Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har fått en regning i posten som ikke skal betales av meg. Personen som egentlig skal betale, har satt opp mitt navn og adresse som fakturamottaker, uten å hverken ha spurt om det eller gitt beskjed om det. Jeg sendte betalingsinformasjonen til vedkommende, og ba om at regningen blir betalt innen forfallsdato, men får nå ikke kontakt med personen. 

Jeg trenger hjelp til å finne relevant lovverk ang dette, og håper noen her inne kan litt om slikt?☺️ Altså, er det lov å sette opp en annen som fakturamottaker uten å spørre/gi beskjed? Fins sikkert en lov om dette? 

Anonymkode: 623ec...2fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, er det lov å sette opp en annen som fakturamottaker uten å spørre/gi beskjed? 

Nei. Det er det ikke. Jeg ville ha returnert fakturaen til avsenderen med beskjed om at du ikke har bestilt varen/tjenesten som fakturaen gjelder og at du derfor ikke er ansvarlig for å betale den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe selskapet som sendte deg faktura med en gang! Blir ikke denne betalt av vedkommende, kan det bli trøbbel for deg.

Anonymkode: 16793...68a

• Liker 2
Skrevet

Ring avsenderen og forklar. I tillegg skriver du en bestridelse på kravet. Det siste her er du nødt til hvis du skal unngå at det går til inkasso

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Hvordan skriver jeg en bestridelse? 😬

Har dere noen linker til lovverket som støtter opp om dette? Evt under hvilken lov det går under? 

TS

Skrevet

Avtaleloven

Skrevet

Du skriver at du ikke har bestilt varen/tjenesten som fakturaen gjelder, og at du derfor returnerer fakturaen siden du ikke er ansvarlig for å betale for en vare/tjeneste du ikke har bestilt. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk!

Saken er at jeg har barn med en kvinne jeg ikke er sammen med. Jeg har samvær og betaler bidrag, mens mor har hovedomsorgen. Jeg har nå fått regning fra både barnehage og SFO, da hun har endret fakturaadresse slik at jeg får dem. 

I og med at barnehage og SFO er noe barna har behov for, kan jeg ikke ringe å "avbestille" dette, men mener helt klart at dette er noe mor skal betale da hun har hovedomsorgen, og hun får økonomisk støtte til slike utgifter. 

Så jeg ønsker bare noe håndfast jeg kan vise henne, hvor det bekreftes at dette er utgifter hun som hovedforsørger skal stå for. Samt det at hun har gjort dette uten mitt samtykke. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre henne om hvorfor hun har omdirigert regningene til deg? Kommunikasjon.

Anonymkode: 794d8...080

AnonymBruker
Skrevet

Gå å snakk med henne.

Anonymkode: 3dfe1...940

AnonymBruker
Skrevet

Er det en mulighet å trekke betale regning og trekke beløpet av bidraget? 

I følge Nav side sider kommer utgifer til barnehage og SFO inn under barnebidraget

Underholdskostnaden inkluderer følgende utgifter:

• forbruksutgifter
  • boutgifter
  • tilsynsutgifter

Tilsynsutgifter er utgifter knyttet til barnepass som barnehage, dagmamma, skolefritidsordninger (SFO).

Anonymkode: f71fa...8ed

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Hvordan skriver jeg en bestridelse? 😬

Har dere noen linker til lovverket som støtter opp om dette? Evt under hvilken lov det går under? 

TS

Du skriver

Jeg bestrider herved dette kravet på kr....... og så skriver du grunnen til at du bestrider det

AnonymBruker
Skrevet

Dere har vel en avtale i bunnen? Og barnehage/sfo er en del av barnebidraget, så da kan du reforhandle det. 

Anonymkode: bd5ae...b20

AnonymBruker
Skrevet

Den som bestiller en vare eller tjeneste skal og betale for de, det er hovedprinsippet. 

Når du nå opplyser at dette gjelder sfo og barnehage, så ville jeg i første runde tatt kontakt med barnehagekontoret i kommunen og der bedt om råd om fremgangsmåte. Når den andre forelderen har gjort dette nå så må det og settes en stopper for at denne typen fremgangsmåte ikke gjentar seg. 

Om kemneren er den i kommunen som driver inn disse utgiftene så er det der du må sende henvendelse der du bestrider kravet og vedlegge dokumentasjon på at dette ikke er ditt ansvar å betale. 

Det er nok at du skriver fakturanummer, dato om der er en ref. Så skriver du og inn den og skriver at du bestrider dette kravet fordi....... og viser til avtale og dokumentasjon på avtalen dere må ha i bunnen. (Og sist men ikke minst :raven:  - men den tar du ikke med..)

Anonymkode: 45066...f74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha ringt SFO og barnehage og fortalt at mor har endret fakturaadresse uten å varslet deg. Du betaler din del av tilsynsutgiftene i barnebidraget, og har ingenting med å betale hennes utgifter på barna. Du har allerede betalt dette til moren i bidraget.

Anonymkode: cba4c...8c9

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Saken er at jeg har barn med en kvinne jeg ikke er sammen med. Jeg har samvær og betaler bidrag, mens mor har hovedomsorgen. Jeg har nå fått regning fra både barnehage og SFO, da hun har endret fakturaadresse slik at jeg får dem. 

I og med at barnehage og SFO er noe barna har behov for, kan jeg ikke ringe å "avbestille" dette, men mener helt klart at dette er noe mor skal betale da hun har hovedomsorgen, og hun får økonomisk støtte til slike utgifter. 

Så jeg ønsker bare noe håndfast jeg kan vise henne, hvor det bekreftes at dette er utgifter hun som hovedforsørger skal stå for. Samt det at hun har gjort dette uten mitt samtykke. 

TS

Bare skriv til barnehagen og SFO. at du har ikke hovedomsorgen for noen barn, som benytter seg av deres tjenester.

Anonymkode: cae73...801

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare skriv til barnehagen og SFO. at du har ikke hovedomsorgen for noen barn, som benytter seg av deres tjenester.

Anonymkode: cae73...801

Verken barnehage eller SFO har noe som helst med fakturaene å gjøre, det drives inn fra enten barnehagekontoret eller kemneren i kommunen. Å offentliggjøre overfor dem som daglig har omsorg for barna at mor / far ikke klarer å oppføre seg overfor hverandre og få fakturaen for bhg/sfo betalt, er ikke et godt trekk verken overfor den andre eller overfor seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å ringe kommunen etter helga. Forklare at de har fått feil fakturaadresse, og at det er mor som har hovedomsorgen som skal ha disse regningene. 

Jeg skulle gjerne hatt en mer konkret lov å vist til, en lov som sier noe om å oppgi uriktig informasjon, mangel på samtykke (fra meg) etc. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å ringe kommunen etter helga. Forklare at de har fått feil fakturaadresse, og at det er mor som har hovedomsorgen som skal ha disse regningene. 

Jeg skulle gjerne hatt en mer konkret lov å vist til, en lov som sier noe om å oppgi uriktig informasjon, mangel på samtykke (fra meg) etc. 

TS 

Du må gå til bunns i hvor bestemmelsen ligger på hvem som betaler hva. Jeg vil anta at dere har en privatrettslig avtale? Da er det loven avtalen bygger på som ligger i bunn. 

Å vise til lover og paragrafer når man er privatperson er skjelden klokt, særlig ikke i møte med parter som kan loven - bare et tips. Alternativ får du kontakte advokat.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å sende epost enn å ringe, da kan du lettere dokumentere at du har sagt ifra. Ring gjerne for å forklare, men send i såfall en oppfølgingsepost etterpå. Hvis du bruker Gmail så bruk webgrensesnittet og ikke et epostprogram, da er det lettere å vise at ikke det er noe juks.

Anonymkode: 97c40...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...