Gå til innhold

Henvise barnet til BUP?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går en fram? Må dette gå via helsesøster eller fastlege?
Det er jo tydelig at jenta lider av angst, har egentlig merket symptomer siden barnehage... 

Da kopler hun helt ut og man ser jo at jenta hyperventilerer. Det dreier seg mest om situasjonsbetinget sosial angst. Om det er mange fremmede eller om hennes nærmeste venner ikke er der nå hun kommer på skolen.. 

Har dialog med helsesøster, men føler ikke hun helt når frem, og jenta mi vil jo være "flink pike" og si at alt er bra. Hun har ingen problemer hun... men jeg ser jo at hun sliter! 

Kan jeg ta direkte kontakt med BUP? Har prøvd å si til helsesøster at vi kanskje ønsker å involvere psykolog, men har ikke hørt noe mere.

Hvordan gikk dere fram?

Anonymkode: 2350e...2af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok greiest å gå via fastlegen :) Da jeg var yngre(og i nesten lik situasjon som barnet ditt) tvingte mamma meg med til fastlegen, og jeg ble henvist.

AnonymBruker
Skrevet

Henvisning er nødvendig for å bli vurdert hos BUP. Snakk med fastlegen. 

Anonymkode: f206f...974

Skrevet

Helsesøster kan henvise, men må uansett ha skriv fra legen. Så det går nok raskere via fastlegen ja 😊

Skrevet

Har vært i tilsvarende situasjon, bare at det gjaldt depresjon og ikke angst (på barn).

Vi benyttet fastlegen, og det var effektivt!

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Strawberrygirl skrev:

Helsesøster kan henvise, men må uansett ha skriv fra legen. Så det går nok raskere via fastlegen ja 😊

Nei, helsesøster kan ikke henvise. Helsesøster kan dersom det er hensiktsmessig skrive et vedlegg, men har absolutt ikke henvisningsrett. Før 1. Juli 2015 kunne ikke engang psykologer henvise. 

Anonymkode: 6dc7e...5fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

først tar du en samtale med fastlegen alene, for å forklare situasjonen. hva han skriver i henvisningen er viktig for å bli tatt inn, forståes ikke vanskene av inntak hos bup blir man avvist. du må beskrive noe av reaksjonen hennes, at hun hyperventilerer, men ta med tydeligere beskrivelser. legen sitter gjerne å skriver der og da på henvisningen og det er noe du ønsker skal bli gjort grundig. de holder ikke at han sier jenta trenger det. beskriv hva som skjer, hvor lenge det tar før hun er seg selv igjen og at dette har vært vedvarende i hvor mange år. hvor ofte det oppstår og hvilke situasjoner som utløser det. 

så vil nok legen ha en time med barnet for å snakke med henne om hvordan hun har det. hvis du har med noen skriftlige beskrivelser kan et kanskje hjelpe legen med hva som skal stå. de er ofte ikke så gode på å skrive disse henvisningene og bruker for kort tid på dem. 

Anonymkode: b3a44...d4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...