Gå til innhold

Benytte annens mobil - hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til to gutter i tenårene. Det har vært mye frem og tilbake i deres forhold til meg, mye pga. moren deres, og hennes meninger om meg (ikke det at hun har noen grunn til å komme med noen, for hun kjenner meg faktisk ikke...). Vel, nok om det. I det siste har det imidlertid sett ut til å rette seg. Ungene er blide og positive når de er her, fleiper og ler, og trives tydelig med å være hos oss.

I dag satt jeg og kjedet meg, og bestemte meg for å gå inn på min mobil for å slette gamle meldinger. Da fant jeg ut at eldstemann hadde brukt min mobil for å sende meldinger til en kompis en natt de var her - etter at vi hadde lagt oss.

Jeg nevnte dette for samboeren min, og sa at jeg ikke satte særlig pris på det. Hadde han spurt først (har ikke penger på kontantkortet etc. etc.), så hadde det selvfølgelig vært greit. Poenget mitt var at han så det som en rettighet å bare ta min mobil og sende meldinger.

Det har som sagt vært mye tull ifm. min samboer, hans ex og barna. For lenge siden sa han at jeg kunne lese hans meldinger, og var det noe dritt fra henne kunne jeg bare slette dem uten å si noe til ham. Så det har jeg gjort. Han kan også lese mine meldinger eller ta tlf. hvis noen ringer - jeg har ingenting å skjule ovenfor ham. I tillegg åpner vi hverandres post; den som henter den, åpner den.

MEN - da jeg nevnte dette, at sønnen hans med den største selvfølgelighet hadde brukt min tlf. UTEN mitt samtykke, fikk pipa en annen lyd. Da var det plutselig ingen forskjell om min samboer eller hans sønn hadde brukt den. I mine øyne er det STOR forskjell! Det forholdet vi har er da basert på en helt annen fortrolighet enn mellom meg og hans sønn!

Så nå er sambo sur - gikk og la seg, og nektet å diskutere saken videre med den begrunnelse at det var for sent for det i dag.

Og jeg er også sur. Sur fordi jeg vet at hadde JEG tatt tak i min stesønns mobil og uten videre benyttet den, så hadde ragnarokk vært løs. Og sur fordi jeg føler at jeg ikke skal ha noe privatliv, at hans barn med ett skal ha rett til å "snoke" på min mobil (enda godt jeg ikke skriver dagbok!).

Ikke det at jeg har noe stort å skjule, som sagt. Det er prinsippet det går på her.

Hvem har rett???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare fordi at din samboer har full tilgang til din mobil betyr ikke at hans sønn har det samme. Tilgangen gjelder din samboer og bare han.

Sønnen burde ha spurt om lov før han tok mobilen din.

Jeg hadde blitt mektig irritert hvis noen hadde brukt mobilen min uten å spørre meg først.

Jeg hadde snakket med sønnen hans om dette og sagt at neste gang han vil låne den, må han spørre.

Går han til pappa og sier dette, så hadde jeg kjeftet på han og.

Jeg kan ikke tro at samboeren din mener at hans sønn skal også ha tilgang til din mobil som det passer han bare fordi din samboer har det. Det er stor forskjell.

Så i dette tilfelle vil jeg si at du har rett. Det er din mobil og du som bestemmer hvem som skal ha tilgang, enkelt og greit. Det må da være såre enkelt for din samboer å forstå vel?

Skrevet

Takk for støtten, Kittykat!

Det var nettopp det jeg følte også, at det var stor forskjell mellom at min samboer har full tilgang til min mobil kontra at hans sønn skal ha det samme!

Uffameg, det er ikke alltid så enkelt med denne stemorsrollen...

Men - det er nå mye postivit også, da! :)

Skrevet

Jeg hadde da blitt arg om datteren min (eget kjøtt og blod) hadde lånt mobilen min uten å spørre også jeg da.. men det er nå meg...

Jeg syns det er en selvfølge å spørre om lov når man benytter seg av andres eiendeler.

Skrevet
Jeg syns det er en selvfølge å spørre om lov når man benytter seg av andres eiendeler.

.. så enkelt er det.

Skrevet

Jeg synes også det er en selvfølge å spørre før man låner.

Og om du og din samboer har en forståelse/enighet som gjør at dere kan bruke hverandres mobiltelefoner, så er det absolutt ikke en selvfølge at barna kan gjøre det. Jeg synes det er en stor forskjell.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg hadde da blitt arg om datteren min (eget kjøtt og blod) hadde lånt mobilen min uten å spørre også jeg da.. men det er nå meg...

Er enig med Suzy. Mine barn får ikke gå inn på min mobil i det hele tatt, den er min private sfære.

Skrevet

Gutten burde selvfølgelig spurt deg om lov. Synes det er rart at samboeren din reagerer på det,...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er en uskyldig ting som du ikke trenger legge så mye energi i. Kanskje har han det slik hos sin mor at han kan bruke hennes tlf, og dermed ser det som naturlig. Istedetfor at du og din samboer skal bli uvenner pga dette kan vel du enkelt og greit si på en pen måte til din stesønn att han ikke får låne din tlf uten å spørre? Du kan vel ha et forhold til din stesønn som ikke trenger involvere hans far?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det ikke slik å ha tenåringer i hus da? detblir folk ut av de....synes ikke det er noe å ta på veg for.

Hvordan reagerer dere når alvorligere ting skjer med ungene?

Skrevet

Gutten burde ha spurt om lov først, og det synes jeg er rart at samboeren din ikke forstår.

Jeg synes det er viktig at du sier i fra om også de små tingene, det skaper trygghet for barna å ha grenser, og vil ikke gi deg et dårlig forhold til de hvis du går fram på rett måte.

Gjest Anonymous
Skrevet
Gutten burde ha spurt om lov først, og det synes jeg er rart at samboeren din ikke forstår.

Jeg synes det er viktig at du sier i fra om også de små tingene, det skaper trygghet for barna å ha grenser, og vil ikke gi deg et dårlig forhold til de hvis du går fram på rett måte.

Det er viktig at hun sier ifra om tingene, men dersom det er ting som ikke har vært oppe som tema, hvordan kan da gutten vite hva som er lov eller ikke? Slikt praktiserers forskjellig fra hjem til hjem. Og hvorfor trenger samboer å være enig bestandig. Stemor har da sitt eget forhold til sin stesønn.

Skrevet

Burde helt klart spurt om lov først - og hos meg hadde nok svaret blitt nei!Telefonen er min private ting!

-Charmina

Skrevet

Dette er vel en sak du kan ta opp direkte med din stesønn, og ikke gå gjennom faren hans med.

Jeg hadde ikke likt at noen hadde lånt min mobil uten å spørre først. Hadde de derimot spurt, hadde det vært greit.

Skrevet

Unngå hele problematikken da vel. Sørg for å ha med deg mobilen på soverommet og ta vare på den så du slipper slike situasjoner og konfrontasjoner - må være mye bedre for alle parter og ikke ha disse uenighetene ;)

:wink:

Skrevet

hadde nok ikk blitt sint på ham nei!

Skjønner samboeren din også jeg, du er jo på en måte "mamma" for ham du også, de gangene han er der? Hadde aldri blitt sint dersom mine barn hadde brukt tlf min, men det går an å si at han må spørre først og at han selvfølgelig får låne dersom han spør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Både min datter og mine stebarn får låne min telefon, men jeg forventer at de skal spørre først og det gjør de (såvidt jeg vet). Mine stebarn har forfremmet meg til reservemor, og det i seg selv er et kompliment, med alt det måtte medføre. Her i huset går alt om hverandre, det er svært lite som er ditt og mitt. Hadde det vært slik ville det blitt uholdbart. Det eneste som ikke er lov er å ringe til mobil fra fasttelefon. Selv om de får lov til det hos sin mor, er det strengt forbudt her.

Litt vekk fra tema :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...