AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #1 Skrevet 18. mars 2017 Et litt dumt spørsmål, men sammenlignet med karbohydrater er det sjokkerende hvordan kjøtt metter. Spise en litt stor biff i går ettermiddag, jeg er fortsatt mett. Skulle jeg spist noe av raske karbohydrater med samme kalori innhold hadde jeg vært sulten etter to timer. Selvsagt ikke bra å spise mye kjøtt, men likvel er det fristende å få i seg veldig mye proteiner. Anonymkode: 23502...afd 2
Blod Skrevet 18. mars 2017 #2 Skrevet 18. mars 2017 Jeg synes det er ubehagelig å bli så mett. Bønner har jo mer proteiner enn kjøtt da, så det er ikke noe problem å bli litt lettere mett og få i seg minst like mye proteiner 2
drue Skrevet 18. mars 2017 #4 Skrevet 18. mars 2017 34 minutter siden, Blod skrev: Jeg synes det er ubehagelig å bli så mett. Bønner har jo mer proteiner enn kjøtt da, så det er ikke noe problem å bli litt lettere mett og få i seg minst like mye proteiner Kjøtt er ikke bare dårlig da, det er blant annet en viktig kilde til vitamin B12. TS, det er velkjent at proteiner metter mer enn karbohydrater. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #5 Skrevet 18. mars 2017 Om du er mett så lenge etterpå trenger du vel ikke spise kjøtt ofte? Du er jo mett lenge og kan spise kjøtt sjeldent Anonymkode: 0b735...493
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #6 Skrevet 18. mars 2017 En blir vel mett på ulike måter om en spiser kjøtt eller vegetarmat for eksempel. Av kjøtt blir jeg mett på en "tyngre" måte, mens på vegetarmat så blir jeg mett på en "lettere" måte. Jeg pleier derimot ikke å gå rundt å være mett lenge etter sånn til hverdags. Det skjer mer rundt juletider, og for min del handler det ikke om kjøtt eller ikke kjøtt. Det handler om et godt og balansert måltid som gjør at jeg blir mett + det å spise nok da. Nå vet jeg ikke helt hva du egentlig lurte på eller ville med denne tråden så jeg bare svarte det jeg tenkte på. Anonymkode: 2c51d...eb9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #7 Skrevet 19. mars 2017 Ja, kjøtt har en veldig høy metthetsverdi. Mente du å spørre om hvorfor? Kjøtt metter av flere grunner. Ikke bare fordi det er proteiner og fett (som gir høyere metthet enn karbohydrater), men fordi man slipper karbohydrater og derfor får man jevnere blodsukker og derfor også bedre hormonbalanse (fordi insulin er et hormon som igjen påvirker produksjonen og effekten av andre hormoner). Les om leptin for eksempel. Synkende blodsukker gjør oss sultne, men det slipper man hvis man har spist seg mett på kjøtt. Leptinet (langtidsmetthetshormon) fungerer bedre uten høye nivåer av insulin. I tillegg inneholder fett kjøtt alt man trenger, så man kan faktisk spise kun kjøtt og ha god helse. Før noen kommenterer "jammen, jeg blir mett av karbohydrater", så vil jeg legge til at karbohydrater gir god korttidsmetthet, men veldig lav totalt metthet. Min standard-frokost i flere år var 2 grove brødskiver med et tykt lag pesto, 3 osteskiver, 3 skiver agurk, 1 paprikaring og et blad rapidsalat. Jeg spiste dette kl 7 og ble stappmett der og da, men sulten igjen kl 10 og magen rumlet til kl 11 når det er lunsj. Spiser jeg derimot samme kcal-mengde med egg og bacon (150g bacon og 2-3 egg), så blir jeg behagelig mett, men jeg blir ikke sulten igjen før kl 13! Jeg måtte faktisk spise mindre til frokost for å orke å spise kl 11 sammen med kollegene mine. Anonymkode: a4a65...6bd 2
Blod Skrevet 20. mars 2017 #8 Skrevet 20. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, kjøtt har en veldig høy metthetsverdi. Mente du å spørre om hvorfor? Kjøtt metter av flere grunner. Ikke bare fordi det er proteiner og fett (som gir høyere metthet enn karbohydrater), men fordi man slipper karbohydrater og derfor får man jevnere blodsukker og derfor også bedre hormonbalanse (fordi insulin er et hormon som igjen påvirker produksjonen og effekten av andre hormoner). Les om leptin for eksempel. Synkende blodsukker gjør oss sultne, men det slipper man hvis man har spist seg mett på kjøtt. Leptinet (langtidsmetthetshormon) fungerer bedre uten høye nivåer av insulin. I tillegg inneholder fett kjøtt alt man trenger, så man kan faktisk spise kun kjøtt og ha god helse. Før noen kommenterer "jammen, jeg blir mett av karbohydrater", så vil jeg legge til at karbohydrater gir god korttidsmetthet, men veldig lav totalt metthet. Min standard-frokost i flere år var 2 grove brødskiver med et tykt lag pesto, 3 osteskiver, 3 skiver agurk, 1 paprikaring og et blad rapidsalat. Jeg spiste dette kl 7 og ble stappmett der og da, men sulten igjen kl 10 og magen rumlet til kl 11 når det er lunsj. Spiser jeg derimot samme kcal-mengde med egg og bacon (150g bacon og 2-3 egg), så blir jeg behagelig mett, men jeg blir ikke sulten igjen før kl 13! Jeg måtte faktisk spise mindre til frokost for å orke å spise kl 11 sammen med kollegene mine. Anonymkode: a4a65...6bd Men så er det ikke sunt å spise egg og bacon hver dag. Man skal helst ikke spise mer enn 5 egg i uka. Ikke bra med for mye kolesterol
drue Skrevet 20. mars 2017 #9 Skrevet 20. mars 2017 (endret) 2 timer siden, Blod skrev: Men så er det ikke sunt å spise egg og bacon hver dag. Man skal helst ikke spise mer enn 5 egg i uka. Ikke bra med for mye kolesterol Tull og tøys! Det der er gamle og utdaterte anbefalinger. Friske mennesker kan fint spise egg hver eneste dag, opptil flere om dagen! Har du derimot hyperkolesterolemi, som betyr høyt nivå av kolesterol i blodet (oftest arvelig), bør du begrense inntaket (og det gjelder ikke bare egg, men all fettrik mat). Endret 20. mars 2017 av drue 2
Blod Skrevet 20. mars 2017 #10 Skrevet 20. mars 2017 9 timer siden, drue skrev: Tull og tøys! Det der er gamle og utdaterte anbefalinger. Friske mennesker kan fint spise egg hver eneste dag, opptil flere om dagen! Har du derimot hyperkolesterolemi, som betyr høyt nivå av kolesterol i blodet (oftest arvelig), bør du begrense inntaket (og det gjelder ikke bare egg, men all fettrik mat). Er vel ikke til å legge skjul på at folk i dag får i seg for mye av enkelte ting i kostholdet. Som kolesterol, fett og raffinert sukker
drue Skrevet 20. mars 2017 #11 Skrevet 20. mars 2017 2 minutter siden, Blod skrev: Er vel ikke til å legge skjul på at folk i dag får i seg for mye av enkelte ting i kostholdet. Som kolesterol, fett og raffinert sukker Nå snakker du deg bort. Du skrev at man må begrense egginntaket til maks 5 egg i uka. Et friskt menneske uten kolesterolproblemer kan spise veldig mange egg om dagen uten at det er skadelig. At folk får i seg for mye annet i kosten, er en annen sak. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå