AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #81 Del Skrevet 22. mars 2017 I følge testen tilhører jeg eliten, faktisk. Vet ikke helt hva man skal ta utgangspunkt i. Jobb, penger, oppvekst? Vokst opp med alenemor på østkanten som har tjent relativt godt og har aldri manglet noe. Jeg var en av dem som fikk det jeg pekte på og fikk ikke jobb før jeg var nærmere 19-20. Ingen utdannelse bortsett fra vgs, men jobber som fungerende daglig leder i et privat firma, nå er jeg i midten av 20-årene. Så ingen høy utdannelse eller noe prestisje der i gården. Jeg og samboer har en samlet inntekt på over 1 million i året, men jeg begynner å studere til høsten. Eier ikke bolig, men leier. Jobber som jeg vil og driver med en relativt dyr hobby på fritiden og har spart opp en fin sum til bolig. Jeg kan ikke kjøpe alt jeg vil her i verden, men føler jeg har muligheter og lever godt i forhold til mange på min alder. Hvor hører jeg til? Anonymkode: ee487...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 22. mars 2017 #82 Del Skrevet 22. mars 2017 På 03/18/2017 den 23.12, AnonymBruker skrev: http://www.bbc.com/news/magazine-22000973 Denne er nok ikke direkte overførbar til norske forhold, men kan gi en viss pekepinn likevel. Jeg befant meg visst i etablert middelklasse i følge denne testen, men utviklet fra norske forhold tilhører jeg nok heller øvre arbeiderklasse/nedre middelklasse. Anonymkode: bec88...b3b Havnet i samme kategori, og det passer i grunn bra på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
csb Skrevet 22. mars 2017 #83 Del Skrevet 22. mars 2017 På 18.3.2017 den 22.18, AnonymBruker skrev: Tilhører stolt øvreklassen etter mye blod, svette og tårer. Vil fjerne alt av trygder og goder slik at folk faktisk må jobbe for å få mat på boret. Alt for mange går på trygd, spesielt kvinner. Vi har verdens sykeste befolkning fordi det er super enkelt å få vage diagnoser slik at man kan bli stemplet som ''syk''. Siste skrik er å gjøre det samme for barna, slik at man får mest mulig for dem også. Bærekraftig er det ikke. Fjern disse godene og innfør skatte- og avgiftslette til alle, slik at det lønner seg å komme seg ut. Anonymkode: fef54...76e 1) Skriftspråket ditt skriker ikke akkurat overklasse 2) Kan du vise til hvilke kilder du baserer utsagnet "vi har verdens sykeste befolkning fordi det er super enkelt å få vage diagnoser slik at man kan bli stemplet som "syk" på? 3)Kan du vise til kilder som underbygger påstanden om at "siste skrik er å gjøre det samme for barna, slik at man får mest mulig for dem også? Eller kan det være at du bare fremstiller dine egne personlige meninger? Noterer meg i så tilfelle at kildekritikk og evne til kritisk tenkning ikke er en del av overklassens verktøy. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #84 Del Skrevet 22. mars 2017 Adelen Anonymkode: 15958...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #85 Del Skrevet 22. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor havner jeg? Kommer fra øvre middelklasse, har masterutdanning men er syk og fattig så jeg kan ikke jobbe. Jeg leier, har ikke lappen. Jeg har høy kulturell kapital, og normal sosial tilhørighet. Anonymkode: 5ca7b...2a5 Hvilken klasse identifiserer du deg med da? Ut ifra hva du skriver tenker jeg du ville hørt til i middelklassen hvis vi hadde hatt klasseinndeling i Norge. Anonymkode: bec88...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #86 Del Skrevet 22. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken klasse identifiserer du deg med da? Ut ifra hva du skriver tenker jeg du ville hørt til i middelklassen hvis vi hadde hatt klasseinndeling i Norge. Anonymkode: bec88...b3b Jeg vet ikke, for å være helt ærlig. Jeg vet hva jeg hadde identifisert meg med om jeg var frisk og kunne jobbe, men ikke i den situasjonen jeg er i nå. Kanskje det? Anonymkode: 5ca7b...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #87 Del Skrevet 22. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I følge testen tilhører jeg eliten, faktisk. Vet ikke helt hva man skal ta utgangspunkt i. Jobb, penger, oppvekst? Vokst opp med alenemor på østkanten som har tjent relativt godt og har aldri manglet noe. Jeg var en av dem som fikk det jeg pekte på og fikk ikke jobb før jeg var nærmere 19-20. Ingen utdannelse bortsett fra vgs, men jobber som fungerende daglig leder i et privat firma, nå er jeg i midten av 20-årene. Så ingen høy utdannelse eller noe prestisje der i gården. Jeg og samboer har en samlet inntekt på over 1 million i året, men jeg begynner å studere til høsten. Eier ikke bolig, men leier. Jobber som jeg vil og driver med en relativt dyr hobby på fritiden og har spart opp en fin sum til bolig. Jeg kan ikke kjøpe alt jeg vil her i verden, men føler jeg har muligheter og lever godt i forhold til mange på min alder. Hvor hører jeg til? Anonymkode: ee487...162 Arbeiderklassen Anonymkode: 10caf...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #88 Del Skrevet 23. mars 2017 På 18.3.2017 den 22.18, AnonymBruker skrev: Tilhører stolt øvreklassen etter mye blod, svette og tårer. Vil fjerne alt av trygder og goder slik at folk faktisk må jobbe for å få mat på boret. Alt for mange går på trygd, spesielt kvinner. Vi har verdens sykeste befolkning fordi det er super enkelt å få vage diagnoser slik at man kan bli stemplet som ''syk''. Siste skrik er å gjøre det samme for barna, slik at man får mest mulig for dem også. Bærekraftig er det ikke. Fjern disse godene og innfør skatte- og avgiftslette til alle, slik at det lønner seg å komme seg ut. Anonymkode: fef54...76e Kom ikke med den. Folk som hører til øverste klasse, uttaler seg ikke på den måten som du gjør. De har utdannelse og ikke minst DANNELSE. Du hører mer ut som om du kommer fra en klasse som er langt under arbeiderklassen, nemlig bunnen Anonymkode: b4220...3dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #89 Del Skrevet 23. mars 2017 På 21.3.2017 den 19.13, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle dette være ØVRE middelklasse? Høres helt vanlig middelklasse ut... Anonymkode: 3aaa2...b6b Nei, jeg vet ikke? Er vel ikke mange par i 20 årene som har så mye inntekt og kapital at de kan kjøpe seg en enebolig midt i Trondheim? Vi har begge store karrièremuligheter og inntekten kommer til å øke raskt. Men jeg beklager om jeg tråkket deg på tærne eller noe ved å anta at vi kanskje befant oss i den klassen du føler deg hjemme i. Jeg kan komme tilbake og kommentere på dette igjen om noen år når jeg kanskje har nådd ØVRE middelklasse da Nå ble jeg nesten litt nervøs for hva naboene våre mener om oss. "Hersens middelklasseungdom som kommer til villastrøket og ødelegger nabolaget med festing og fyll" Anonymkode: c7339...5de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beltedyr Skrevet 23. mars 2017 #90 Del Skrevet 23. mars 2017 Hører til kategorien redneck white trash hillbilly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #91 Del Skrevet 23. mars 2017 Jeg vet ikke.. Middelklassen /arb.klassen vil jeg tro. Jobber for pengene. Ble voldtatt og fikk penger av det og. Anonymkode: c72c5...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #92 Del Skrevet 23. mars 2017 På 3/19/2017 den 20.50, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen hang eller trang til å utbrodere noe. Kommunikasjonen fungerer helt fint. Det at jeg tilhører eliten er meget enkelt: Jeg er søkkrik. Av denne grunn kommer jeg inn i de sfærer og kretser jeg vil uten å måtte snakke meg det med floskler og lignende. Folk er avhengige av pengene mine, og de vet det meget godt. Derfor. Anonymkode: 3f366...6b7 Ok.Beskjed mottatt. Men, da vil jeg gjerne presisere at du tilhører den økonomiske eliten, og åpenbart ikke verken den akademiske eller den kulturelle. Adelen før i tiden i Storbritannia tilhørte både økonomisk og kulturelle elite. Anonymkode: 6de54...824 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymSjiraff Skrevet 30. juli 2017 #93 Del Skrevet 30. juli 2017 Den tellbare klassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grylet Skrevet 30. juli 2017 #94 Del Skrevet 30. juli 2017 På 18.3.2017 den 21.40, AnonymBruker skrev: Jeg er arbeiderklassen. Født av en enslig mamma fra den tiden barnetrygd og overgangsstønad ikke eksisterte. Mamma er faglært og hadde en bra jobb. Jeg har høyere utdannelse, er alenemamma og får ting til å gå rundt. Det interessante her er at mamma er vel belest og oppegående til tross for at hun ble født inn i en veldig fattig familie. Anonymkode: f9cc1...5e6 Off topic: Barnetrygden ble innført i 1946. Da var den gjeldende fra barn nummer 2. Barnetrygd for alle barn kom i 1970. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #95 Del Skrevet 30. juli 2017 Den øvre Anonymkode: b4220...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #96 Del Skrevet 30. juli 2017 Jeg fikk Emergent service workers. "This class group is financially insecure, scoring low for savings and house value, but high for social and cultural factors. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group: Are young Enjoy a cultured social life Rent their home - almost 90%" Jeg er student/nyutdannet, kuturinteressert og blakk, så det passer jo rimelig greit. Men egentlig identifiserer jeg meg med arbeiderklassen, siden det er der familien min og slekten ville blitt plassert. Anonymkode: e153d...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #97 Del Skrevet 30. juli 2017 Hvilken klasse jeg kommer fra: far har to fagbrev, mor har ingen utdanning annet enn videregående så vidt meg bekjent. Vokste opp i generasjonsbolig eid av besteforeldre på morssiden. Opplevde ingen materielle mangler før jeg var rundt ti, men det var ikke et spesielt velmøblert hjem heller, både i bokstavelig og billedlig forstand. Da jeg var ti, ble foreldrene mine skilt. Far har aldri hatt pengemangel, men langt i fra onkel Skrue-tendenser; mulig det er middelklasse eller øvre arbeiderklasse med det som kan virke som en arbeiderklassejobb, samt stor arbeidsevne og -vilje. Mor endte opp som den fattige, og er den dag i dag uten jobb og uten støtte fra NAV. Likevel tror jeg hun og stefar lever et materielt godt liv, med BMW (ikke nyimportert, vel å merke), utenlandsturer (leier leilighet i et land) og hytte i Norge (leie). Stefars inntekt kan også være grunnen til at hun ikke får hjelp fra NAV Hvilken klasse jeg er i nå: ovennevnte generasjonsbolig ble solgt, hvorpå jeg fikk nok penger til å kjøpe leilighet i utlandet. Utlandet er altså landet til han jeg er gift med, en mann med høyre utdanning innen realfag. Leiligheten har en høy standard og vi lever et godt liv sammenliknet med andre i vår omgangskrets (hans venner/kollegaer) og deres foreldre, og vi kan kanskje framstå som middelklasse for slekt og bekjente her. Likevel har jeg vært uten jobb i over to år, og vi skal til Norge, der jeg sikter på fagbrev etter noen år, samme felt som min far. Min "utdanning" er videregående, studiespesialisering, men har ikke vilje/evne/ønske om å gå på universitet. Lengste arbeidserfaring er fra renhold. Jeg trenger ikke at vi tjener flere millioner i året, men jeg ønsker bolig med god standard og mulighet for å kunne kjøpe mindre ting vi ønsker oss uten å måtte spare lenge for å få til dette. Anonymkode: fcea7...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krysopras Skrevet 31. juli 2017 #98 Del Skrevet 31. juli 2017 Testen sier established middle class på meg, men det stemmer ikke. Er definitivt arbeiderklasse, og fornøyd med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #99 Del Skrevet 31. juli 2017 På 3/18/2017 den 23.12, AnonymBruker skrev: http://www.bbc.com/news/magazine-22000973 Denne er nok ikke direkte overførbar til norske forhold, men kan gi en viss pekepinn likevel. Jeg befant meg visst i etablert middelklasse i følge denne testen, men utviklet fra norske forhold tilhører jeg nok heller øvre arbeiderklasse/nedre middelklasse. Anonymkode: bec88...b3b Det bør vel heller være omvendt? Denne testen er uansett irrelevant for meg som er arbeidsledig student og blir spandert alt. Da må jeg ta testen på vegne av familien min for å se hvor jeg ligger an. Anonymkode: 15ca8...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 31. juli 2017 #100 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg tilhører en så lav klasse at jeg ikke ble fortalt hvilken klasse jeg tilhørte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå