Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å være anonym her i tilfelle jeg blir gjenkjent.
Vi bor midt i en stor by, her i gården(bor i en bygård) bor det mange studenter, de drikker ofte.
Vi synes at det er helt ok at de fester, selv om vi har små barn som ofte vekkes av høy musikk, har vi aldri klaget på deres festing.
Reglene i vår bygård er ganske strenge på oppbevaring av søppel og tomgods ol. i fellesarealene, vi har vaskelister som skal følges opp av beboerene og alt går på rullering.
Vi har en annen standard enn disse studentene når det kommer til vasking av trapp og fellesarealer. Jeg synes aldri at det blir helt rent når de vasker, og føler at jeg vasker ekstra når det er vår tur for at det skal bli ordentlig rent.
Dette er ikke i hovedsak et problem men tenkte det var relevant informasjon.

Så til mitt spørsmål:
Når naboen har hatt fester med mange gjester og satt fra seg tomgods i trappeoppgangen(noen ganger utenfor vår dør), nede på postkassene og rundt i fellesarealene, er det da fritt vilt? Altså tomgodset. Har festen vært på en fredag og det ikke er rydda innen klokka 12(når ungene skal ut og leke) tar jeg en pose og samler tomgodset og panter det. Ungene får kjøpe seg noe for disse pengene.

Er dette urimelig? Eller er det fair, ettersom det ikke er lov under NOEN omstendigheter å etterlate eller oppbevare søppel, tomgods ol i oppgangene/fellesarealene.

Hvis jeg ikke rydder det opp en lørdag eller søndags formiddag, blir det gjerne liggende i flere uker før noen gidder å samle det i poser, da slenges det etterhvert i søpledunkene, og det synes jeg er synd når det er gratis penger.

Kjør debatt

Anonymkode: 981f0...f68

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er innafor.

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde hengt én lapp på døra dems, evt én ved postkassene også, hvor jeg informerte om dette.

Så kan dem ikke komme å klage i ettertid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, herremann skrev:

Jeg hadde hengt én lapp på døra dems, evt én ved postkassene også, hvor jeg informerte om dette.

Så kan dem ikke komme å klage i ettertid.

Der du informerte om hva? At det ikke er lov? Det henger allerede en lapp ved postkassene(ironisk nok er det der de setter mest flasker)

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke regler på oppbevaring av ting og tang i trappeoppganger mtp. brann og fluktveier? Skal de ha fest får de ha tomgodset inne hos seg selv om jeg synes det er fritt vilt om de lar det ligge å slenge i fellesarealer. Men tenke mest på brannsikkerhet jeg nå.

Anonymkode: 41f8d...650

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Jeg føler at jeg må nevne at jeg sitter med en følelse av at tomflaskene er en slags betaling for den ekstra vaskingen vår husstand gjør, samt at vi ofte går ut med naboens søppel, som de setter fra seg i oppgangen utenfor døren sin og som står der i dagesvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke regler på oppbevaring av ting og tang i trappeoppganger mtp. brann og fluktveier? Skal de ha fest får de ha tomgodset inne hos seg selv om jeg synes det er fritt vilt om de lar det ligge å slenge i fellesarealer. Men tenke mest på brannsikkerhet jeg nå.

TS her.

Ja det er grunnet disse reglene om brannsikkerhet at husordensreglene har et punkt som omhandler flasker og søppel og hvor dette skal og ikke skal oppbevares. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der du informerte om hva? At det ikke er lov? Det henger allerede en lapp ved postkassene(ironisk nok er det der de setter mest flasker)

Informert at jeg tar panten. Vær litt slu og kall det "rydding" eller noe :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er kjempeflott gjort av dere å være tålmodige med festingen! :) 
Tomflaskene derimot, legg lapp i postkassen nå om at dem må rydde etter festene sine, og det ikke aksepteres tomgods/søppel i felles arealer. Neste gang dem har fest å etterlater flasker, forsyn dere :) 
Og for all del, slutt å gå ut med søpla dems!! Ring på, og be dem ta den inn eller ut, og si tydelig i fra om at søppel i oppgang er forbudt. Skjer det ikke endringer, så ta kontakt med styret.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ja det er grunnet disse reglene om brannsikkerhet at husordensreglene har et punkt som omhandler flasker og søppel og hvor dette skal og ikke skal oppbevares. 

Da synes jeg du skal be styret om å sende en påminnelse om husordensreglene, særlig med fokus på brannsikkerhet, men også av hensyn til at dette er fellesarealer og søppel osv. ikke skal oppbevares der. Om det ikke skjer bedringer så send klage til styret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har de kranglet på det? Om de ikke gidder rydde opp etter seg så er det vel ikke et problem? Jeg hadde ikke tenkt noe over det, med mindre de faktisk klagde. Da hadde jeg sett an om de begynte å rydde etter seg, om ikke hadde jeg sagt fra at om de ble liggende i flere dager kom du til å se på det som fritt vilt

Anonymkode: dd872...ab8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de kranglet på det? Om de ikke gidder rydde opp etter seg så er det vel ikke et problem? Jeg hadde ikke tenkt noe over det, med mindre de faktisk klagde. Da hadde jeg sett an om de begynte å rydde etter seg, om ikke hadde jeg sagt fra at om de ble liggende i flere dager kom du til å se på det som fritt vilt

Anonymkode: dd872...ab8

Vi har små barn som vi lar leke i gården alene og ønsker ikke at det skal ligge tomgods der når vi lar de gå ut for å leke i helgene, så å vente med å rydde det i et par dager er ikke aktuelt her. Enten får de rydde samme dag som festen er eller stå opp før alle andre her i bygården og rydde det som er igjen etter gårsdagens fest. 

Jeg er vel mer ute etter å høre om det er ok å la barna få noe for disse pengene fra panten. Har vært inne på tanken å spare det og reise på en liten helgetur også, noe som ikke er helt urealistisk da vi fort ila en "god" helg kan plukke flasker for 190-250 kr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du skal be styret om å sende en påminnelse om husordensreglene, særlig med fokus på brannsikkerhet, men også av hensyn til at dette er fellesarealer og søppel osv. ikke skal oppbevares der. Om det ikke skjer bedringer så send klage til styret.

Vi sitter i styret og sendte ut en mail til alle i bygården i januar om der vi minnet om dette, der alle beboerene pliktet å informere sine "roomies" og bekrefte på mail at de var inneforstått med reglene for fellesskapet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor å plukke med seg en henslengt tomflaske uansett hvor kort tid den har ligget der (altså med mindre eieren av flasken befinner seg på stedet) Er den forlatt er den å anse som søppel, og du burde i grunn sendt disse stundentene regning på opprydningen, samme hvor mye pantepenger du fikk ut av det. 

Anonymkode: dfbee...fab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg synes det er kjempeflott gjort av dere å være tålmodige med festingen! :) 
Tomflaskene derimot, legg lapp i postkassen nå om at dem må rydde etter festene sine, og det ikke aksepteres tomgods/søppel i felles arealer. Neste gang dem har fest å etterlater flasker, forsyn dere :) 
Og for all del, slutt å gå ut med søpla dems!! Ring på, og be dem ta den inn eller ut, og si tydelig i fra om at søppel i oppgang er forbudt. Skjer det ikke endringer, så ta kontakt med styret.

Vi har nylig allerede vært igjennom alt det du skriver her, de har fått påminnelse om reglene og dette med søpla. Det er dessverre ikke grunnlag for utkastelse, det skaper bare et evigvarende pes for alle oss andre som må bruke fritid på rydding, brevskriving, styremøter ol. Jeg har funnet en slags sinnsro ved å ta disse flaskene og bruke pengene på barna våre, i stedet for å bruke mer tid på purring om søppeltømming, vasking og fjerning av tomflasker. :)

• Liker 5
Skrevet

Flasker som befinner seg på ulovlig område, er å regne som fritt vilt, i alle fall i mitt hode. Så rydd, pant og ta pengene med god samvittighet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta tomflaskene med god samvittighet. Om de absolutt har noe imot det så lærer de vel ganske raskt å ikke sette fra seg tomflasker i fellesområdene :P 

Anonymkode: 063dd...e9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flaskene må fjernes pga brannfare og til hensyn til de andre beboerne. Det er veldig flott gjort av deg å rydde opp flaskene, og jeg tviler på at de forventer at du skal komme til dem med pantepengene, dette er nok "søppel" de regner med andre skal rydde opp etter dem :) 

Anonymkode: 3ea50...1bb

• Liker 3
Skrevet

Du skal hvertfall ikke ha dårlig samvittighet for å pante flaskene!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søppelposer får de ta selv. Hadde selv studenter i oppgangen som satt søppel utenfor døra. Det ble så ille at gulvet råtnet på grunn av søppelvæske som hadde ligget der i flere år. Studentene måtte betale for nytt gulv :D 

Ta panten med god samvittighet :) 

Anonymkode: 2df1a...fdd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...