Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert et spørsmål mange spør seg om..

Jeg har siden januar trent 5-6 ganger i uken + spist nok mat (men likevel holdt meg innenfor et visst antall kcal). Har trent mest kondisjonstrening, men litt styrke. De siste to årene har jeg gått opp 10 kg da jeg har gått gjennom en depresjon og sluttet helt å trene (trente en del før dette).. så tenkte at det ikke ville bli så vanskelig å bli kvitt disse depresjonskiloene når jeg først startet å trene + spise sunt.

Jeg opplever likevel ingen vektnedgang, heller motsatt. Har gått opp noen kilo til (tror ikke det er muskler, da jeg har trent mest kondisjonstrening). 

Legen ville sjekke meg for lavt stoffskifte, men det hadde jeg ikke. Fikk derimot beskjed at jeg hadde veldig, veldig mye mangel på d-vitamin. Er det noen her som vet om det henger sammen? At det er vanskeligere å gå ned i vekt når man har lite d-vitamini kroppen? Har blitt satt på noen reseptbelagte dråper nå, som forhåpentligvis vil få opp d-vitaminnivået etter hvert.

Anonymkode: 82220...9cb

Videoannonse
Annonse
Gjest Cyrus
Skrevet

Du spiser fler kalorier enn du forbrenner.

AnonymBruker
Skrevet

Teller du kalorier 24/7? Går du opp i vekt så får du i deg for mye mat. Har ikke hørt at D-vitamin mangel gjør at det er vanskelig å gå ned i vekt, men det kan du jo google.

Anonymkode: 54840...adf

Skrevet

Her ligger det en ganske grei kalkulator hvor du kan beregne hvor mange kalorier du forbrenner i løpet av et døgn og så kan du jo se hvordan du ligger an i forhold til dette: http://www.melk.no/bmi

Den er selvfølgelig ikke helt nøyaktig, men det mange tror er at trening har mye å si for vektnedgang når sannheten er at man skal trene ekstremt mye før det har stor betydning for hvor mye man går ned i vekt.

Viser det seg at du ikke går ned i vekt selv om alt skulle tilsi det motsatte og du er nøye med kaloriregnskapet bør du ta en ny tur til legen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver ned alt jeg spiser i løpet av en dag ja. For det meste så ligger jeg også i kaloriunderskudd, så er derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg bare går opp. Jeg går på noen antideppresiva da, men vet ikke om det har noe å si.

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Her ligger det en ganske grei kalkulator hvor du kan beregne hvor mange kalorier du forbrenner i løpet av et døgn og så kan du jo se hvordan du ligger an i forhold til dette: http://www.melk.no/bmi

Den er selvfølgelig ikke helt nøyaktig, men det mange tror er at trening har mye å si for vektnedgang når sannheten er at man skal trene ekstremt mye før det har stor betydning for hvor mye man går ned i vekt.

Viser det seg at du ikke går ned i vekt selv om alt skulle tilsi det motsatte og du er nøye med kaloriregnskapet bør du ta en ny tur til legen.

Ser jeg skal ha 1520 kcal til dagen for å gå ned i vekt ifølge linken du la med her. Jeg har holdt meg til 1200-1300 ganske lenge nå. 

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver ned alt jeg spiser i løpet av en dag ja. For det meste så ligger jeg også i kaloriunderskudd, så er derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg bare går opp. Jeg går på noen antideppresiva da, men vet ikke om det har noe å si.

TS

Akkurat det kan ha mye å si så sjekk om det er en kjent bivirkning ved de medisinene du tar. Du kan søke opp det aktuelle preparatet her: http://www.felleskatalogen.no/medisin/

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Akkurat det kan ha mye å si så sjekk om det er en kjent bivirkning ved de medisinene du tar. Du kan søke opp det aktuelle preparatet her: http://www.felleskatalogen.no/medisin/

Takk! Jeg gikk på noen antideppresiva som jeg gikk veldig mye opp i vekt av, men så fikk jeg byttet til noen som skulle være vektnøytrale, men leser på felleskatalogen at vektøkning kan være en bivirkning.

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg gikk på noen antideppresiva som jeg gikk veldig mye opp i vekt av, men så fikk jeg byttet til noen som skulle være vektnøytrale, men leser på felleskatalogen at vektøkning kan være en bivirkning.

TS

Men da kan det hende at du skal være fornøyd dersom du klarer å ikke gå så alt for mye opp i vekt og at du kan betrakte det du holder på med som skadebegrensning. Trening og et sunt kosthold vil jo ha en positiv effekt både fysisk og psykisk selv om det skulle vise seg at medisinene gjør at du går litt opp i vekt. Du kan jo også høre med legen om det kan være verdt å prøve andre medisiner dersom dette er noe som betyr veldig mye for deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor logger du mat? Fitnesspal?

Anonymkode: 5435d...8a6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor logger du mat? Fitnesspal?

Har brukt det en del, men skriver for det meste opp selv på telefonen. 

Er ikke Fitnespal til å anbefale?

TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har brukt det en del, men skriver for det meste opp selv på telefonen. 

Er ikke Fitnespal til å anbefale?

TS

Jo jeg bruker fitnesspal og er veldig fornøyd med det.

Men det jeg har merket meg er at hvis du søker opp norske matvarer, så ligger det veldig mye feilverdier. Stort sett burde man holde seg til råvarer og velge de internasjonalt godkjente.

Skrevet

Hvis du ikke går ned i vekt, har du ikke kaloriunderskudd. Det nytter ikke å ligge i kaloriunderskudd av og til, du må ha kaloriunderskudd over tid.

Enten spiser du mer enn du tror, eller du trener ikke så hardt som du tror.
Eller så har du gått ned i vekt ("fettvekt") uten at du kan se det på vekta ennå.

Vitaminmangel kan gjøre deg slapp. Hverdagsaktivitet spiller en betydelig rolle i energiomsetningen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg følger ikke Grete Roede-opplegget, men jeg synes kostholdskalkulatoren er bra så jeg har valgt å betale litt for å kunne bruke den. De aller fleste matvarer som er å få kjøpt i norske butikker ligger inne og de som ikke gjør det, for eksempel fordi de er kjøpt i utlandet eller i butikker som selger mer spesielle varer, kan man legge inn selv ut fra merkingen på produktet. Der kan man også legge inn og kaloriberegne sine egne oppskrifter slik at de blir søkbare i kostholdskalkulatoren.

Skrevet
Akkurat nå, Pringle skrev:

Hvis du ikke går ned i vekt, har du ikke kaloriunderskudd. Det nytter ikke å ligge i kaloriunderskudd av og til, du må ha kaloriunderskudd over tid.

Enten spiser du mer enn du tror, eller du trener ikke så hardt som du tror.
Eller så har du gått ned i vekt ("fettvekt") uten at du kan se det på vekta ennå.

Vitaminmangel kan gjøre deg slapp. Hverdagsaktivitet spiller en betydelig rolle i energiomsetningen.

TS tar medisiner som kan ha betydning for vekten ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du for det meste ligger i kaloriunderskudd. Kan det være at du slurver litt innimellom? Kan gå opp i vekt av medisiner, men ikke legg all skylden på medisinene.

Anonymkode: 54840...adf

Gjest Coolaid
Skrevet

Skriv ned og vei absolutt alt du putter i munnen som du kan spise. Gjør det over en uke og se. 

AnonymBruker
Skrevet

- Jeg har D- Vitaminmangel men går ned i vekt med kaloriunderskudd så jeg tror ikke det skal ha noe å si :)

- Når det gjelder antidepressiva så er det ofte en bivirkning at man går opp i vekt

- Men i bunn å grunn tror jeg du skal gå igjennom matplanen din nøye 1 uke bare for å se om du slurver mer enn du tror hvis du er 99-100% sikker på at du gjør ting riktig er det nok en annen årsak ja.

Anonymkode: 06a0f...000

Skrevet

Hvor høy er du og hvor mye veier du nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...