Gå til innhold

Kan man gå til en annen lege enn sin egen fastlege?Grusom hoste, mykoplasma?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har en grusom hoste og har hatt den siden oktober! Prøvd astma medisin en god stund, har tatt en sånn spirometri som ser om jeg har astma eller kols noe jeg ikke har, lungealder 22, når jeg er 29 (kurven var bra!) Astmamedisinene hjalp meg ikke og jeg sluttet på denne og legen ga meg opp. Har også hatt feber/sykdomsfølelse... dette har gått litt opp og ned, men hosten plager meg sånn... Hun tok ingen andre tester, ikke CRP eller noe annet. Hun lyttet kort på ryggen der hun mente at det hørtes ut som at det satt i øvre luftveier. Det er piping og surkling. (Høres ut som kols) ... Sorry nasty detalj, men hoster opp hvite slimklumper...  Legen har gitt meg opp, og jeg har gitt opp legen, hosten har vært litt bedre en periode men nå er den veldig ille igjen. Kastet alle teppene, plantene og vasket alt! Begynt med allergivennlige vaskemidler og lignende... Prøver å unngå alt som kan irritere luftveiene mine. Går det ann å gå til en annen lege som kanskje vil gjøre noen andre undersøkelser? Tror legen min tror det er allergi-hoste av noe slag siden jeg sliter med allergier og atopisk eksem osv... Kan være det! Min lege er helt anti antibiotika og tenker nok at dette vil jeg ri av meg med tiden hvis det er infeksjon, men ærlig talt hvor lenge skal jeg vente. Er selv anti-antobiotika men føler virkelig for å prøve å bli kvitt denne hosten.  Kan jo være mycoplasma? Som kan behandles? Hva gjør jeg? Ser at privatpraktiserende leger koster over 1000,- så prøver å unngå dem også. 

PS: Med anti-antibiotika mener jeg at jeg vil unngå å bruke antibiotika uten at jeg må for å ikke bidra til mer antibiotika-resistense bakterier:)

Anonymkode: db4ae...63e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis slimhinnene dine er utslitte etter lang tids hoste vil kortisontabletter ha god virkning. Det tar ihvertfall tørrhosten min når jeg har bronkitt. Får Prednisolon, funker fantastisk! Kortison er ikke farlig så lenge man ikke går på det over lang tid. Tar en 4-5 dager før hosten er helt bra, og det er ikke farlig i det hele tatt. Noen leger nekter å skrive ut kortison, det er bare tullball. Det er langtidsbruk som er skummelt. 

Anonymkode: 8a125...7fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet kan du gå til hvilken som helst lege, så lenge legen vil ta deg imot. Fastleger pleier nemlig ikke ta imot andre pasienter enn dem de har på listene sine, med mindre det står om liv, og det gjør det ikke her. 

Spesialister med refusjonsrett fra Helfo tar ikke imot pasienter uten henvisning. Men du kan fritt gå til private uten refusjon fra Helfo, og betale alt selv. 

Legen har gitt deg opp og du har gitt opp legen skriver du. Og astmamedisinen fungerer ikke så den har du slutta med, sukk! En astmamedisin må du bruke i lang tid, gjerne så mye som seks til åtte måneder før ønsket effekt oppstår. Og da snakker vi regelmessig bruk ikke sporadisk bruk. 

Du ønsker tydeligvis antibiotika? Men det trenger du ikke og det vil heller ikke gjøre noen forskjell så lenge slimet du får opp er hvitt eller lyst. Blir slimet derimot grønt og grågrønt og crp er stigende over fem, så er du i behov for antibiotika. 

Gå tilbake til fastlegen eller finn frem astmasprayen og bruk den slik legen har bestemt er mine beste råd. 

Anonymkode: f7a06...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis slimhinnene dine er utslitte etter lang tids hoste vil kortisontabletter ha god virkning. Det tar ihvertfall tørrhosten min når jeg har bronkitt. Får Prednisolon, funker fantastisk! Kortison er ikke farlig så lenge man ikke går på det over lang tid. Tar en 4-5 dager før hosten er helt bra, og det er ikke farlig i det hele tatt. Noen leger nekter å skrive ut kortison, det er bare tullball. Det er langtidsbruk som er skummelt. 

Anonymkode: 8a125...7fa

Fikk Flutide inhalator først som jeg brukte en god stund (til den var tom) ... Merket ikke noe bedring, og det er jo kortison. MEN jeg er åpen for alt så skal foreslå Prednisolon om jeg ender opp hos legen min igjen:) Fikk Rinexin tbl i vinter fordi jeg til et tidspunkt fikk bihulebetennelse og Rinexid reddet bihulene, men den hjalp også ekstremt bra på hosten som er litt absurd, siden den ikke er til det:klo: Jeg har ikke tørrhoste, men mer en surklehoste.  Folk hopper langt vekk når jeg hoster fordi de tror jeg er smittsom:fryser:

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet kan du gå til hvilken som helst lege, så lenge legen vil ta deg imot. Fastleger pleier nemlig ikke ta imot andre pasienter enn dem de har på listene sine, med mindre det står om liv, og det gjør det ikke her. 

Spesialister med refusjonsrett fra Helfo tar ikke imot pasienter uten henvisning. Men du kan fritt gå til private uten refusjon fra Helfo, og betale alt selv. 

Legen har gitt deg opp og du har gitt opp legen skriver du. Og astmamedisinen fungerer ikke så den har du slutta med, sukk! En astmamedisin må du bruke i lang tid, gjerne så mye som seks til åtte måneder før ønsket effekt oppstår. Og da snakker vi regelmessig bruk ikke sporadisk bruk. 

Du ønsker tydeligvis antibiotika? Men det trenger du ikke og det vil heller ikke gjøre noen forskjell så lenge slimet du får opp er hvitt eller lyst. Blir slimet derimot grønt og grågrønt og crp er stigende over fem, så er du i behov for antibiotika. 

Gå tilbake til fastlegen eller finn frem astmasprayen og bruk den slik legen har bestemt er mine beste råd. 

Jeg fikk Flutide (2 spray morgen og 2 kveld) og Ventoline før og etter Flutide og før aktivitet, (jeg var ekstremt nøye, nesten på grensen av nevrotisk nøye) og når jeg hadde brukt opp Flutide-inhalatoren sa legen min at siden jeg ikke har merket noe bedring er det ikke noe poeng å fortsette+ at Spirometri undersøkelsen var så bra ... Det er liksom et lite håp med antibiotika fordi da forsvinner den fort (om jeg har infeksjon da.) Har hatt dette siden oktober og har aldri tatt crp! Men du har vel rett, for slimet er ikke gult eller grønt.. og da vil nok ingen antibiotika hjelpe, og det er ille å ta antibiotika unødvendig:balltre:

Takk for svar og litt ferskt vett! Jeg skal bestille legetime hos legen min og spørre om Prednisolon evt mer Rinexin, så får jeg bare gi det enda litt mer tid- kanskje jeg tom skal prøve litt astmamedisin igjen:ac:

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vet jeg hvorfor du finner det nødvendig å klaske smileyen i hodet? 

Rhinexin skal du og være ytterst forsiktig med. Den har vist sammenheng med hjerneblødning, og flere leger nekter konsekvent å skrive resept på Rhinexin. 

Hadde du hatt noe som antibiotika hjelper mot, og har gått med det siden oktober når vi nå er i slutten av mars, så hadde du helt klart vært betydelig dårligere nå, om du i det hele tatt hadde vært i live. Infeksjoner i luftveiene er ikke bare bagateller. Så du har nok noe annet enn en infeksjon nedi der. 

Skrevet

Kan det være kikhoste? Jeg gikk med det i laaaang tid, og ble helt galen. De testet for astma, infeksjoner, kols og alt mulig, men var rett og slett kikhoste. Det kan sitte himla lenge, og er lite man får gjort med det (såvidt jeg forsto).

Var også vanlig med dårligere allmenntilstand fordi man blir sliten av å hoste så mye.

AnonymBruker
Skrevet

mente med smileyen at (til meg selv) "halo dumma! du vet bedre enn å ta antibiotika mot noe som tydeligvis ikke er en bakteriell betennelse" ... syntes den var morsom :) Legen min tenker nok at jeg kommer tilbake om jeg skulle bli riktig ille. Begynte såvidt å lese om Rhinexid, og syntes det var skremmende, men synes det er rart at den er på markedet når den er så farlig. Tenkte at siden jeg ikke har høyt blodtrykk eller noe annet som kunne sette meg i faresituasjon for slag at det vil gå fint. også leste jeg at det ble brukt som slankemiddel i usa hvor de tok høyere doser så slo jeg meg til ro med det! får prøve å få tak i de kortisontbl tenker jeg. 

Kikhoste?! Om det er det jeg har håper jeg virkelig at jeg ikke har smittet noen andre med det! huff... Er vaksinert da men vet at det er flere der ute som velger å ikke vaksinere barna sine. Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare bytte fastlege da?

Anonymkode: fdf26...608

AnonymBruker
Skrevet

jo, men er veldig fornøyd med legen min utenom akkurat dette her, så har ikke så lyst til å bytte, vil bare ha en annen leges mening... tenker jo at legen min antageligvis har rett i at det vil gå over av seg selv! :/

AnonymBruker
Skrevet

Har legen testet for mykoplasma? Det kan jo være det, og det går ann å gå lenge med mykoplasma uten å dø av det.

Finnes det andre tester legen kan ta for å finne ut av hva det er? Jeg vet det er mulig å ta prøve av slimet og finne ut hva som er i det.

Finnes det noen medisiner du kan få som vil hjelpe deg med å gjøre hosten lettere? Slik hoste er jo veldig slitsom, så hvis kroppen får litt mer ro vil den kanskje klare å overvinne problemet lettere. (Jeg hadde en fæl hoste selv en stund, og det som virkelig hjalp var en hostesaft som lot meg sove. Husker ikke hva den het, men den var slimløsende, hostedempende og hadde søvnighet som bivirkning)

Anonymkode: e067c...3dc

Skrevet

Gå tilbake til legen, si at du ønsker å ta en Mycoplasma prøve. Verre er det ikke.

Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet kan du gå til hvilken som helst lege, så lenge legen vil ta deg imot. Fastleger pleier nemlig ikke ta imot andre enn dem de har på listene sine, med mindre det står om liv, og det gjør det ikke her. 

Det kommer nok an på hvilken lege du oppsøker. Her i min kommune har vi to kommunale fastleger, der er det ikke noe problem å få time hos den andre. I nabokommunen har de flere, og der er det nærmest unntaket heller enn regelen at du får oppfølging hos egen lege. Jeg liker min fastlege godt, men jeg har kjent ham siden jeg var liten som pappa til venninnene, så det er ikke alt jeg føler meg komfortabel med å ta opp med ham. Den andre fastlegen er ikke like grei, litt påståelig og følger ikke alltid med, sjekker ikke prøveresultater før det har gått måneder. Men vet jeg konkret hva jeg vil, inn og ut, er han grei nok. Veldig greit å kunne velge, selv om jeg også ikke trodde det var mulig.

Må nevne at jeg er mye i kontakt med begge leger i forbindelse med jobb, så det er ikke fordi jeg er så ofte til lege at jeg har dannet meg disse inntrykkene. :)

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

mente med smileyen at (til meg selv) "halo dumma! du vet bedre enn å ta antibiotika mot noe som tydeligvis ikke er en bakteriell betennelse" ... syntes den var morsom :) Legen min tenker nok at jeg kommer tilbake om jeg skulle bli riktig ille. Begynte såvidt å lese om Rhinexid, og syntes det var skremmende, men synes det er rart at den er på markedet når den er så farlig. Tenkte at siden jeg ikke har høyt blodtrykk eller noe annet som kunne sette meg i faresituasjon for slag at det vil gå fint. også leste jeg at det ble brukt som slankemiddel i usa hvor de tok høyere doser så slo jeg meg til ro med det! får prøve å få tak i de kortisontbl tenker jeg. 

Kikhoste?! Om det er det jeg har håper jeg virkelig at jeg ikke har smittet noen andre med det! huff... Er vaksinert da men vet at det er flere der ute som velger å ikke vaksinere barna sine. Takk for svar!

I følge Felleskatalogen er intrakranielle blødninger en svært sjelden bivirkning (<1/10.000).

Anonymkode: 6cd65...d9b

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har legen testet for mykoplasma? Det kan jo være det, og det går ann å gå lenge med mykoplasma uten å dø av det.

Finnes det andre tester legen kan ta for å finne ut av hva det er? Jeg vet det er mulig å ta prøve av slimet og finne ut hva som er i det.

Finnes det noen medisiner du kan få som vil hjelpe deg med å gjøre hosten lettere? Slik hoste er jo veldig slitsom, så hvis kroppen får litt mer ro vil den kanskje klare å overvinne problemet lettere. (Jeg hadde en fæl hoste selv en stund, og det som virkelig hjalp var en hostesaft som lot meg sove. Husker ikke hva den het, men den var slimløsende, hostedempende og hadde søvnighet som bivirkning)

Anonymkode: e067c...3dc

7 timer siden, tånegla skrev:

Gå tilbake til legen, si at du ønsker å ta en Mycoplasma prøve. Verre er det ikke.

Spurte legen om det sist! Hun sa det ikke var vits i fordi jeg hadde gått med det så lenge, og at mykoplasma uansett vil gå over av seg selv?! ... Hun rynket litt med nesa bare, og så nei. Var heller ikke vits i å ta cpr siden det hadde gått så lenge, at det er bare de første ukene. Så har spurt, spurt til og med to ganger tror jeg. Og første gang skulle jeg prøve med astma medisin først og se etterpå. Kanskje jeg kan be om henvising til øre nese hals? :) Ellers så høres hosten min litt ut som "voksen kikhoste" på youtube, som kommer plutselig akutt, med masse hosting og med masse grums sånn at jeg ikke får pustet inn ordentlig. Må hoste frem en luft på en måte... ..  MEN hoster lite om natta, mest på dagen/kvelden og kommer plutselig. kjedelig. 

Synes det er rart jeg ikke hoster på natten. Takk for gode råd! Skal prøve hostesaft igjen, slimløsende. :)

Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spurte legen om det sist! Hun sa det ikke var vits i fordi jeg hadde gått med det så lenge, og at mykoplasma uansett vil gå over av seg selv?! ... Hun rynket litt med nesa bare, og så nei. Var heller ikke vits i å ta cpr siden det hadde gått så lenge, at det er bare de første ukene. Så har spurt, spurt til og med to ganger tror jeg. Og første gang skulle jeg prøve med astma medisin først og se etterpå. Kanskje jeg kan be om henvising til øre nese hals? :) Ellers så høres hosten min litt ut som "voksen kikhoste" på youtube, som kommer plutselig akutt, med masse hosting og med masse grums sånn at jeg ikke får pustet inn ordentlig. Må hoste frem en luft på en måte... ..  MEN hoster lite om natta, mest på dagen/kvelden og kommer plutselig. kjedelig. 

Synes det er rart jeg ikke hoster på natten. Takk for gode råd! Skal prøve hostesaft igjen, slimløsende. :)

Det heter CRP:opplyser:

Skift fastlege eller gå til en privatklinikk om du ikke blir bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg hvorfor du finner det nødvendig å klaske smileyen i hodet? 

Rhinexin skal du og være ytterst forsiktig med. Den har vist sammenheng med hjerneblødning, og flere leger nekter konsekvent å skrive resept på Rhinexin. 

Hadde du hatt noe som antibiotika hjelper mot, og har gått med det siden oktober når vi nå er i slutten av mars, så hadde du helt klart vært betydelig dårligere nå, om du i det hele tatt hadde vært i live. Infeksjoner i luftveiene er ikke bare bagateller. Så du har nok noe annet enn en infeksjon nedi der. 

Rinexin er en trygg forskrivning. Det du beskriver er en ekstremt sjelden bivirkning. De fleste medisiner har noen svært sjeldne bivirkninger som er veldig alvorlige, også reseptfrie midler.

At leger er restriktive med å skrive ut rinexin har helt andre grunner.

Jeg synes ikke hverken du eller andre bør spekulere i hva ts lider av. Hvis legen ikke har klart å finne ut av det gjennom klinisk undersøkelse og labarbeid, kan i hvert fall ikke noen på et forum klare det når man ikke en gang kan se pasienten.

Anonymkode: 64e15...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...