AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #1 Skrevet 18. mars 2017 Jeg ikke har noen forkunnskaper eller erfaring, bare tenkte det virket som et greit yrke. Helt idiotisk å møte opp uten å kunne noe som helst om faget/yrket? Anonymkode: 38382...65b
Silfen Skrevet 18. mars 2017 #2 Skrevet 18. mars 2017 Det er jo derfor man tar fag. For å lære seg... 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #3 Skrevet 18. mars 2017 Du er alltid så hyggelig Silfen.. Anonymkode: 63d38...f92
Leo Skrevet 18. mars 2017 #4 Skrevet 18. mars 2017 Nei, hvorfor skulle det være det? Det er jo faktisk ikke lov å skaffe seg allsidig erfaring som elektriker uten å være nettopp det 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #5 Skrevet 18. mars 2017 Det er greit å ikke få apoplektisk anfall av litt matte, for matte er viktig innen elektrofaget. Det viktigste spørsmålet er vet hvorfor begynte du å tenke på å bli elektriker? Anonymkode: 2e3a5...3b3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #6 Skrevet 18. mars 2017 Jeg liker matte og logistikk. Jeg orker ikke tanken på å ja en kontorjobb... liker praktiske utfordringer. Helt ærlig er jeg ikke sikker på hva jeg skal bli,men elektriker som frister mest. Anonymkode: 38382...65b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #7 Skrevet 18. mars 2017 Hva mener du med å bare møte opp? Tror nok ikke du akkurat kan forvente å bare møte opp hos et elektrikerfirma og forvente opplæring og jobb, men å starte på elektrikerlinja på videregående uten erfaring og forkunnskaper er absolutt innafor, er jo nettopp det du skal lære Anonymkode: e1d80...6d9 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #8 Skrevet 18. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker matte og logistikk. Jeg orker ikke tanken på å ja en kontorjobb... liker praktiske utfordringer. Helt ærlig er jeg ikke sikker på hva jeg skal bli,men elektriker som frister mest. Anonymkode: 38382...65b ¨Da synes jeg du skal gi det et forsøk Det er mange veier videre etterpå dersom du finner ut at du har lyst til det. Mange ulike arbeidsoppgaver også. Ikke alle 'trikkerjobbene foregår ute på byggeplass med akkordjobb. Anonymkode: 2e3a5...3b3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #9 Skrevet 18. mars 2017 Du vet jo noe om hva elektrikkeren gjør? Han jobber med elektrisitet. Men du bør like å jobbe fysisk, ute på byggeplasser og ikke være redd for å strekke ledninger og å montere. Vil du, så kan du. Anonymkode: 1f443...f89 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #10 Skrevet 18. mars 2017 Ta en titt her, så ser du hvor mange løp du kan velge etter 1.året på Elektro. Om du velger Elenergi 2. året så har du følgende meny å velge mellom videre (og dette er ingen liten og smal meny. Den er bred og variert). Så nei, ikke alle som går Elektrolinja på VGS. jobber med de tingene de fleste tror at folk med elektrolinja jobber med Anonymkode: 2e3a5...3b3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #11 Skrevet 18. mars 2017 Litt skummelt å søke siden jeg er dame og jeg er 29 når jeg skal ut i praksis... det er jo et mansdominert yrke så blir fort mye å bevise liksom. Anonymkode: 38382...65b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #12 Skrevet 18. mars 2017 Er 33, mann og er lærling som elektriker. Bare å kjøre på! Anonymkode: 7491e...4c4
Carrot Skrevet 18. mars 2017 #13 Skrevet 18. mars 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker matte og logistikk. Jeg orker ikke tanken på å ja en kontorjobb... liker praktiske utfordringer. Helt ærlig er jeg ikke sikker på hva jeg skal bli,men elektriker som frister mest. Anonymkode: 38382...65b Kjør på! Du kan etterhvert velge flere retninger, skipselektriker for eksempel om du liker sjølivet og nye havner bolig, hytter, industribygg, hoteller - man kan utdanne seg videre om man ønsker det etter noen år, man kan bli installatør, ingeniør - et hav av muligheter! 1
boblevann Skrevet 18. mars 2017 #14 Skrevet 18. mars 2017 Jeg har en venninne som begynte vg1 elektro når hun var 23 år! Det er ingen skam de færreste som begynner på videregående yrkesfag vet noe om hva de går til - de er jo 15/16 år det at du er eldre utgjør ingen forskjell. Kjenner flere som startet sykepleien i 30-års alder etter 15 år på butikk, de vet heller ikke hva de går til det går som regel bra!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #15 Skrevet 18. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt skummelt å søke siden jeg er dame og jeg er 29 når jeg skal ut i praksis... det er jo et mansdominert yrke så blir fort mye å bevise liksom. Anonymkode: 38382...65b Nå tuller du. Ikke sant? Om det formenn du tror du må bevise noe annet enn at du er som lærlinger flest overfor, så blir du nok skuffet gitt. Om du får lærlingekontrakt hos noen som enda ikke har hatt en kvinnelig elektrikerlærling i jobb så ha du funnet noe enestående. Disse er en utryddet rase i dag. Anonymkode: 2e3a5...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #16 Skrevet 18. mars 2017 Dette er ganske vanlig problemstilling når man er jente/ kvinne. Man syns noe virker interessant men tørr ikke hoppe i det fordi det virker for "vanskelig". Mens enkelte gutter som ikke vet hva watt er en gang, hopper inn i det med fult mot. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tuller du. Ikke sant? Om det formenn du tror du må bevise noe annet enn at du er som lærlinger flest overfor, så blir du nok skuffet gitt. Om du får lærlingekontrakt hos noen som enda ikke har hatt en kvinnelig elektrikerlærling i jobb så ha du funnet noe enestående. Disse er en utryddet rase i dag. Anonymkode: 2e3a5...3b3 Kanskje ting har endret seg, men jeg er på samme alder og det var samme greia for de jentene på vår alder. Man måtte alltid være bedre enn den gjennomsnittlige gutten for at de eldre mennene skulle synes man var bra nok. Jeg gikk jordbruksskole. Husker i en spørreundersøkelse mente 90% av jentene at de ble forskjellsbehandlet. Tror det var rundt 10% eller noe for gutta. Jeg husker at i noen skoletimer fikk gutta sveise og drive på ute, mens de fire jentene i klassen ble satt til å koste Anonymkode: d909e...eca
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #17 Skrevet 18. mars 2017 jeg anbefaler deg på det sterkeste å jobbe med forståelse av strøm og logikk fra første dag. Snakker om å lære seg og forstå Ohms og Kirchhoffs lover, ikke bare pugge formelene. Jeg jobber med elektrikere og opplever ofte å møte personer med store mangler i forståelsen av grunneggende prinsipper. Dette kan være meget farlig for deg selv og andre men kan også føre til ueffektiv timebruk og mye feil. Det å være elektriker innebærer å feilsøke og utbedre feil, dette krever en logisk sans, og her er det viktig å ha hodet med seg. Det er vanskelig å finne ut feil som ikke er synlig men bare indikeres på intrumenter. Hopp i det TS, aldri for sent å lære nye ting, jeg jobber ofte med kvinnelige elektrikere og det er ikke lenger noen som løfter et øyebryn om det kommer en kvinnelig elektriker. Det viktigste er at du er en god kollega som gjør en god jobb og gjør ditt beste, som i alle andre yrker. Anonymkode: e96fb...53f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå