Gå til innhold

Skal til frisøren og liker ikke prate

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hater å prate med folk jeg ikke vil dele noe personlig med. Så gruer meg til frisøren, vet ikke helt hva jeg skal si når hun spør hva jeg driver med osv. Har vært uten jobb en stund og liker ikke gå inn på akkurat det, så vet ikke om jeg vil bare finne på noe eller hva jeg kan si. Hater small talk. 

Anonymkode: a8d4a...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg løste det mange år ved å gå til en frisør som ikke snakket norsk. Funker bare hvis du ikke skal forklare en komplisert frisyre, da.

Ellers er det helt lovlig å ta en hvit en om jobbsituasjonen.

Endret av Hactar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Hactar skrev:

Jeg løste det mange år ved å gå til en frisør som ikke snakket norsk. Funker bare hvis du ikke skal forklare en komplisert frisyre, da.

Hun her er dessverre norsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke ta med deg en bok ellernoe? Så blir du seende mer opptatt ut når du leser, enn når du gjør ingenting. :) 

Anonymkode: a88c0...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er så ofte hos frisør så ser jeg for meg at de er vant til å møte kunder som ikke har lyst til å prate underveis. Så hvis du ikke svarer utpreget nok til å kunne føre samtalen videre, og har med deg noe å lese i eller noe slikt, så vil nok frisøren forstå at du ikke har lyst til å prate. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet løste jeg med å svare kort og reservert. Personer i slike sevice yrker må/bør være veldig flinke i å lese mennesker.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med en bok, bare si at du er så oppslukt i akkurat den boken for tiden at du mest sannsynlig ikke kommer til å være så snakkesalig. Mange frisører liker å konsentrere seg når de jobber btw.. Kommer til å gå bra det der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil dra en hvit en, så kan du si du jobber med noe du har jobbet med tidligere.. Bare å svare kort og konsist og ikke noe oppfølgingsspørsmål, så trur jeg hun merker fort at du ikke vil prate :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror de fleste frisører, iallefall de som har jobbet som frisør en liten stund, er flinke til å lese menneskers kroppspråk og spesielt om de har lyst til å prate eller ikke. Og de vil selvsagt ikke tvinge noen til å snakke med de hvis det er tydelig at de ikke vil, da det kan bli en negativ opplevelse for kunden, noe som betyr at de ikke vil komme tilbake.

Som andre sier kan du ta med deg en bok, eller eventuelt sitt med telefonen din i hendene og les noe der. Da er det tydelig at du ikke er der for å ha en sosial stund, men bare for å få fikset på håret.

En annen ting er å passe på å svare kort og greit, men likevel høflig. F.eks:

"Hva jobber du med da?"
"Nei, ikke så mye egentlig. Er midt imellom jobber for tiden."
"Åh? Noe spesielt?"
"Nei, ikke noe interessant. Noe butikkarbeid, kanskje."

"Hvor bor du da?"
"Jeg bor i xxxxxx."
"Åh, trives du der da?"
"Joda, helt grei plass!"

Og hvis frisøren begynner å fortelle om seg selv, bare smiler du og sier "åja" eller "ah, skjønner" eller "så fint!" uten å legge mer i det. Da vil frisøren skjønne at hun her ikke er så snakkesalig av seg og begynne å trappe ned litt. Det fine er at frisøren mest sannsynlig kommer til å huske at du ikke er så glad i å snakke neste gang du er der, så det blir i teorien bare lettere etter hvert. :) 

Anonymkode: 7d580...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hater å prate med folk jeg ikke vil dele noe personlig med. Så gruer meg til frisøren, vet ikke helt hva jeg skal si når hun spør hva jeg driver med osv. Har vært uten jobb en stund og liker ikke gå inn på akkurat det, så vet ikke om jeg vil bare finne på noe eller hva jeg kan si. Hater small talk. 

Kanskje du skal sette dette i sammenheng med at du ikke har jobb? En innadvent surpomp på jobbintervju gjør aldri et godt inntrykk. bruk heller frisørtimen på å trene opp vokabularet ditt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Antoinette skrev:

Kanskje du skal sette dette i sammenheng med at du ikke har jobb? En innadvent surpomp på jobbintervju gjør aldri et godt inntrykk. bruk heller frisørtimen på å trene opp vokabularet ditt. 

Så hyggelig du er a, god lørdag til deg også 😊 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror enda ikke jeg har vært borti ei frisør som ikke slutter å spørre om ting når jeg bare svarer med "ja","nei", eller "vet ikke". I verste fall om hun er skravlesjuk så fortsetter hun bare å snakke om seg selv og sitt - i beste fall sier hun ikke noe mer. Null stress 👌🏼

Anonymkode: 7c4ac...34d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke sjenert, men når jeg går til frisøren later jeg som at jeg er den minst snakkesalige dama. Jeg leker sjenert og det funker alltid :)

Anonymkode: 9205b...548

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror enda ikke jeg har vært borti ei frisør som ikke slutter å spørre om ting når jeg bare svarer med "ja","nei", eller "vet ikke". I verste fall om hun er skravlesjuk så fortsetter hun bare å snakke om seg selv og sitt - i beste fall sier hun ikke noe mer. Null stress 👌🏼

Anonymkode: 7c4ac...34d

Enig med denne.

Det er slik jeg opplever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg går bare til frisører som ikke spør noe særlig utover håret. 

Anonymkode: 83706...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til forskjelligere frisører, og alle har skjønt at jeg ikke ønsker å prate. De jobber jo med mennesker hele dagen så da har vel de fleste lært seg å lese ulike mennesker, selv om sikkert ikke alle gjør det.

På den ene frisørsalongen er det skikkelig deilig. Frisøren pleier bare å komme med noen blader og sier "du kan bare lese mens jeg klipper altså :) " Det eneste hun snakker om da er om det er noe med håret mitt.

Pleier å observere andre som blir klipt også. Noen skravler i vei, mens andre er mer stille. Kanskje noen frisører synes det er deilig med litt stillhet noen ganger og at de bare kan konsentrere seg om å klippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i akkurat samme situasjon! Har hatt behov for å gå til frisøren i et par måneder, men jeg har utsatt det på grunn av at jeg ikke vil snakke i stolen. Er ute av jobb på grunn av sykdom, er singel etter et vondt brudd - og i motsetning til mange andre har jeg null behov for å fortelle frisøren dette! I tillegg er jeg introvert og småprat med fremmede "gir" meg ikke så mye generelt sett. Vanligvis spør de langt mer enn jeg har behov for. Skulle vært anmeldelser av frisører et sted så man fant ut hvor man slapp å snakke så mye :fnise:

Anonymkode: bb283...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hva kan jeg si feks? 

Jeg liker heller ikke small-talk med ukjente mennesker, og løste det hos frisøren ved å si at jeg alltid ser frem til noen timer i frisørstolen, for der er det avslapning på høyt nivå, og kun spørsmål om hår..rett og slett mitt lille friminutt. Ingen mas og kjas, men god stillhet. Frisøren tok hintet veldig bra, og jeg tror hun liker tiden sammen med meg hun også, fordi hun slipper en intetsigende, påtvunget samtale - hun kan rett og slett konsentrere seg om jobben sin. 

Endret av Vera79
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...