Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en relativt liten butikk. Vi er ikke så mange ansatte. Jeg jobber 100%. De dagene det står jeg har fri, ønsker jeg å utnytte tiden med familien min. Sjefen mener jeg må si ifra til han hvis jeg skal bort på fridagen min for det kan jo hende de trenger meg den dagen. Om noen er syke, eller det er et møte jeg må steppe inn i. Jeg syntes ikke det er greit at jeg, som en voksen kvinne i slutten av 20 årene, må be om lov å f.eks ta en sverigetur på FRIdagen min. Er dette lov? Er ikke alltid vi planlegger noe heller, at det skjer noe spontant. Hater å føle at jeg ikke kan gjøre noe på fridagene mine siden jobben KANSKJE trenger meg. Hva mener dere? 

Anonymkode: 798d6...f8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har hørt!

Anonymkode: 0e0fc...9f6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan umulig være lov. Høres ganske teit ut. Da kan du jo aldri gjøre noen som helst. Forventer han virkelig at du skal sitte pal ved telefonen hele dagen når du har fri, tilfelle noen er syke? hahaha

Anonymkode: 42b6e...16d

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan umulig være lov. Høres ganske teit ut. Da kan du jo aldri gjøre noen som helst. Forventer han virkelig at du skal sitte pal ved telefonen hele dagen når du har fri, tilfelle noen er syke? hahaha

Anonymkode: 42b6e...16d

Det inntrykket jeg har og den følelsen jeg sitter igjen med. Er og det dummeste jeg har hørt, finner meg ikke i det :P men tenkte å høre om jeg faktisk tok feil :P 

Skrevet

Du har selvsagt rett :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du har ikke noen som helst plikt til å si ifra hvis du skal på din egen fritid til sjefen. Du har heller ikke plikt til å svare han om han ringer deg på fridagene dine, ved mindre du er tilkallingsvakt og er oppført med at du skal være tilgjengelig på telefon.

Anonymkode: 652d2...58b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med han, og krev en type kompensasjon som f.eks dobbelt betalt på slike dager.

Anonymkode: 751b3...3de

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har ikke noen som helst plikt til å si ifra hvis du skal på din egen fritid til sjefen. Du har heller ikke plikt til å svare han om han ringer deg på fridagene dine, ved mindre du er tilkallingsvakt og er oppført med at du skal være tilgjengelig på telefon.

Anonymkode: 652d2...58b

Denne er jeg enig i. Du er ikke pliktig til å ta telefonen når du ser at sjefen din ringer deg på fridagen din. Det beste for deg ville vel være å skaffe deg to telefonnumre - en til privat bruk, og en kun til jobben, slik at du kan slå av den sistnevnte når du har fri.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? 

At sjefen din er en tosk.

AnonymBruker
Skrevet

Haha takk alle sammen :fnise: da er jeg mer trygg på situasjonen! Kan jo dessverre ikke alle reglene i arbeidslivet, men lærer jo! Haha! Jeg er foresten ikke tilkalling, er 100% og jobber 8 timer 5 dager i uka :) 

Skrevet

Uten at jeg har hele kontrollen på det relevante lovverket, så kan ikke sjefen kreve å vite hvor du er i din egen fritid.

Det sjefen derimot kan, er å pålegge overtid - innenfor gitte rammer - og det inkluderer naturligvis at det går utover din fritid. Men dersom du allerede har hatt utgifter (forhåndsbetalt en reise du må avlyse) skal det kompenseres. Du kan også bli hjemfall fra ferie, men igjen skal det kompenseres, og det skal være tungtveiende grunner for at det kan gjøres.

Om dette er et gjentagende problem, kan sjefen ikke påberope seg tungtveiende grunner.

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre skriver: Skjefen din kan ikke kreve dette og du er i din fulle rett til å gjøre hva du vil på din egen tid. Du har ikke bakvakt og det skal mye til før en sjef kan beordre noen på jobb. Du har ikke meldeplikt på din egen tid. Sjefen bestemmer kun i den tiden han/hun betaler deg for at du skal være disponibel for butikken.

Om sjefen mener at du skal ha bakvakt så skal du ha kompensasjon for dette.

Anonymkode: 188c1...6cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kos deg med god samvittighet når du har fri.   :smilyblomst:

Anonymkode: 0e0fc...9f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er å gå for langt, sjefen din kan ikke kreve at ansatte er bakvakt hele tiden uten å få noen form for kompensasjon for det eller at det går på rundgang. Samtidig bør man ikke være helt vrang i viljen for å steppe inn i kriser iblant. 

Anonymkode: 17e9f...3d4

• Liker 1
Gjest Cocosa
Skrevet

Du har selvsagt helt rett. I yrker der dette er nødvendig (bakvakt i ambulanse/legevakt) regner jeg med de får betalt for å være tilgjengelige? Det er i alle fall slik i mitt yrke :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Cocosa skrev:

Du har selvsagt helt rett. I yrker der dette er nødvendig (bakvakt i ambulanse/legevakt) regner jeg med de får betalt for å være tilgjengelige? Det er i alle fall slik i mitt yrke :)

Ja, bakvaktsordning skal være avtalt på forhånd, det skal være kompensert og det skal naturlig nok gå på rundgang (hvis ikke hadde man jo absolutt aldri hatt fri og kunnet planlagt noe som helst, det er jo helt meningsløst å forvente). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er å gå for langt, sjefen din kan ikke kreve at ansatte er bakvakt hele tiden uten å få noen form for kompensasjon for det eller at det går på rundgang. Samtidig bør man ikke være helt vrang i viljen for å steppe inn i kriser iblant. 

Takk for alle svar :) skal stå på krava neste gang det blir snakk om. Vil bare kommentere siste setning her. JEg gjør jo det dersom det er krise e.l, men finner meg ikke i å bli fortalt at jeg må være tilgjengelig tilfelle. Har tilogmed jobbet etter ferie, typ landet med flyet så dratt rett på jobb, så har stilt opp My fair share.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...