Gå til innhold

Hvilken samfunnsklasse tilhører du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På skolen lærte vi at klasseskillet i Norge var borte, men det virker som om det har blitt stadig større klasseskille de senere årene.

Folk har bedre råd, og da vises forskjellene mye bedre.

Vi har de aller fattigste som lever på gata, sosialklienter som bor i kummerlige forhold - også har vi de som bor i luksushus og kjører Tesla...

Hvilken klasse tilhører du?

Anonymkode: b9f95...a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er født inn i øvre middelklasse. Er fra Oslo Vest og har alltid bodd der. Bra utdannelse og jobb, oppegående og følger med og bidrar i samfunnet. 

Anonymkode: cdb22...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er av de nedre lag. Har sjelden fast jobb. Bor alene. Tar utdanning i voksen alder som gir sikker jobb, men kommer aldri til å få noe stor fin leilighet og a4-liv. Men klarer for så vidt regningene og har mat på bordet, så det er ikke så forferdelig.

kvinne 36

Anonymkode: 91b3a...42a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer nok opprinnelig fra middelklassen. Foreldrene mine har gode jobber og høy utdanning. Jeg har også høy utdanning, men omskolerte meg til et håndtverkerfag. Mannen min er også håndtverker. Vi tjener svært godt, og eier firmaet vi jobber i, men tilhører vel arbeiderklassen...?

Anonymkode: 03eef...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Født i arbeiderklassen (og ufaglærte attpå). Snart ferdig med master, så vi får se hvor det bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født inn i arbeidsklasse. Er nok også selv arbeiderklasse. Har høyrere utdannelse, har fast jobb og tjener greit (rundt 500 000,-).

Anonymkode: e96f0...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Født inn i arbeiderklasse, begge mine foreldre var ufaglærte, men hadde jobber som i dag er bachelor-utdannelser. Jeg er den første i min familie som har lederjobb, men betrakter meg absolutt som arbeiderklasse da veien har vært lang og tung uten privilegier.

Anonymkode: 6db56...b1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvvalgt litt utenfor noen klasse, født inn i øvre middelklasse. Orker ikke jaget og pengemaset så har valgt meg et enkelt liv i en hytte på fjellet :)

Anonymkode: 3052c...550

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Jeg tilhører den klasse som gjør at om jeg hadde levd for 100-200 år siden så ville jeg endt opp på fattighuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tilhører arbeiderklassen og er stolt av det :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer nok opprinnelig fra middelklassen. Foreldrene mine har gode jobber og høy utdanning. Jeg har også høy utdanning, men omskolerte meg til et håndtverkerfag. Mannen min er også håndtverker. Vi tjener svært godt, og eier firmaet vi jobber i, men tilhører vel arbeiderklassen...?

Anonymkode: 03eef...1bc

I så måte definerer du klassen etter yrkesvalget og kun det. Men erdet riktig å gjøre det, da? 

Altså, for å illustrere med et eksempel: 

Hvis Kongen plutselig sa opp kongetittelen og valgte isteden å jobbe som samlebåndarbeider i produksjonen i en fabrikk: ble Kongen da plutselig arbeiderklasse? 

Hvis så, er yrket det som bestemmer ens klasse. 

I motsatt fall, dersom en bussjåfør omskolerte seg til advokat: ble hen da plutselig øvre middelklasse? 

Anonymkode: 6de54...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bunn slammet.

Anonymkode: 15958...a34

Men, klarer virkelig bunnslammet å abonnere på internett, skrive og være med i debatter der da? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tilhører arbeiderklassen og er stolt av det :)

Det er så typisk arbeiderklasse å uttrykke hvor stolte de er av nettopp arbeiderklassen. 

Man hører sjelden folk fra de andre klassene fortelle om hvor stolte de er av det. 

Hvorfor denne stoltheten? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg tilhører den klasse som gjør at om jeg hadde levd for 100-200 år siden så ville jeg endt opp på fattighuset.

Men å ha PC, internett, å skrive og debattere, se det klarer de visstnok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tilhører nok eliten.

Anonymkode: 3f366...6b7

Hyggelig, og heissann!

Det forventes dog at eliten evner å være noe mer utbroderende og gir et noe mer utfyllende svar - altså at kommunikasjonen er på topp. 

Fint om eliten gir et par stikkord, slik at andre forstår hva du legger i dette ordet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født inn i arbeidsklasse. Er nok også selv arbeiderklasse. Har høyrere utdannelse, har fast jobb og tjener greit (rundt 500 000,-).

Anonymkode: e96f0...47b

Hva er det som definerer deg som "arbeiderklasse"? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...