Gå til innhold

Støtte til privatskole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn med aspergers som har det svært vanskelig på skolen. Han blir fullstendig utfryst av de andre elevene, og vi har fått meldinger fra foreldrene i klassen om at vår sønn er uønsket hjemme hos dem osv. selv om vi har snakket inngående med dem at sønnen vår har aspergers. Det som skjer er at barna piper til foreldrene sine om at sønnen vår er merkelig, og at de ikke vil leke med ham også får vi disse meldingene. Det virker nesten som om foreldrene har rottet seg sammen. 

Skolen har utvist null forståelse eller ønske om å hjelpe. De nekter også å tilpasse undervisningen til en som er foran de andre, fordi han "ikke sitter rolig i timen" og derfor viser han ikke at han er klar for vanskeligere stoff. Problemet er at han kjeder seg når undervisningen ikke er utfordrende nok. Han leser allerede både norsk og engelsk, og syntes det er kjedelig å lære bokstavene. 

Han gikk tidligere i barnehagen til en privatskole, og der trivdes han svært godt. Problemet var at han fikk venner som bodde langt av gårde siden mange av barna var tilreisende kommunen. Da ble det mange ettermiddager helt aleine. Vi syntes derfor bytte til den lokale skolen virket logisk. Det har derimot kun vært et sorgens kapittel. Han har grått mange dager når han må på skolen, og hver søndag later han som om han er syk for å slippe å gå på skolen på mandag. Han snakker stygt til seg selv, og klandrer seg selv for at ingen i klassen hans liker ham. Han var også et lett bytte for bøller på skolen som ville ha ham med på hærverk osv. 

Det jeg lurer på er om vi kan få støtte fra kommunen til å sende ham på privatskolen igjen? Skolesatsen er en god del høyere enn barnehagesatsen, og min mann som også har aspergers holder nå på med tilpasset utdanning. Jeg selv ble 100% ufør etter at jeg fikk misdannelser på ryggraden. Vi har ikke 4000++ til å sende gutten på privatskole enda jeg føler at det hadde vært den beste løsningen. 

Anonymkode: 4ad80...387

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trist å lese. Søk råd hos BUP, hab.tjeneste og PP-tjenester. Ta også kontakt med relevante(e) interesseorganisasjon(er.

Anonymkode: 5c36b...823

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste privatskoler har også en støtteordning for spesielle tilfeller, ta kontakt med skolen og legg fram saken

Anonymkode: 17bd1...106

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke penger til å sende han på privatskole. Men du bør jo absolutt gå i dialog med skolen om hvordan han har det, evt ta saken videre om det ikke bedre seg. Er det andre skoler i kommunen som kan være aktuelt å flytte han til for å få en ny start? Har du koblet inn ppt/bup/helsesøster/fastlege for hjelp? Hvis ikke kan jo det absolutt være instanser å involvere for at han skal få hjelp og tilrettelegging. Hva med å snakke til foreldrene på et foreldremøte om diagnosen til sønnen din og hvordan det påvirker oppførselen hans, og at han føler seg mobbet og venneløs pga behandlingen han får? Kan det være en ide å melde han på fritidsaktiviteter der han kan få venner i mer faste rammer, som fotball, sjakk eller korps? Når er det veldig ulikt hvordan personer med asperger fremtrer ovenfor andre, men det kan jo rett og slett være hans oppførsel ovenfor andre barn skremmer dem vekk. Kan dere invitere foreldre og klassekamerater hjem i et forsøk på å etablere kontakt?

Anonymkode: c4051...82e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det andre privatskoler i nærheten? Jeg måtte selv, sende barnet mitt på privatskole, grunnet at den offentlige skolen, nektet å tilrettelegge. Men vi betaler 2300 kr i måneden, og da får de mat og. Vet at billigste privatskolen her koster 1100 kr.

Jeg er enslig mor, med laveste sats AAP. Men det viktigste for meg, er at barna har det bra. Men det blir ingen ferier på oss, og jeg må bruke de samme klærne og ikke gå ut på byen, ut og spise og lignende.

Anonymkode: 519c2...96f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det offentlig skole som er hovedprinsippet. Private skoler er et tilbud til dem soom av en eller annen grunn ikke er fornøyd med offentlig skole og kan betale for å sende barna på privatskole. 

Det du beskriver i hi er så langt over streken at det allered i hi er en sak du kan gå videre med, for at barnet skal få det bedre på den offentlige skolen. 

Anonymkode: 163a4...b47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om du kan få støtte til det, men er det ikke bedre snakke skikkelig med skolen, klassen, lærerne og foreldrene? Eventuelt bytte skole? Hvordan er barnet ditt med andre barn, har du observert noe? Egentlig så synes jeg ikke at du burde få støtte til privatskole, da det er mange andre mobbeofresom gjerne også skulle ha fått det, men som ikke får.

Anonymkode: b6796...f02

AnonymBruker
Skrevet

Man blir jo litt "biased" som forelder, men jeg prøver jo å være realistisk. Han er på ingen måte noe kraftig tilfelle. Han skilte seg vel mest ut på at han er veldig langt fremme for alderen, han har litt problemer med å vise empati (det betyr ikke at han ikke har empati, men det er vanskeligere å vise den) og at han gestikulerer veldig når han snakker, samt kan leve seg veldig inn i sine egne ideer. Han er også veldig opptatt av regler og mønstre. Som baby og småbarn var han en drøm, han gjorde alltid som han fikk beskjed om og hadde aldri trass osv. Han var også veldig godt likt i barnehagene han har gått i, og har venner utenfor skolen som han aldri har og aldri har hatt problemer med. Han krangler langt mindre enn andre barn på samme alder. 

Vi forstod fort at han kanskje bruker store ord og avanserte konsepter for barn på egen alder, og kanskje er det derfor de andre barna syntes han er spesiell. Det virker for meg som en slags forestilling av barn med asperger har manifestert seg i de andre foreldrene sine tanker, og hadde de ikke visst at han hadde det, kanskje de ikke engang hadde lagt merke til det. Uansett syntes jeg "din sønn er uønsket hjemme hos oss" blir en veldig rar melding å få av andre voksne mennesker uten grunn. 

Vi har holdt på med skolen i ett år nå, vært hos rektor, vært på samtale med helsesøster, familieterapeut, alt mulig. Dette er en veldig fortvilt situasjon. Skolen lover veldig mye på disse møtene, smiler veldig bredt og ser alltid alt fra vår side, men så fort vi er ute av døren skjer det ingenting. Neste gang vi kommer og klager på at ingenting har skjedd så får vi samme greia, brede smil, løfter om bot og bedring sov. 

Det er familieterapeuten vår som mener at bytte av skole hadde vært det beste for vår sønn, at det kan være veldig vanskelig å forandre på voksne med fordommer. Vi har ikke vurdert andre offentlige skoler i nærheten, vi tenker at hvis han kommer tilbake til den forrige skolen, hvor han allerede har venner så vil det være lettere for ham. Det er gjerne i denne alderen at selvbildet dannes, og jeg vil ikke at han skal få en forestilling om seg selv om at han er annerledes og avskyelig. 

TS

Anonymkode: 4ad80...387

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dere synes denne situasjonen er vanskelig! At andre foreldre fryser ut barnet ditt er jo helt uakseptabelt. 

Jeg vet ikke hvilken privatskole du tenker på, men jeg vet at Steinerskolen har en ordning der det går an å søke om reduksjon/ fritak fra foreldrebetalingen. Det kan godt hende andre privatskoler også har det. 

Håper det løser seg for dere! ❤️:hug:

Anonymkode: 2174b...5f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...