AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #1 Del Skrevet 18. mars 2017 Vi har dessverre fått svartesopp og mugg i ett av hovedsoverommene. Vi flyttet inn i fjor og kjente en stor forverring i helsen. Fikk astmaplager, eksem og konstant vondt i hodet når vi var hjemme. Bestemte oss for å fjerne teppet og bytte ut listene da de så noe slitne ut.(gamle). Han vi hadde engasjert til å gjøre arbeidet tok kontakt med oss da tapeteten under var kliss våt, når han fjernet denne var veggen helt svart. Jeg kontakt en takstmann, og han avdekket at det var svarte(?)sopp/mugg i stor omfang. Jeg har vasket og vasket med grønnsåpe/kloring alt som er og vi flyttet ut på dagen. Hatt vinduet oppe store deler av vinteren for å la det lufte, men det er ingen forbedring. Fikk beskjed at takstmann at vi kunne prøve dette, men at vi måtte ha profesjonellhjelp for å få fjernet det permanent. Kan jeg kontakte forsikring? Har hus/hjem forsikring++. Usikker på hvilken det kan gå på pluss om det er noe vi burde være obs på? Vi har rapport fra takstmann og jeg har også legeattest fra fastlege+ spesialist. Anonymkode: 63092...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #2 Del Skrevet 18. mars 2017 Ingen forsikring dekker Muggsopp. Den kommer av for høy fuktighet enten grunnet lekkasje, bygningsfeil/konstruksjonsfeil eller feilbruk av boligen slik at for høy fuktighet oppstår. Når du har vinduet oppe, blir det kaldere inne og høyere luftfuktighet. Når du vasker med grønnsåpe, gir du ny næring til muggsoppen. Den vokser på grønnsåpe som legger igjen en film etter seg. Klorin dreper muggsopp, men muggsopp er like helseskadelig og allergifremkallende og toksisk enten den er levende, død eller i dvale. Alt materiale med muggsopp må derfor fjernes med god margin og årskane til fukten må utbedres for at du skal få bort problemet. Du skulle gått på selger straks du oppdaget problemet. Om detteer for sent må du ha en dyktig advokat til å se på. Med mindre fukten kan tilbakevises fra selger til at det er dere selv som har forårsaket dette. Svartsopp er forøvrig en samlebetegnelse på miggsopp som danner svart belegg. Du kan ha alt fra Stachybotrys, Penecillium til jordslag. Det må taes prøver for å fastslå hva dette er, og da kan man lettere si noe om årsaken til fukten, med mindre den er åpenbar. Anonymkode: 110af...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #3 Del Skrevet 18. mars 2017 Du har ikke tilleggsforsikring hos Norsk Hussopp innbakt i forsikringen din? Vet hvertfall at Tryg tilbyr dette. Du bør nesten bare sette deg ned og lese igjennom forsikringsdokumentene dine. Anonymkode: 19d79...d26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 18. mars 2017 #4 Del Skrevet 18. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke tilleggsforsikring hos Norsk Hussopp innbakt i forsikringen din? Vet hvertfall at Tryg tilbyr dette. Du bør nesten bare sette deg ned og lese igjennom forsikringsdokumentene dine. Anonymkode: 19d79...d26 Den dekker uansett ikke mugg og svertesopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #5 Del Skrevet 18. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke tilleggsforsikring hos Norsk Hussopp innbakt i forsikringen din? Vet hvertfall at Tryg tilbyr dette. Du bør nesten bare sette deg ned og lese igjennom forsikringsdokumentene dine. Anonymkode: 19d79...d26 Hussoppforsikring dekker i tilfellet Hussopp, som er noe helt annet enn muggsopp. Her må du holde tungen rett i munnen når det gjelder å skille klinten fra hveten. Anonymkode: 110af...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #6 Del Skrevet 18. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hussoppforsikring dekker i tilfellet Hussopp, som er noe helt annet enn muggsopp. Her må du holde tungen rett i munnen når det gjelder å skille klinten fra hveten. Anonymkode: 110af...e02 3 minutter siden, Leo skrev: Den dekker uansett ikke mugg og svertesopp. Fydda, nei der ser du. Jeg har visst ikke så god peiling på diverse typer sopp og mugg, bare vet at jeg fikk god hjelp av norsk hussopp når jeg plutselig fikk stokkmaur i hus Men da veit jeg ikke TS, mitt neste forslag blir jo da eierskifteforsikring eller boligkjøperforsikring eller noe sånt? Men kanskje dere er for seint ute? Anonymkode: 19d79...d26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 18. mars 2017 #7 Del Skrevet 18. mars 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fydda, nei der ser du. Jeg har visst ikke så god peiling på diverse typer sopp og mugg, bare vet at jeg fikk god hjelp av norsk hussopp når jeg plutselig fikk stokkmaur i hus Men da veit jeg ikke TS, mitt neste forslag blir jo da eierskifteforsikring eller boligkjøperforsikring eller noe sånt? Men kanskje dere er for seint ute? Anonymkode: 19d79...d26 Stokkmaur er en av ganske få ting den faktisk dekker, så den var du "heldig" med! Det er ikke for sent å melde skade på andre forsikringer, men spørsmålet er om det er noe å hente siden skaden må være relativt stor (+/- 10% av kjøpesum) før det blir å betrakte som en mangel. Endret 18. mars 2017 av Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #8 Del Skrevet 18. mars 2017 14 minutter siden, Leo skrev: Stokkmaur er en av ganske få ting den faktisk dekker, så den var du "heldig" med! Det er ikke for sent å melde skade på andre forsikringer, men spørsmålet er om det er noe å hente siden skaden må være relativt stor (+/- 10% av kjøpesum) før det blir å betrakte som en mangel. Problemet er at dette har pågått over tid, uten at vi helt får vite hvor lenge. Eierskifteforsikring krever at du skal melde fra straks du oppdager en skjult feil eller mangel, som huseier kan ha ansvar for. Vi vet heller ikke om årsaken og muggen har kommet før eller etter at ts flyttet inn. Vi vet heller ikke noe om hvor gammelt huset er, hvor i bygget soverommet ligger, om det kan være en drenering på et 40.år gammelt hus som er årsaken. Derfor bør hun få advokat på banen alt på mandag. Utbedring av mugg kan koste store summer. Men uansett mugg og mugglukt skal ikke forekomme innendørs i følge fhi.no med flere. Anonymkode: 110af...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #9 Del Skrevet 18. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at dette har pågått over tid, uten at vi helt får vite hvor lenge. Eierskifteforsikring krever at du skal melde fra straks du oppdager en skjult feil eller mangel, som huseier kan ha ansvar for. Vi vet heller ikke om årsaken og muggen har kommet før eller etter at ts flyttet inn. Vi vet heller ikke noe om hvor gammelt huset er, hvor i bygget soverommet ligger, om det kan være en drenering på et 40.år gammelt hus som er årsaken. Derfor bør hun få advokat på banen alt på mandag. Utbedring av mugg kan koste store summer. Men uansett mugg og mugglukt skal ikke forekomme innendørs i følge fhi.no med flere. Anonymkode: 110af...e02 TS her. Beklager Burde ha skrevet at vi allerede dag 2 etter overtakelsen oppdaget flere andre mangler og selgers forsikring ble kontakten med en eneste gang. Vi engasjerte også da en selvstendig takstmann som bekreftet alle feilene, selger hadde løyet om flere ting. Vi tapte selv mot protector to ganger, og tok da kontakt med advokat. Han mener vi har en sterk sak, men dessverre ender TOTALsummen vår rett under det han tror vi trenger for å vinne saken jf lovpraksis og lov. Ble litt usikker på hva slags sopp det er, veggen er sort og mener takstmann skrev svertesopp. Soverommet ligger i andre etasje, så ikke i en kjeller eller loft(om det var det du tenkte på). Vi har holdt på med dette siden overtakelse(mot protector). Utrolig slitsom sak og har til nå betalt takstmenn nesten 25 000 av egen lomme. Vet ikke helt hva vi skal gjøre lenger:-( Anonymkode: 63092...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #10 Del Skrevet 18. mars 2017 34 minutter siden, Leo skrev: Stokkmaur er en av ganske få ting den faktisk dekker, så den var du "heldig" med! Det er ikke for sent å melde skade på andre forsikringer, men spørsmålet er om det er noe å hente siden skaden må være relativt stor (+/- 10% av kjøpesum) før det blir å betrakte som en mangel. Vi meldte inn skaden samme dag som den ble oppdaget. Samme gjorde vi med alt det andre som kom frem. Men tapte hver gang mot kjøpers forsikring. Tok kontakt med advokat selv som tar saken, men han har sagt at summen er rett under det vi burde ha hatt for å vinne. Men manglene er så grove (i mine øyne) og det er utrolig kjedelig. Vi fikk beskjed fra advokaten om å bare ordne soppen eller hva det er selv, men jeg vet ikke hvor eller hvem jeg skal kontakte. Vi måtte kaste sengen vår, og ellers pakket vi alt ned i esker som fortsatt står på rommet. Anonymkode: 63092...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå