Gå til innhold

Forenklinger av samliv - eksempelvis utroskap/vold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ofte at tråder som handler om relasjoner der én har f eks vært utro, eller utøvd vold mot den andre overforenkles noe veldig. 

Eksempel:

"-Jeg har vært utro.

-Du er et motbydelig menneske. Jeg skjønner ikke hvordan du kan leve med deg selv".

Eller.

"-Samboer slår meg jevnlig.

-Dump han".

Altså. Jeg mener jo ikke å si at vold og utroskap er en vakker greie som bør aksepteres som gjengs atferd. Men hvorfor er det ofte sånn at det alltid utpekes én syndebukk...og det aldri snakkes om dynamikk i relasjonene/ historikk osv? 

Det får meg til å oppleve folk som veldig enkle. Hvis min partner var utro etter et langt samliv, så ville jeg spurt meg selv hva det var i vår relasjon som gjorde at han trengte å søke utenfor for å finne tilfredsstillelse. Jeg ville kanskje ikke klart å tilgi, men ville prøvd ved å forstå hva som lå bak, og som kanskje kunne være forståelig. 

Hvis noen holder ut i et voldelig forhold så blir de alltid omtalt som "stakkars", og "offer for". ...Jeg vil påstå at det å bo med noen faktisk er et valg. En VELGER å bo med en som er voldelig. Hvertfall i Norge gjør en det. Hvorfor det? -bør folk spørre seg. Kanskje har den voldelige positive sider som veier opp for å få litt deng i blant? Eller kanskje har den andre mange egne kjipe sider, som gjør at det blir likevekt? 

Det er ikke. Automatisk. Sånn. At den som er utro, eller den som er voldelig, fortjener å alltid måtte være den store stygge syndebukken. 

Hva hvis vi tenker oss at et par drittsekker er sammen. Den ene er notorisk utro. Den andre notorisk voldelig. Den ene slår på grunn av utroskapen. Den andre er utro på grunn av volden. De VELGER å være sammen likevel. Begge to. Går den voldelige til KG og forteller at partner er utro, vil tråden rettferdiggjøre tankegangen om at h*n er et offer for elendighet uten noen som helst skyld i den selv. Og vive versa.

Jeg er lei av overforenklingene. Tror alle at hendelser magisk oppstår i et vakuum? Og at en kan være et offer, -så lenge den andre har gjort noe som er ille nok?

Beklager et rotete innlegg. Ønsker deres innspill på temaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...