AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #61 Del Skrevet 20. mars 2017 På 18.3.2017 den 23.48, PaperFlower skrev: Tok testen og havnet nederst, jeg. Går på AAP pga. psykisk sykdom og har vokst opp i relativ fattigdom med foreldre som jobbet rævva av seg med kjempedårlig lønn... Det gir jo forsåvidt mening. The class group you most closely match is: Precariat This is the poorest and most deprived class group. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group: - Tend to mix socially with people like themselves - Come from a working class background - Rent their home - over 80% Det er så flott at vi som blir rammet av sykdom ikke skal få ha den luksusen andre med mye penger har. 😣😣 Anonymkode: e17cf...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. mars 2017 #62 Del Skrevet 20. mars 2017 Middelklasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #63 Del Skrevet 20. mars 2017 Jeg får etablert middelklasse. Men det stemmer ikke helt. Jeg er enslig mor, laveste sats AAP. Men jeg eier min egen bolig, til en verdi av 3 mill. Men det er bare fordi jeg kom tidlig inn på boligmarkedet, og har vært heldig å få være med på en bra verdistigning. Så får jeg ganske høyt bidrag, og jeg har grunnstønad og bostøtte. Så har en del utbetalt. Men den dagen barna blir over 18 år, så må jeg flytte i mye mindre bolig, og inntekten min halveres. Men det skal gå bra det og. Anonymkode: f2d7a...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 20. mars 2017 #64 Del Skrevet 20. mars 2017 Øvre middelklasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #65 Del Skrevet 20. mars 2017 På 18.3.2017 den 21.55, AnonymBruker skrev: fordi vi bidrar til samfunnet og lever ikke på arvede midler og jobber for penga. Anonymkode: b9f95...a22 Det gjør de rike også. Bedriftseiere betaler mer i skatter og avgifter i året, enn det du klarer å tjene på ett år Anonymkode: b4220...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #66 Del Skrevet 20. mars 2017 På 18.03.2017 den 11.26, AnonymBruker skrev: Jeg kommer nok opprinnelig fra middelklassen. Foreldrene mine har gode jobber og høy utdanning. Jeg har også høy utdanning, men omskolerte meg til et håndtverkerfag. Mannen min er også håndtverker. Vi tjener svært godt, og eier firmaet vi jobber i, men tilhører vel arbeiderklassen...? Anonymkode: 03eef...1bc Nei nei, dere eier jo egen arbeidskraft og egne produksjonsmidler, da er dere ikke arbeiderklasse. Det har ingen ting med håndverkerfag å gjøre. Bedriftseiere er middelklasse. Anonymkode: 0c206...945 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #67 Del Skrevet 20. mars 2017 født i øvre arbeiderklasse. Familien min hadde alltid god råd, men lite kulturell kapital. Nå vil jeg si jeg og min egen kjernefamilie er i middelklassen. God råd og god utdanning. Anonymkode: 3aaa2...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #68 Del Skrevet 20. mars 2017 Født inn midt i arbeiderklassen, tar master, kan kanskje til nøds vurdere å nå ansees som en del av den øvre delen av arbeiderklassen. Har ikke spesielt kulturelle interesser. Anonymkode: 526ab...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille-pus Skrevet 20. mars 2017 #69 Del Skrevet 20. mars 2017 (endret) Født inn i middelklassen. Rik på kulturell kapital og vi hadde et godt liv som familie da jeg vokste opp uten noen mangler. I dag tilhører jeg vel middel-/øvre melleklasse basert på kulturell og økonomisk kapital. Kommer godt overens med mennesker fra alle samfunnslag. Endret 20. mars 2017 av Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #70 Del Skrevet 20. mars 2017 vil nok si at jeg er født inn i arbeiderklassen/middelklassen. Pappa var bonde pluss at han jobbet som mekaniker, Mamma er ingeniør.sleit egentlig aldri så veldig med penger, men jeg fikk ikke alt jeg pekte på nei. Så lærte en del om sparing osv. Vi dro egentlig heller aldri på noen "skikkelige" ferier, men det var mer pga dyrene på gården. Jeg hadde heller ikke noen problemer med det, siden vi bodde så idyllisk til på landet. Da lekte jeg med søsknene mine i skogen hele sommeren. Nå er jeg vel i øvre middelklasse slik jeg forstår det? mannen og jeg eier en enebolig i gangavstand fra bykjernen i en av norges største byer, og vi har begge utdanning og gode jobber. I og med at vi er nyutdannede dog, så har vi "bare" en samlet årsintekt på 1,2 mill før skatt. Anonymkode: c7339...5de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #71 Del Skrevet 21. mars 2017 På 20.3.2017 den 13.24, AnonymBruker skrev: vil nok si at jeg er født inn i arbeiderklassen/middelklassen. Pappa var bonde pluss at han jobbet som mekaniker, Mamma er ingeniør.sleit egentlig aldri så veldig med penger, men jeg fikk ikke alt jeg pekte på nei. Så lærte en del om sparing osv. Vi dro egentlig heller aldri på noen "skikkelige" ferier, men det var mer pga dyrene på gården. Jeg hadde heller ikke noen problemer med det, siden vi bodde så idyllisk til på landet. Da lekte jeg med søsknene mine i skogen hele sommeren. Nå er jeg vel i øvre middelklasse slik jeg forstår det? mannen og jeg eier en enebolig i gangavstand fra bykjernen i en av norges største byer, og vi har begge utdanning og gode jobber. I og med at vi er nyutdannede dog, så har vi "bare" en samlet årsintekt på 1,2 mill før skatt. Anonymkode: c7339...5de Hvorfor skulle dette være ØVRE middelklasse? Høres helt vanlig middelklasse ut... Anonymkode: 3aaa2...b6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #72 Del Skrevet 21. mars 2017 Tror jeg er i en av de vanskligeste situasjonene for å definere klassespørsmålet. har skilte foreldre og bor fortsatt hjemme. Mamma tjener ca 1,5 mill alene, stor enebolig, fin bil, lange ferier til andre kontinet. Pappa tjener ca 400k og lever et ganske besjedent liv. Anonymkode: 16dbe...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #73 Del Skrevet 21. mars 2017 Øvre middelklasse tror jeg? Foreldre som er sivilingeniører med samlet inntekt på omkring 4 millioner. Hus på vestkanten, hytter, båter, biler, fritidsutstyr som var verdt sin pris, og ellers aldri hatt problemer med økonomi (betyr ikke at vi som barn fikk alt vi pekte på eller dro på årlige ferier). Kulturell kapital tror jeg ikke vi hadde spesielt mye av. Ingen av oss var spesielt musikalske, kunstneriske eller hang med kulturtoppen. Vi hadde likevel mye kunnskap når det gjaldt kategorien kultur i brettspill da Nå er jeg fattig student, så har nok stupt litt Anonymkode: 74b11...fb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 21. mars 2017 #74 Del Skrevet 21. mars 2017 På 18.3.2017 den 14.56, AnonymBruker skrev: Men å ha PC, internett, å skrive og debattere, se det klarer de visstnok. Anonymkode: 6de54...824 Man må faktisk ikke ha det. Mange biblioteker kan man bruker gratis pc på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #75 Del Skrevet 21. mars 2017 Øvre middelklasse? Ikke noe familienavn. Foreldre med relativt mye penger og solide karrierer. Vokst opp i dyr enebolig på Oslo Vest. Gikk et prestisjestudium (ikke betalt) og møtte mannen der. Begge hadde kjøpt leilighet tidlig, riktignok med hjelp fra foreldre, og vi ble derfor vinnere i et stadig tøffere boligmarked. Kunne derfor bygge drømmehuset for noen år siden, og brukte bortimot 20 mill på det. Har godt betalte jobber, tre dyre biler og hytte på Geilo. Flaks, selvfølgelig - med foreldre og eiendom. Men vi har jobbet hardt, studert, stått på. Ingen gir deg jobb med mindre karakterene er der, og ingen gir deg god lønn med mindre du presterer. Vi er jordnære og hyggelige mennesker, som bruker tid og penger på å hjelpe andre, og er frustrerte over urettferdigheten i livet. Så føler meg mektig lei hver gang noen kritiserer Oslo Vest, dyre hus og kapitalisme, uten å se på menneskene bak. Anonymkode: 4ae6f...aab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #76 Del Skrevet 21. mars 2017 Jeg ble født inn i en slags rik arbeiderklassefamilie med to ufaglærte foreldre som drev hver sin bedrift og tjente gode penger på det. Men oppveksten var nok likevel ganske klassisk arbeiderklasse. Selv har jeg tatt helt andre valg og tatt lang utdanning innenfor et felt hvor det er mulig å tjene meget godt. Feltet er også forbundet med "eliten", økonomisk og intellektuelt. Mannen min er, som mine foreldre, ufaglært men tjener svært godt. Vi har stort sett bare venner om omgangskrets som er i samme situasjon, uten at det har vært et bevisst valg. Sånn sett tilhører vi vel øvre middelklasse. Anonymkode: e74e2...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #77 Del Skrevet 21. mars 2017 Født inn i middelklassen, men som lavutdannet (bachelor) og generelt talentløs så havnet jeg i prekariatet. Et skrekkens eksempel Anonymkode: 051ad...66a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 22. mars 2017 #78 Del Skrevet 22. mars 2017 På 18.3.2017 den 23.12, AnonymBruker skrev: http://www.bbc.com/news/magazine-22000973 I følge den tilhører jeg eliten... O_o Her i Norge er jeg nok kanskje mer mot øvre middelklasse. <_< Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #79 Del Skrevet 22. mars 2017 Som jeg skrev er ikke testen direkte overførbar til norske forhold, vi har ikke samme klassesamfunn her som i England. Men det som overrasker meg er at mange av svarene her utelukkende vektlegger utdannelse, jobb og økonomi, mens sosial og kulturell tilhørighet er en like viktig del når det kommer til å avklare klassetilhørighet. I England er det for eksempel ikke uvanlig at en lord er lut fattig, og har stor gjeld knyttet til eiendommene sine, men likevel tilhører øvre middelklasse. Denne lordens klassetilhørighet er da knyttet opp i mot sosial og kulturell status fremfor utdanning, jobb og økonomi. Anonymkode: bec88...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #80 Del Skrevet 22. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev er ikke testen direkte overførbar til norske forhold, vi har ikke samme klassesamfunn her som i England. Men det som overrasker meg er at mange av svarene her utelukkende vektlegger utdannelse, jobb og økonomi, mens sosial og kulturell tilhørighet er en like viktig del når det kommer til å avklare klassetilhørighet. I England er det for eksempel ikke uvanlig at en lord er lut fattig, og har stor gjeld knyttet til eiendommene sine, men likevel tilhører øvre middelklasse. Denne lordens klassetilhørighet er da knyttet opp i mot sosial og kulturell status fremfor utdanning, jobb og økonomi. Anonymkode: bec88...b3b Hvor havner jeg? Kommer fra øvre middelklasse, har masterutdanning men er syk og fattig så jeg kan ikke jobbe. Jeg leier, har ikke lappen. Jeg har høy kulturell kapital, og normal sosial tilhørighet. Anonymkode: 5ca7b...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå