AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Vi skal på tur i en måned. Jeg gleder meg til selve turen, men ikke til kostholdet! Vi har tenkt til å lage mye av maten selv, problemet er at hun spiser så mye og usunt! Jeg har mest lyst til å ha fordelt kosthold, men det vil ikke hun. Hun har en ganske sterk personlighet, og jeg lar meg lett overkjøre. Hun er litt overvektig, ikke veldig, men litt. Jeg har ikke lyst til å gå opp i vekt i løpet av turen (jeg er normalvektig). Jeg har ikke lyst til å spise den maten hun pleier å spise. Men hun har en tendens til å presse på andre mat... Blir så frustrert hvis vi f.eks skal spise salat, og så heller hun plutselig masse olje over hele salaten..., eller at hun stekker kjøttet i MASSE fett. Anonymkode: 6bfb5...cb4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 Hva om hun tenker det samme om deg og din mat? Ta det opp med henne og lag noe begge liker. Om hun vil ha litt ekstra dressing på salaten gjør vel ikke det noe? Anonymkode: 9f165...cdd 3
Carrot Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 Snakk om det før dere drar, sett dere ned og lag et forslag til en slags matplan slik at dere begge vet hva den ande ønsker og tenker, for eksempel hvis dere har pizza eller junk en dag betyr det fisk eller noe sunnere den neste..
Nana Skrevet 18. mars 2017 #4 Skrevet 18. mars 2017 Si at det er viktig for deg så spise sunt fordi du trenger nok energi og/eller er opptatt av helse eller noe sånt og at du ønsker å sette opp en plan/ta en prat for å lage en oversikt sånn at du får i deg det du trener for å fungere optimalt Ellers er det bare å bruke unnskyldninger som at magen din ikke tåler mye fet mat (mange, inkl meg selv får diare av det), du blir slapp og trøtt av tunge måltider eller junk etc. Bare ikke bland inn vekt, men hold deg til sunnhet, energi og helse så får du henne gjerne med på laget 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #5 Skrevet 18. mars 2017 Du må ha et problem. Anonymkode: 19cf6...ccf 7
Perle Skrevet 18. mars 2017 #6 Skrevet 18. mars 2017 (endret) Herregud. Din kropp, ditt matinntak. Endret 18. mars 2017 av Perle 2
Forundret.. Skrevet 18. mars 2017 #7 Skrevet 18. mars 2017 Dressing eller olje på salat kan man jo ta på etterpå den er på tallerkenen. Ellers, gi beskjed. Din kropp ditt tempel! 2
Pearl2.0 Skrevet 18. mars 2017 #8 Skrevet 18. mars 2017 Skjønner hva du mener. Har ei venninne som er sånn selv. Og det er ikke snakk om dressing på salaten, fordi hun spiser ikke salat. Kun drittmat med lite frukt og grønt. Proteiner og raske karbohydrater og lassevis med usunt fett.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #9 Skrevet 18. mars 2017 Det er da fullt mulig å lage felles måltider som i utgangspunktet er supersunne men som hun kan tilføre mer fett og karbohydrater dersom hun synes det blir for kjedelig eller "for sunt". Helt utrolig hvor mye rart folk klarer å lage problem ut av. Anonymkode: a5894...778 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #10 Skrevet 18. mars 2017 Jeg synes det er like irriterende med folk som skal være så himmela sunne til enhver tid, og nærmest ser ned på folk om de spiser mye eller litt usunt, Du skal på en lite ferie, er kostholdet virkelig så viktig? Hva tjener du på å måtte lage sur stemning på turen pga. kosthold? Er det slik at du frykter å bli smellfeit fordi du levde livet i en uke? Jeg kan ikke se problemet her. Anonymkode: 876af...7a2 8
lokmeister2016 Skrevet 18. mars 2017 #11 Skrevet 18. mars 2017 Lag din egen mat og henne sin . Problem løs du kan si ikke vil spise når henne presser mat på deg fordi du har et mål innafor vekt /kosthold . Si at mettet fett øker sjanse for hjerte og kar sykdommer eller noe lol
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #12 Skrevet 18. mars 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om hun tenker det samme om deg og din mat? Ta det opp med henne og lag noe begge liker. Om hun vil ha litt ekstra dressing på salaten gjør vel ikke det noe? Anonymkode: 9f165...cdd Det kan godt hende, men hun har sagt at hun vil at vi skal lage mat sammen. Jeg vil egentlig ikke lage mat sammen. Og vi har veldig forskjellige rutiner, hun liker å spise mange ganger for dag, og da gjerne mye og usunt. Jeg foretrekker å holde meg til tre ganger for dag. 8 timer siden, Nana skrev: Si at det er viktig for deg så spise sunt fordi du trenger nok energi og/eller er opptatt av helse eller noe sånt og at du ønsker å sette opp en plan/ta en prat for å lage en oversikt sånn at du får i deg det du trener for å fungere optimalt Ellers er det bare å bruke unnskyldninger som at magen din ikke tåler mye fet mat (mange, inkl meg selv får diare av det), du blir slapp og trøtt av tunge måltider eller junk etc. Bare ikke bland inn vekt, men hold deg til sunnhet, energi og helse så får du henne gjerne med på laget Ja, må nesten si noe sånt Takk for råd. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er like irriterende med folk som skal være så himmela sunne til enhver tid, og nærmest ser ned på folk om de spiser mye eller litt usunt, Du skal på en lite ferie, er kostholdet virkelig så viktig? Hva tjener du på å måtte lage sur stemning på turen pga. kosthold? Er det slik at du frykter å bli smellfeit fordi du levde livet i en uke? Jeg kan ikke se problemet her. Anonymkode: 876af...7a2 Det er en tur på over en måned! Hadde det vært en uke så hadde det ikke vært så nøye, men når det er en måned så er det viktig for meg å spise relativt sunt. Jeg trenger ikke være supersunn hele tida, men det er frustrerende å bli "tvunget" på usunn mat 5-6 ganger for dag. For ja, hun presser på meg usunn mat, jeg vet at det egentlig bare er å si nei, men det er ikke like enkelt bestandig. 1 time siden, lokmeister2016 skrev: Lag din egen mat og henne sin . Problem løs du kan si ikke vil spise når henne presser mat på deg fordi du har et mål innafor vekt /kosthold . Si at mettet fett øker sjanse for hjerte og kar sykdommer eller noe lol Det er det jeg egentlig vil. Men hun har så lyst til at vi skal spise alle måltidene sammen. Men jeg har ikke tenkt å spise 6 ganger for dag, for meg er det uaktuelt. Og jeg foretrekker å spise middag klokka 4-5, mens hun 8-9... Vurderer nesten å si at jeg skal begynne å konkurrere i fitness eller noe Eller at jeg har blitt vegetarianer. Anonymkode: 6bfb5...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #13 Skrevet 18. mars 2017 Høres ut som et slitsomt forhold at hun vil bestemme og at du lar deg overkjøre, men liker det ikke. Kan hun ikke snakkes med og respektere ditt valg, da er det kanskje på tide å ta "den store samtalen" som kan resultere i at begge blir sure og dere ikke er venninner mere? Livet går videre. Anonymkode: 3167b...e83
Silje92 Skrevet 18. mars 2017 #14 Skrevet 18. mars 2017 Her må du rett og slett bare sette deg ned og fortelle at dette ikke er greit. Nå vet ikke jeg hvilken type tur dette er, men skal dere være borte i en mnd bør man kunne klemme inn noe fysisk aktivitet og inne minst passe litt på kostholdet. Det er fort gjort å la det skli ut. Hva med å fortelle henne nettopp dette, at jo, det er lov å kose seg litt med denne usunne maten innimellom, men i det store og hele er ikke du interessert i å spise hverken mer mat eller mer mengder med usunn mat bare fordi hun presser det på deg!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #15 Skrevet 18. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en tur på over en måned! Hadde det vært en uke så hadde det ikke vært så nøye, men når det er en måned så er det viktig for meg å spise relativt sunt. Jeg trenger ikke være supersunn hele tida, men det er frustrerende å bli "tvunget" på usunn mat 5-6 ganger for dag. For ja, hun presser på meg usunn mat, jeg vet at det egentlig bare er å si nei, men det er ikke like enkelt bestandig. Anonymkode: 6bfb5...cb4 Det er faktisk så lett at man sier nei. Strengt tatt du som har et problem om du har valgt et kosthold som er vanskelig å holde fordi du ikke trives med det. Om det er så vanskelig å si nei, eller at du har så lett for å ikke holde deg til kostholdet ditt så begynner jeg lure på hvorfor du i første omgang velger et slikt kosthold, Det høres sikkert sykt trendy ut, eller om det er selvfølelsen og skryte på seg et kosthold. Men for å være helt ærlig er det ingen som bryr seg man veier litt ekstra eller ikke er supersunn. Hvorfor kan man ikke bare spise vanlig? Hvorfor må alle være så sykelig opptatt av kosthold og nye diett trender? Anonymkode: 876af...7a2 4
NewInTown Skrevet 18. mars 2017 #16 Skrevet 18. mars 2017 Grow some balls woman! Bare si strengt ifra, det her klarer du.
applestories Skrevet 18. mars 2017 #17 Skrevet 18. mars 2017 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk så lett at man sier nei. Strengt tatt du som har et problem om du har valgt et kosthold som er vanskelig å holde fordi du ikke trives med det. Om det er så vanskelig å si nei, eller at du har så lett for å ikke holde deg til kostholdet ditt så begynner jeg lure på hvorfor du i første omgang velger et slikt kosthold, Det høres sikkert sykt trendy ut, eller om det er selvfølelsen og skryte på seg et kosthold. Men for å være helt ærlig er det ingen som bryr seg man veier litt ekstra eller ikke er supersunn. Hvorfor kan man ikke bare spise vanlig? Hvorfor må alle være så sykelig opptatt av kosthold og nye diett trender? Anonymkode: 876af...7a2 Hva i alle dager? Jeg kan ikke helt sette meg inn i TS sin situasjon, men kan godt kjenne meg igjen i situasjoner i hverdagen, som på jobb når noen har bursdag og har med kake, eller noen tar med is, eller en dag i uken når det lages vafler - det er et spisepress, det er det ikke til å komme bort fra. Og folk kan bli litt snurt når jeg takker, men jeg tar knekkebrødene først, så får vi se. Det samme med drikkepress - jeg trodde dette var noe som hørte ungdommen til, men ingen er så ille som godt voksne mennesker. Det er ikke farlig, bare spis ditt, bare drikk datt, så sitter de neste dag og klager over at nei nå må de bli sunne, noe som varer helt til ettermiddagens cravings setter inn. Jeg er på ingen måte supersunn, jeg spiser det jeg vil og ser ut deretter. Men folk som prøver å tvinge på meg mat jeg ikke vil ha - det være seg en burger eller en selleristang - de møter motstand. Det er der jeg ikke skjønner helt hvorfor TS lar seg overkjøre slik. Litt dårlig stemning kan det nok bli, kanskje vil venninnen rettferdiggjøre eget matinntak ved å få andre til å spise det samme. Men TS må nok bare klare å si ifra , og så håper jeg at venninnen ikke tillegger TS slike meninger og følelser som du gjør. TS trives med sitt kosthold og ønsker å holde på det. Bra for henne! Endret 18. mars 2017 av applestories 3
lokmeister2016 Skrevet 18. mars 2017 #18 Skrevet 18. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt hende, men hun har sagt at hun vil at vi skal lage mat sammen. Jeg vil egentlig ikke lage mat sammen. Og vi har veldig forskjellige rutiner, hun liker å spise mange ganger for dag, og da gjerne mye og usunt. Jeg foretrekker å holde meg til tre ganger for dag. Ja, må nesten si noe sånt Takk for råd. Det er en tur på over en måned! Hadde det vært en uke så hadde det ikke vært så nøye, men når det er en måned så er det viktig for meg å spise relativt sunt. Jeg trenger ikke være supersunn hele tida, men det er frustrerende å bli "tvunget" på usunn mat 5-6 ganger for dag. For ja, hun presser på meg usunn mat, jeg vet at det egentlig bare er å si nei, men det er ikke like enkelt bestandig. Det er det jeg egentlig vil. Men hun har så lyst til at vi skal spise alle måltidene sammen. Men jeg har ikke tenkt å spise 6 ganger for dag, for meg er det uaktuelt. Og jeg foretrekker å spise middag klokka 4-5, mens hun 8-9... Vurderer nesten å si at jeg skal begynne å konkurrere i fitness eller noe Eller at jeg har blitt vegetarianer. Anonymkode: 6bfb5...cb4 Jeg er vegetarianer der er fin og bruke
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #19 Skrevet 18. mars 2017 54 minutter siden, applestories skrev: Hva i alle dager? Jeg kan ikke helt sette meg inn i TS sin situasjon, men kan godt kjenne meg igjen i situasjoner i hverdagen, som på jobb når noen har bursdag og har med kake, eller noen tar med is, eller en dag i uken når det lages vafler - det er et spisepress, det er det ikke til å komme bort fra. Og folk kan bli litt snurt når jeg takker, men jeg tar knekkebrødene først, så får vi se. Det samme med drikkepress - jeg trodde dette var noe som hørte ungdommen til, men ingen er så ille som godt voksne mennesker. Det er ikke farlig, bare spis ditt, bare drikk datt, så sitter de neste dag og klager over at nei nå må de bli sunne, noe som varer helt til ettermiddagens cravings setter inn. Jeg er på ingen måte supersunn, jeg spiser det jeg vil og ser ut deretter. Men folk som prøver å tvinge på meg mat jeg ikke vil ha - det være seg en burger eller en selleristang - de møter motstand. Det er der jeg ikke skjønner helt hvorfor TS lar seg overkjøre slik. Litt dårlig stemning kan det nok bli, kanskje vil venninnen rettferdiggjøre eget matinntak ved å få andre til å spise det samme. Men TS må nok bare klare å si ifra , og så håper jeg at venninnen ikke tillegger TS slike meninger og følelser som du gjør. TS trives med sitt kosthold og ønsker å holde på det. Bra for henne! Når ts skriver at han/hun sliter med å holde seg til eget kosthold, at det er vanskelig å si nei så danner dette et bilde av at man ikke trives med kostholdet sitt. Her tillegger ingen ting her. At man kan sammenligne det å slite med og holde kosthold med at man ikke trives med kostholdet er simpel logikk. Anonymkode: 876af...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #20 Skrevet 18. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når ts skriver at han/hun sliter med å holde seg til eget kosthold, at det er vanskelig å si nei så danner dette et bilde av at man ikke trives med kostholdet sitt. Her tillegger ingen ting her. At man kan sammenligne det å slite med og holde kosthold med at man ikke trives med kostholdet er simpel logikk. Anonymkode: 876af...7a2 Jeg sliter ikke med å holde meg til kostholdet mitt. Det har jeg aldri sagt! Jeg har overhodet ikke lyst til å spise slik som venninnen min! Men hun presser på meg mat! Jeg kødder ikke, hun legger ting på tallerkenen min, hun heller olje over mates som er felles, etc. Det er skikkelig spisepress! Jeg er heller ikke supersunn! Spiser vanlig og holder meg slank. Anonymkode: 6bfb5...cb4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå