AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #1 Skrevet 18. mars 2017 Har boliglån. Vil bygge på takterrasse. Jeg er rimelig ganske sikker på at jeg får lån på boliglånet til dette. Men, hvordan formulere det, hvordan best teknisk/praktisk sett gjøre det, når jeg også ønsker lån til bil og videre studier i utlandet? Handler ikke om dyr bil, og studiene i utlandet er et lederkurs over en uke, (for viderekomne i arbeidslivet som allerede har Master fra før av). Samler man alt dette i en og samme lånesøknad, eller blir det tre ulike søknader? Anonymkode: 1bfec...008
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #2 Skrevet 18. mars 2017 Det kommer vel ann på lånet du har idag og hva bolig er verdt. Vi hadde betalt det mye på huslånet + hatt verdistigning så ba kun om å refinansiere bolig, ba om å få økt dagens lån med x antall hundre tusen da vi skulle pusse opp. De krevde ikke noe mer forklaring, fikk papirene til signering, pengene på konto og har brukt av de gradvis. Mye har gått til hus, noe har også gått til bil. Har vi igjen da oppussinga er slutt kan vi gjøre hva vi vil (forutsatt at vi vil bruke lånte penger på det da...) eller betale det inn på lånet igjen. Anonymkode: e079c...d23 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #3 Skrevet 18. mars 2017 Det kommer vel ann på lånet du har idag og hva bolig er verdt. Vi hadde betalt det mye på huslånet + hatt verdistigning så ba kun om å refinansiere bolig, ba om å få økt dagens lån med x antall hundre tusen da vi skulle pusse opp. De krevde ikke noe mer forklaring, fikk papirene til signering, pengene på konto og har brukt av de gradvis. Mye har gått til hus, noe har også gått til bil. Har vi igjen da oppussinga er slutt kan vi gjøre hva vi vil (forutsatt at vi vil bruke lånte penger på det da...) eller betale det inn på lånet igjen. Anonymkode: e079c...d23
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #4 Skrevet 18. mars 2017 Takk for svar. Har ikke så mye erfaring med dette og tenkte kanskje at banken ville ha dokumentasjon på formålet (terrasseutbygging). Da så jeg også for meg kopi av hva en studieavgift koster og også angi ca.-kostnad for en typisk rimelig bruktbil. Terrasseutbyggingen har jo en anslagsvis pris og da tenkte jeg at banken vil ha den dokumentert. Selvsagt kan man bare spørre banken. Men er faktisk litt enklere å få innspill her først, fra dere som har erfaring fra dette selv eller eventuelt selv jobber i en bank. Anonymkode: 1bfec...008
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #5 Skrevet 19. mars 2017 Det spiller egentlig ingen rolle hva du ønsker å bruke pengene til. Banken krever ingen detaljert dokumentasjon på dette. Skulle de spørre er det bare å si at dere ønsker å bruke pengene til oppussing og bilkjøp. Det enkleste er å låne hele beløpet med en gang. Anonymkode: ed1ca...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #6 Skrevet 19. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det spiller egentlig ingen rolle hva du ønsker å bruke pengene til. Banken krever ingen detaljert dokumentasjon på dette. Skulle de spørre er det bare å si at dere ønsker å bruke pengene til oppussing og bilkjøp. Det enkleste er å låne hele beløpet med en gang. Anonymkode: ed1ca...7bd Tusen takk. Jeg har fått en ny verdivurdering på boligen. Den er vesentlig høyere enn da jeg kjøpte boligen fordi den har tatt med i betraktning den nye takterrassen (som må finansieres med mer lån). Bro også sentralt og i populært og lett omsettelig strøk. Banken vil vel ha bekreftelse på lønnen? Anonymkode: 1bfec...008
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #7 Skrevet 19. mars 2017 Foreslår at du leser deg opp på rammelån dersom lånet er under 60% av boligverdien, kanskje det kan være noe for deg Anonymkode: 44149...f26
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #8 Skrevet 19. mars 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreslår at du leser deg opp på rammelån dersom lånet er under 60% av boligverdien, kanskje det kan være noe for deg Anonymkode: 44149...f26 Takk for rådet. Jeg var mest nysgjerrig på den praktiske framgangsmåten og tilnærmingen til banken. Dette er en refinansiering av eksisterende boliglån. Anonymkode: 1bfec...008
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #9 Skrevet 19. mars 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreslår at du leser deg opp på rammelån dersom lånet er under 60% av boligverdien, kanskje det kan være noe for deg Anonymkode: 44149...f26 Nå leste jeg om rammelån og forstår hvorfor du tipset om det:) Takk skal du ha! Anonymkode: 1bfec...008
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå