Gå til innhold

Aleneforeldre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til alle alenemødre der ute, jeg kan ikke få sagt nok hvor stolt jeg er av dere og det dere får til. Hatten av til dere alle sammen! 

Med det sagt... Hvordan klarer dere det? Jeg har fått ettermiddagsrutiner og legge rutiner på plass men annet enn det er det ikke. Å med leggerutiner mener jeg at jeg legger datterdn min til ca samme tid hver kveld men at hun sovner tidlig er jo en helt annen ting! Gi meg gjerne noen tips og triks til hvordan du klarer det alene for jeg prøver det jeg kan for å få det til å funke... Tips tas imot med stor takk! 

Hilsen alenefar. 

Anonymkode: c5a71...16a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å akseptere at man må sette alenetid til side er første steg i hvert fall. 

Rutiner og planlegging.

Lage middag i store kvanta og fryse ned i porsjoner, så det bare er å ta opp kvelden før og varme opp, har vært løsningen på mye bortkastet tid for min del. 

Litt vanskelig å gi deg råd når jeg vet så lite om deg og situasjonen. Hvor gammelt er barnet? Hvordan ser dagene dine ut? Hva opplever du er konkrete problemer? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til alle alenemødre der ute, jeg kan ikke få sagt nok hvor stolt jeg er av dere og det dere får til.

Hilsen alenefar. 

Hvorfor er du stolt av andre du ikke kjenner? Hvorfor er du ikke stolt av alle alenefedrene? 

En kollega av meg har fått barn alene og de har ingen far med i bildet. Hun har en praktikantdel med egen inngang i leiligheten sin på Frogner og praktikanten på 19 år hjelper med levering/henting i barnehage og er barnevakt ved behov. 

Hun har også besteforeldre som stiller opp ved behov. 

Tror hun har det riktig så fint!

Anonymkode: 8f1c1...cd4

Skrevet

Jeg er alenemor, jobber 80% i lederstilling. Fri en dag i uka. Barnet går i bhg 4 dager pr uke. Dagene går i ett frem til helga kommer. Har gode rutiner på henting og levering i bhg, gode rutiner på kveldsstell og legging. Han er 2 år og legger seg klokka sju. Da har jeg alenetid frem til jeg legger meg. Noen kvelder er jeg så trøtt og sliten at jeg legger meg likt som barnet. Men det funker, jeg storkoser meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg koser meg med dette selv! Jeg elsker jo å ha henne her, men det var nylig at jeg fikk omsorgen og haar derfor et og annet å lære  ttenkte bare å høre noen med erfaringer komme med råd! Dette med att jeg er stolt av aleneforeldre er fordi det er krevende å oppdra et barn alene. Barrnevernet er i bildet og det var de som ytret ønsket  om t jeg tok over omsorgen etter å ha drøftet det med mor. Og t.o.m de sier at de har snakket med mange aleneforeldre og alle har sagt at det er tøft til tider men det er en del av mamma/papparollen! Er fantastisk heldig og får BV på min side, og jeg vil jo stadig forbedre meg så de ikke lenger trenger å være en del av bildet lengre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg koser meg med dette selv! Jeg elsker jo å ha henne her, men det var nylig at jeg fikk omsorgen og haar derfor et og annet å lære  ttenkte bare å høre noen med erfaringer komme med råd! Dette med att jeg er stolt av aleneforeldre er fordi det er krevende å oppdra et barn alene. Barrnevernet er i bildet og det var de som ytret ønsket  om t jeg tok over omsorgen etter å ha drøftet det med mor. Og t.o.m de sier at de har snakket med mange aleneforeldre og alle har sagt at det er tøft til tider men det er en del av mamma/papparollen! Er fantastisk heldig og får BV på min side, og jeg vil jo stadig forbedre meg så de ikke lenger trenger å være en del av bildet lengre. 

Hvorfor er det så mange på KG som er involvert med Barnevernet?

Anonymkode: 8f1c1...cd4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% alene og i 100% jobb. Jeg tenker i grunn ikke over at jeg er alene. Vi står opp, drar i bhg/jobb. Lager middag sammen når vi kommer hjem, leker, ser barne tv, leggerutine og så i seng. Små barn er jo glad i rutine og forutsigbarhet, så at dagene blir like i uka gjør jo ikke noe.

Mor/ far må holde på rutinen og sørge for at den holder seg. Da sparer man seg for mange prøvelser og usikkerhet. I perioder vil jo dette selvsagt bli utfordret av den lille uansett men..slik er det.

Når det kommer til legging gir jeg beskjed 30 min før om at det nærmer seg legging. Så gir jeg beskjed om at det er snart legging 10-5  min før. Da slipper barnet å bli overasket eller avbrutt uten forvarsel.

Anonymkode: 82cfd...ee3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...