Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har studert jus, eller studerer nå? Har alltid hatt lyst til å gå jus, men snittet er ikke helt på topp enda. Regner med å komme inn om 2 år ca. 

Er det veldig vanskelig å få ok karakterer og en ok jobb? Tenker det at jeg ønsker en lønn på 500 tusen og oppover.

Anonymkode: 1fd68...aed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

..

AnonymBruker
Skrevet

Det krever mye jobb å få de virkelig gode karakterene. På mitt kull er det vanligvis rundt 25% A eller B, og det er viktig å huske på at alle som kommer inn har et godt snitt. Å få gode karakterer krever dedikasjon, det er en fordel å være lettlært og en har gjerne litt flaks med eksamensoppgavene.

De aller fleste som studerer jus får jobb innen noen måneder etter fullført studie. Det kan likevel ikke legges skjul på at karakterene er viktige dersom du ønsker deg visse typer jobber. Dersom du må bruke flere år på å komme deg inn på jussen, er jeg litt usikker på om du kan forvente lønn som du skisserer kort tid etter fullførte studier.

Anonymkode: 1bb20...d78

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det krever mye jobb å få de virkelig gode karakterene. På mitt kull er det vanligvis rundt 25% A eller B, og det er viktig å huske på at alle som kommer inn har et godt snitt. Å få gode karakterer krever dedikasjon, det er en fordel å være lettlært og en har gjerne litt flaks med eksamensoppgavene.

De aller fleste som studerer jus får jobb innen noen måneder etter fullført studie. Det kan likevel ikke legges skjul på at karakterene er viktige dersom du ønsker deg visse typer jobber. Dersom du må bruke flere år på å komme deg inn på jussen, er jeg litt usikker på om du kan forvente lønn som du skisserer kort tid etter fullførte studier.

Anonymkode: 1bb20...d78

Grunnen til at snittet mitt ikke er på topp, er fordi jeg "ga faen" på vgs. Jeg er veldig flink når jeg setter meg ned, og klarer å få gode karakterer - altså vgs karakterer. Men vet ikke hvor stor endring det er fra vgs til jus.. 

Jeg har ikke tenkt å utdanne meg som advokat, men kun jurist. Jeg har ikke så store krav til visse jobber, bare en ganske grei lønn. Det tar jeg egentlig som det kommer, vet jo ikke hvilke karakterer jeg kommer til å få. Men å bruke 2 år på å komme inn på jus er da ikke så uvanlig. Jeg kjenner mange der som er eldre. Eller misforstår jeg? Vet ikke helt om jeg forsto siste setning. At jeg ikke kan forvente meg ok lønn etter fullførte studier? Kan noen som helst forvente ok lønn etter endt studie, da?

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittskarakteren i Oslo er C. Det sier litt om hvor vanskelig det er å få gode karakterer der. Dette er studenter som var vant til 5 og 6 på vgs. Du får jobb med C-snitt også. Hvis du googler startlønn og jurist, så ser du hva det ligger på i privat og offentlig sektor.

Anonymkode: 57700...588

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittskarakteren i Oslo er C. Det sier litt om hvor vanskelig det er å få gode karakterer der. Dette er studenter som var vant til 5 og 6 på vgs. Du får jobb med C-snitt også. Hvis du googler startlønn og jurist, så ser du hva det ligger på i privat og offentlig sektor.

Kjenner en som jobber i en av de fire store og hun har D på sin Masteroppgave. Hun er rktignok ikke nyutdannet,men har god erfaring fra et felt som bedriften ønsket seg. Hun har også riktig personlighet som passet bra inn med de som jobber der. 

Anonymkode: 59e74...a21

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittet er jo C nesten uansett hva man studerer :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som jobber i en av de fire store og hun har D på sin Masteroppgave. Hun er rktignok ikke nyutdannet,men har god erfaring fra et felt som bedriften ønsket seg. Hun har også riktig personlighet som passet bra inn med de som jobber der. 

Anonymkode: 59e74...a21

Det hjelper også på å ha et godt nettverk. Da får man lettere jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, mandel92 skrev:

Gjennomsnittet er jo C nesten uansett hva man studerer :P

Ja, men tror man forventer litt mer enn C, når man er vant til seksere, enn om man er vant til et snitt på fire fra vgs. Snittet for å komme inn på jussen er ganske høyt. Det er det ikke uansett hva man studerer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er kun lønna du er ute etter, så fins det mange utdanninger som gir grunnlag for yrke med lønn på rundt 500.000. Jurist er ikke nødvendigvis så godt betalt som du kanskje tror.

Anyways, jeg har studert jus. Tok heller bachelor i noe annet som jeg brenner mer for, men nyttiggjør meg av jusen i blant. Har åpenbart mange venner som jeg studerte med, og alle har fått jobb. Veldig forskjellige jobber. Det er selvfølgelig de som er mest involvert i verv, og debatter, har fått god praksis og er mest egnet personlighetsmessig som får de beste jobbene. Og mange stiller jo krav til at man er utdannet videre til advokat. Forøvrig syns jeg jussen var hard. Jeg hadde nesten bare seksere fra videregående, så trodde det kom til å bli "enkelt". Jeg tok feil. Mange andre ting jeg har studert, har vært enkelt. Problemet med jussen er kanskje metoden. Man må holde seg innenfor veldig strenge rammer når man skriver, og ikke alle er like komfortabel med det. Mange lærer ikke metoden før langt ut på 3-4. avdeling, og det kan bety forskjellen mellom dårlige og gode karakterer. Du kan teknisk sett være veldig faglig oppdatert, og ha lest alle dommer på feltet, men har du dårlig metode så går karakterene nedover.

Anonymkode: f5dcb...a5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 18. mars 2017 den 4.24, AnonymBruker skrev:

Snitter er C/D.

Selv tok jeg opp fag for å komme inn på jussen. Jeg var lei på videregående, og gjorde ikke mitt beste. De første par årene på jussen var ikke motivasjonen helt der fordi jeg slet litt med å finne meg til rette sosialt, og jeg fikk ok/litt dårlige karakterer. Motivasjon og trivsel er superviktig for å kunne holde ut! Det mange sider som skal leses og mange ord som skal skrives. 

Anonymkode: ec61b...f94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...