AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Hvordan er arbeidshverdagen innen dette yrket og hvilken utdannelse bør/kan man ha? Jeg vurderer å ta et kurs i teknisk dokumentkontroll ved Folkeuniversitetet,men det koster nesten 20 000,- .Er det verdt det,eller finnes det andre utdanninger like relevante? Er allerede i full jobb,så nettstudier er mest interessante. Er i spesielt flink med tall,(regnskap og matematikk generelt).Er det en forutsetning for å fungere i en slik jobb? Anonymkode: d72e9...729
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 Jeg jobber for tiden med dokumentbehandling. Jobben går ut på skanning, kvalitetssjekk, sjekke at dokumentene er korrekt, sortere/arkivere riktig, osv. Mye rutinearbeid hvor man må være effektiv, rutinert, strukturert og glad i stillesittende arbeid. Er under utdanning med en bachelor i økonomi og administrasjon. Jeg vet at NTNU har en bachelor i arkiv og dokumentbehandling. Anonymkode: c1c18...aad 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er arbeidshverdagen innen dette yrket og hvilken utdannelse bør/kan man ha? Jeg vurderer å ta et kurs i teknisk dokumentkontroll ved Folkeuniversitetet,men det koster nesten 20 000,- .Er det verdt det,eller finnes det andre utdanninger like relevante? Er allerede i full jobb,så nettstudier er mest interessante. Er i spesielt flink med tall,(regnskap og matematikk generelt).Er det en forutsetning for å fungere i en slik jobb? Anonymkode: d72e9...729 Tall/regnskap/matte er ikke relevant/viktig. Anonymkode: 4e368...6a4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #4 Skrevet 18. mars 2017 Arkivkurs er nok relevant, vil jeg tro, dersom du skal bli dette. Helst noe lengre kurs/studie enn kurset NAV har innen dette da.. Anonymkode: bc930...c7f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #5 Skrevet 19. mars 2017 Jeg er arkivar, med arkivutdanning fra UiO samt arkivkurset fra Nav (fordi de hadde kurs i Public360). Kan man ikke skilte med bruk av P360 eller ePhorte eller Websak så får man ingen jobb. Kan man ikke skilte med erfaring fra arkiv, får man ingen jobb. Jeg fikk ingen jobb etter utdanning (har og en master innen noe), så måtte gå via Nav og er nå i arbeidstrening for å få sårt tiltrengt erfaring for å få jobb innenfor arkiv. (Kort fortalt: For å få jobb må du ha erfaring. For å få erfaring må du ha jobb). Har søkt på jobber der de skriver de oppfordrer nyutdannede til å søke, men de som får jobben har allerede jobbet som arkivar i et par år. Det er for mange om jobben, så vil man ha jobb får man gå innom bemanningsbyråer og opparbeide seg erfaring via engasjement eller vikarjobb. Kjipt, men det er slik det er i dag innenfor arkiv. Velg noe annet hvis du ikke vil ha det slik. Anonymkode: 1756f...b34
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #6 Skrevet 19. mars 2017 Jeg jobber med prosjekter hvor vipleier å ha dokumentkontrollere. De vi bruker er alltid innleide, men det finnes noen faste også andre steder. De fleste har svært ulik bakgrunn. Som innleid har man gjerne mange arkiveringsoppgaver og må lage ulike dokumentlister som prosjektene bruker til å holde oversikt over. Anonymkode: 12ad1...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå