AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #1 Del Skrevet 18. mars 2017 Jeg har en ukorrigert skjev hornhinne og er usikker på om det er derfor jeg har begynt å se dårligere og dårligere de siste ukene, for jeg ser kun dårlig på det øyet. Det eneste jeg kan beskrive synet mitt med er møkkete. Som å se gjennom møkkete brilleglass, vanskelig å lese og generelt se/være der det er lyst. I dag er det uskarpt/tåkete. Ja jeg er redd, men jeg er faktisk ennå mer redd av å få kjeft av familien og beskjed om å slutte å være hypokonder. Hva gjør jeg? Anonymkode: 4f58b...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 18. mars 2017 #2 Del Skrevet 18. mars 2017 Venter til mandag og går til legen. Eller finner deg en optiker som har åpent idag og kan ta imot deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 18. mars 2017 #3 Del Skrevet 18. mars 2017 Ring legevakten for en telefonkonsultasjon hvor du sier at du er redd du kan ha fått netthinneløsning. Det må opereres asap for å unngå å få varig nedsatt syn eller i verste fall bli blind på det øyet. http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/oeye/retina/amotio_retinae http://www.tv2.no/a/5137910/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 18. mars 2017 #4 Del Skrevet 18. mars 2017 Merker du forverring eller forandring fra i går mener du, eller fra dag til dag? I så fall er det nok noe galt med øyet. Hvis det er netthinneløsning på gang haster det. Ring legevakten og spør dem, du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #5 Del Skrevet 18. mars 2017 Ts her. Er visst ikke mulig å få svar fra legevakta.. ringer og ringer. Anonymkode: 4f58b...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 18. mars 2017 #6 Del Skrevet 18. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts her. Er visst ikke mulig å få svar fra legevakta.. ringer og ringer. Anonymkode: 4f58b...9e3 Du må bare være iherdig. Selv om det bare ringer, må du holde linjen. De får inn en mengde telefoner, men de vil svare deg til slutt. Du kan evt. bare dra dit og få noen til å se på øynene dine. Akutte synsproblem skal man ta på alvor 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #7 Del Skrevet 18. mars 2017 Legevakt er for akutte ting, dette har jo vedvart i flere uker og da går man til legen sin. Anonymkode: fc67a...7ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #8 Del Skrevet 18. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legevakt er for akutte ting, dette har jo vedvart i flere uker og da går man til legen sin. Anonymkode: fc67a...7ff TS blir akutt dårligere. Da kontakter man legevakta. Anonymkode: 190aa...40c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #9 Del Skrevet 18. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Er visst ikke mulig å få svar fra legevakta.. ringer og ringer. Anonymkode: 4f58b...9e3 Hold linja. Du bør kontakte legevakt for sikkerhetsskyld. Anonymkode: c6deb...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #10 Del Skrevet 18. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS blir akutt dårligere. Da kontakter man legevakta. Anonymkode: 190aa...40c At det tilslutt blir tåkete når mer og mer av synet blir borte er jo litt selvforklarende? Hun har hatt flere uker på å sjekke opp dette. Legen hennes har vært åpen fem dager uka som har vært eksempel. Og fem dager forrige uke. Så det er veldig mange dager hun kunne fått ut fingeren og gått til legen i stede. Derfor legevakten tar så forbanna lang tid. Fordi folk gidder ikke å gå til egen lege. Heldigvis starter de å bli flinke til både sende hjem folk og la de vente i en evighet når folk som er akutt dårlig kommer... Anonymkode: fc67a...7ff 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #11 Del Skrevet 18. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det tilslutt blir tåkete når mer og mer av synet blir borte er jo litt selvforklarende? Hun har hatt flere uker på å sjekke opp dette. Legen hennes har vært åpen fem dager uka som har vært eksempel. Og fem dager forrige uke. Så det er veldig mange dager hun kunne fått ut fingeren og gått til legen i stede. Derfor legevakten tar så forbanna lang tid. Fordi folk gidder ikke å gå til egen lege. Heldigvis starter de å bli flinke til både sende hjem folk og la de vente i en evighet når folk som er akutt dårlig kommer... Anonymkode: fc67a...7ff Synet endrer seg hele tiden og det er helt normalt. Hvorfor har jeg ikke gått til lege? Fordi jeg har vært i utlandet og trodde seriøst at det kom pga skjev hornhinne. At jeg våknet opp i dag med tåkesyn gjorde at jeg skrev her, så jeg beklager. Anonymkode: 4f58b...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #12 Del Skrevet 18. mars 2017 Får du fortsatt ikke tak i legevakta? Jeg synes det er helt innafor å ringe. Anonymkode: e3327...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #13 Del Skrevet 18. mars 2017 Ingen her kan gi noe godt svar, da du gir svært liten informasjon, men: Dere som fraråder legevakt, må slutte med det! Alle legevaktposter sorterer pasienter etter alvorlighetsgrad, og de gjør en vurdering av hva som kan vente og ikke. Det er ikke dere kvalifiserte til å gjøre, og dere har heller ikke vurderingsgrunnlag, fordi dere ikke kan se pasienten, snakke med henne, eller stille spørsmål. Det som beskrives, er symptomer som absolutt kan betraktes som alvorlige, og bør sees på relativt fort. Alvorlighetsgraden kan ikke fastslåes gjennom det som er skrevet, men det er noen relativt alvorlige tilstander som bør utelukkes snarest. Bunnlijen er at man skal oppsøke legevakt dersom man er bekymret. Legevakten gir en kvalifisert vurdering. Det kan ikke tilfeldige forumbrukere gjøre. Er dere virkelig beredt til å ta det ansvaret det medfører å be ts vente til mandag? Hva hvis dere tar feil? Synes dere det er greit å vite at dere da bærer en del av ansvaret for at ts lider et varig funksjonstap? En pasient som kommer til legevakt med noe som kan vente kommer ikke i veien for de som faktisk trenger det. Det er derfor pasienter med lavt akuttbehov må vente så lenge - eventuelt blir sendt hjem med beskjed om å kontakte fastlege. Den vurderingen kan ikke dere gjøre, og det er alvorlig at dere tror at dere kan det. Anonymkode: 9e71d...4c7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #14 Del Skrevet 18. mars 2017 Er det litt sånne sorte flekker- aktig i synet ditt? Skyggete? Jeg har det, men har hatt det i flere år. Har også skjeve hornhinner. Mitt er relativt mildt, så jeg ser jo. Men føler at jeg aldri ser skarpt, og å lese svart på veldig hvitt er vanskelig. Tekst, sånn som på kg, er ikke 100% skarpt heller, småblurry. Men det er ikke så ille at jeg ikke klarer å lese. Jeg har vært hos tre optikere over de siste årene 10 årene, men ingen har funnet noe. Men vet ikke hvor mye jeg kan stole på de, for det var bare den siste som fant ut at jeg hadde skjeve hornhinner, og jeg merker noe bedring med briller. Noen ganger lurer jeg på om jeg har enda mer skjeve hornhinner og ville blitt enda bedre med bedre briller. Men det kan da ikke gå an at måleinstrumentene tar feil... ville jeg tro..... Anonymkode: a7023...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #15 Del Skrevet 18. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det litt sånne sorte flekker- aktig i synet ditt? Skyggete? Jeg har det, men har hatt det i flere år. Har også skjeve hornhinner. Mitt er relativt mildt, så jeg ser jo. Men føler at jeg aldri ser skarpt, og å lese svart på veldig hvitt er vanskelig. Tekst, sånn som på kg, er ikke 100% skarpt heller, småblurry. Men det er ikke så ille at jeg ikke klarer å lese. Jeg har vært hos tre optikere over de siste årene 10 årene, men ingen har funnet noe. Men vet ikke hvor mye jeg kan stole på de, for det var bare den siste som fant ut at jeg hadde skjeve hornhinner, og jeg merker noe bedring med briller. Noen ganger lurer jeg på om jeg har enda mer skjeve hornhinner og ville blitt enda bedre med bedre briller. Men det kan da ikke gå an at måleinstrumentene tar feil... ville jeg tro..... Anonymkode: a7023...260 Ja, akkurat sånn er det! Det er flekker selv om jeg ikke kan se flekkene. Da regner jeg med at det ikke er noe så alvorlig at man mister synet. Er på vei til legevakten nå og oppdaterer senere TS Anonymkode: 4f58b...9e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #16 Del Skrevet 18. mars 2017 Legen sendte meg til optiker som ikke fant noe som helst galt.. har fått henvisning til øyelege og ser egentlig for meg at dette er mitt nye syn. Er det lov å synes synd på seg selv nå? TS Anonymkode: 4f58b...9e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #17 Del Skrevet 18. mars 2017 Jeg er den som har lignende problem. Jeg har aldri vært hos øyelege, så vet ikke. Men det er mulig at problemet er nevrologisk, ligger i hjernen. Da kan det være vanskelig å gjøre noe med det. Jeg har noen andre helseplager og tenker at det kanskje henger sammen, men har ikke diagnose på noe som helst. For meg skjedde det veldig gradvis og jeg ble en dag plutselig bevisst på at synet mitt var blurry. Men samtidig kunne jeg ikke huske at det hadde vært bedre heller. Jeg tror det er med på å gi meg konsentrasjonsproblemer når jeg leser, fordi jeg må konsentrere meg om å følge linjene og ordene uten å gli bort. Jeg vet ikke, jeg har blitt vant til det og har vansker med å se for meg hvordan det ville vært å ikke ha dette. Hadde vært fint om du oppdaterte på om øyelegen fant noe. Men det er kanskje en måned eller to til du har time? Det nærmeste jeg har funnet som ligner er visual snow, men det er lissom ikke helt sånn heller. Mer som når man stirrer på en lampe og ser på veggen, så har man den skyggen fra lampen på veggen. Hele synsfeltet mitt er litt sånn, bare på en litt annen måte. Vanskelig å forklare Anonymkode: a7023...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 18. mars 2017 #18 Del Skrevet 18. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen sendte meg til optiker som ikke fant noe som helst galt.. har fått henvisning til øyelege og ser egentlig for meg at dette er mitt nye syn. Er det lov å synes synd på seg selv nå? TS Anonymkode: 4f58b...9e3 Visst kan du det. En øyelege vet mer om øyesykdommer enn en optiker. Hvis du er veldig engstelig, kan du forsøke å ringe øyelegen og spørre om de kan framskynde timen din litt. Du kan også ringe litt rundt på mandag, for å høre om det er noen øyeleger som kan ta deg inn uten henvisning. Vil tro at det går bra hos private øyeleger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #19 Del Skrevet 18. mars 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er den som har lignende problem. Jeg har aldri vært hos øyelege, så vet ikke. Men det er mulig at problemet er nevrologisk, ligger i hjernen. Da kan det være vanskelig å gjøre noe med det. Jeg har noen andre helseplager og tenker at det kanskje henger sammen, men har ikke diagnose på noe som helst. For meg skjedde det veldig gradvis og jeg ble en dag plutselig bevisst på at synet mitt var blurry. Men samtidig kunne jeg ikke huske at det hadde vært bedre heller. Jeg tror det er med på å gi meg konsentrasjonsproblemer når jeg leser, fordi jeg må konsentrere meg om å følge linjene og ordene uten å gli bort. Jeg vet ikke, jeg har blitt vant til det og har vansker med å se for meg hvordan det ville vært å ikke ha dette. Hadde vært fint om du oppdaterte på om øyelegen fant noe. Men det er kanskje en måned eller to til du har time? Det nærmeste jeg har funnet som ligner er visual snow, men det er lissom ikke helt sånn heller. Mer som når man stirrer på en lampe og ser på veggen, så har man den skyggen fra lampen på veggen. Hele synsfeltet mitt er litt sånn, bare på en litt annen måte. Vanskelig å forklare Anonymkode: a7023...260 Bruker du linser? Ser du normalt ute i dagslys? Når jeg var i utlandet (varmere strøk) slet jeg med å se i all slags lys og med hvit bakgrunn (som på badet, et skap bak tv'en) men på vei til legevakten og hjem igjen så jeg faktisk helt vanlig ute, men ikke inne og ikke på mobilskjerm. Jeg har også andre helseplager uten diagnose som jeg skal få sjekket ut neste uke. Nesten så jeg håper at det har en sammenheng. Klart jeg kan oppdatere, men jeg vet dessverre ikke om timen er i neste uke eller om 3 måneder. Syns nesten det er som å være blendet av sola, men det er umulig å gi en nøyaktig beskrivelse. Ts Anonymkode: 4f58b...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #20 Del Skrevet 18. mars 2017 Nei, bruker briller. Mine skjeve hornhinner er ikke skjeve nok for linser. Høres ut som din variasjon er verre. Det er stritt med mye lys, men min opplevelse av ting er at de føles "mørke". Noen minner jeg har er omgitt av en følelse av at alt er mørkt rundt. Noen ganger når jeg drømmer er det et mørkt omriss. Min opplevelse av synet er at ting rundt meg altså blir mørke. Anonymkode: a7023...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå