politiet tror at det har skjedd noe, men bevisene er ikke sterke nok til å vinne i en rettsak. Anonymkode: 9ded8...1b4 Da mener jeg selvfølgelig kommentaren om at man ikke skal anmelde fordi du kan bli motanmeldt Anonymkode: 9ded8...1b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå