mahman Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Min samboer er gravid i uke 17 og har termindato den 23 aug. Hun har fått veldig ujevn inntekt etter hun fortalte sjefen at hun var gravid. Hun har tilkallingsvikar-kontrakt. Men hun har jobbet så å si 80-100 % siden forrige sommer. Men fått færre vakter nå den siste måneden og framover. Så vi tenker at det beste vil være å ta permisjon 12 uker før termindato pga ujevn inntekt og hun nå har får færre og færre vakter. Snakket med NAV, der de mente på at man regner gjennomsnittslønn av de siste 3 eller 6 måneder og at man avtaler dette med arbeidsgiver. Men er det mulighet da for å regne ut gjennomsnittslønn de siste 9 måneder før permisjonen starter? Da dette vil gi mer foreldrepenger. Oppdaget også at når man søker foreldrepenger må hun ha gått gravid i 26 uker før man søker og i tillegg var det 12 uker behandlingstid. Det vil si at NAV ikke får behandlet søknaden før 2 uker før termindato? kan dette stemme? Må man søke på på noe spesielt for å starte permisjonen 12 uker før termindato?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 Hvis hun starter permisjon 12 uker før termin, vil hun få mye mindre tid i permisjon sammen med barnet. Dermed blir dere nødt til å ta ulønnet permisjon frem til barnehageoppstart, og da taper dere kanskje ikke så mye på det, alt i alt? Anonymkode: 6b14a...291
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #3 Skrevet 18. mars 2017 Snakk med lege om sykemelding. Er vel en grunn til at vaktene reduseres og da opprettholdes lønnen som snitt i beregningen for foreldrepenger. Anonymkode: fc26a...7f1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #4 Skrevet 18. mars 2017 Jeg har ei venninne/arbeidskollega og vi jobber i helsevesenet. Hun er ufaglært, har kun helgestilling, men har jobbet ca 100% pga at hun også er tilkallingsvikar. Hun har fått to barn i løpet av tiden hun jobbet der, i begge svangerskapene begynte de å gi hun mindre vakter og da fikk hun selvsagt mindre lønn og mindre permisjonspenger. Men hun har allikevel fått etterbetalt ganske store summer fra nav eller kommunen(?) etter begge permisjonene fordi de har klagd på vedtaket siden hun gikk drastisk ned i årslønn og kunne vise til at dette skjedde pga svangerskap. Jeg aner ikke hvordan reglene er, men jeg mener hun sa noe om at hvis man mister en viss andel av årslønnen sin så skal de regne grunnlaget anderledes enn de 6 siste mnd. Søk litt på Google etter dette Anonymkode: 69c40...c34
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #5 Skrevet 18. mars 2017 Jeg hadde snakket med legen om sykmelding. Da beholder hun inntektsgrunnlaget sitt. Det er vel kanskje en grunn til at hun får færre vakter nå (nedsatt arbeidsevne ?) eller er arbeidsstedet kun redd for at hun ikke skal dukke opp på jobb? Anonymkode: 16b06...6b7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #6 Skrevet 18. mars 2017 Meld disse arbeidsgiverene til politiet. De burde lukkes inne. Snakk om å ødelegge mennesker og drive sosial dumping. Anonymkode: 573e5...532
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå