AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Familien har hatt katt i alle år, da var det å få en pus fra de som hadde kattunger og pusen ble både sluppet ut i tidlig alder og har spist seg god og mett på kattemat fra matbutikken. Vi har selvsagt alltid sterilisert kattene og tatt de med til dyrlegen hvis det var noe. Kattene fikk alltid masse kos og lek og jeg mener de har hatt et fint liv. Nå føler jeg det er så mye fokus på det ene og det andre, noe som er litt rart for meg da jeg er vandt med "gammeldags" kattehold. Nå har jeg hatt hund de siste 6 årene, men føler for å få en katt også nå. Gjerne en som trenger hjelp/omplasseres. Men, hvor mye tid krever en katt og hadde en katt hatt det greit hos meg? Jeg jobber fulle dager og etter jobb er det tur med hunden eller på trening med hunden. I blant har jeg treningsøkter hjemme. På kveldstid er jeg stort sett hjemme foran tven. Jeg reiser i blant på ferie. Hunden pleier å være på kennel da, men jeg har naboer som kan passe/mate katten. Hunden er ikke vant med katt, men snill med alt og alle så tror ikke det blir et problem der. Hva mer må jeg tenke på? Eller er mitt potensielle kattehold ikke bra? Hva burde endres? Anonymkode: f8233...0c6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 Virker som at du vil ha en katt kun for selskap når du ligger på sofaen? Mitt kattehold er slik; de skal så klart kastreres. De skal ha skikkelig mat, butikkmarkedet kan sikkert funke for noen katter men mye sv den maten blir som st vi skal spise kneip dagen lang, det er ikke nok næring og mye av det som er blandet i det er ikke noe katten kan dra nytte av. Lek: den har behov for aktivisering, spesielt før den får ut. Den skal ut TIDLIGST ved 6 mnd alder etter et den er kastrert, jeg venter gjerne med å slippe den ut til den er mellom 8-10 mnd å da sammen med meg først. Anonymkode: 828b9...bc8
Blod Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 Grunnen til at de ikke skal slippes ut for tidlig er fordi de fortsatt er ekstremt nysgjerrige, de kan lett gå seg bort hvis de feks ser en spennende person som de bestemmer seg for å følge etter. Hører jevnlig om folk som ser en kattunge ute og synes den er så søt, så den vil de beholde. Uten å sjekke om den allerede har en eier. 1
Gjest Fenrir Skrevet 17. mars 2017 #4 Skrevet 17. mars 2017 Jeg har hatt mange katter opp gjennom årene, både hankatter og hunkatter (aldri mer enn 2 om gangen tho!). Her holdes kattungen inne til de er minst 6mnd, så er det en tur til dyrlegen for å bli kasterert, få vaksine og bli chippet (en dyr affære, men heldigvis bare en engangshendelse, bortsett fra vaksinen da såklart). Så er det å holde kattungen inne de anbefalte dagene etter kastreringen. Etter det så begynner vi å slippe kattungen ut, i begynnelsen har vi brukt å være med dem ute for at det skal føles tryggere for dem. Etterhvert blir de mer og mer selvstendige ute og til slutt går kattungen inn og ut som den vil. Bare ikke slipp kattungen for tidlig ut alene da de ikke har ferdig utviklet retningssans enda og kan gå seg bort (under 6mnd). Ellers så har jeg jo katten for selskaps skyld, jeg elsker katter. Kan leke litt med den, kose med den osv, men gjør ikke så mye mer utover det med den.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 Hvis du får en omplasseringskatt så vær obs på at mange av de skal holdes som holdes som innekatter. Hvis de f.Eks har vært vill, er veldig utrygg og sånt. Så pass på at du får en utekatt hvis det er det du vil ha Katten krever ikke så kjempemasse arbeid. Jeg bruker for fra dyrebutikken. Så trenger de lek og kos og en do i tilfelle de ikke kommer seg ut det er det stort sett. Og kloremøbler!! Innekatt, da må man ha mye leker og en god kattesand som man renser hver dag. Gjerne litt mer tid med katten eller ha to katter. Anonymkode: 6922b...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 Hvis du skal få omplasseringskatt så er de oftest ferdig chippet, kastrert og vaksinert forresten. Så da er det bare å gå til dyrlegen hvis det er noe eller evt. En sjekk innimellom. Glemte - hvis du får deg langhåret katt må du beregne tid til pelsstell. Anonymkode: 6922b...5cb
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 En kattunge krever mye, omtrent like mye oppmerksomhet som en valp. En katt rundt året er også ganske aktiv og noen nærmest krever at du leker med dem litt hver dag fordi de er ekstremt aktive. En katt som har noen år er som regel litt mer rolig En katt kan knytte seg til menneske på samme måte som en hund, og kan være veldig sosiale. Mange undervurderer katten på den måten, og forstår ikke hvor knyttet katten har blitt. Katter har litt mer subtilt kroppspråk i forhold til hunder. Hunden logrer og blir gal når eier kommer hjem. Katten løfter halen for å hilse og vise at han liker oppmerksomheten. For eksempel. Dersom du tenker at katten vil se deg like mye som hunden, så har du et godt utgangspunkt for mye oppmerksomhet en katt trenger. Så er det selvsagt forskjell mellom katter, og hvor godt du og katten kommer overens, kjemi, spiller nok også inn Anonymkode: 7e739...9b2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 Hvis du har utekatt trenger den litt mindre oppmerksomhet. Har du innekatt burde du ha to hvis de skal være mye hjemme alene. Anonymkode: d5cf9...743
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 TS her Ja, jeg skal selvsagt holde kattungen inne og sånn. Men tenkte kanskje omplasseringskatt kunne vært greit Jeg håpte også jeg kunne ha en utekatt, altså at den er inne på natten og når den vil, men ute når jeg er på arbeid for eksempel. Pelsstell gjør meg ingenting, da hunden allerede må ha sin del av det Anonymkode: f8233...0c6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 Vinteren krever kanskje litt mer aktivisering om det er veldig kaldt ute der du bor. Ellers må du beregne at det kan bli slitsomt de første to ukene eller sånn mtp å venne hunden og katten til hverandre. Du må også ha et rom ledig som du kan ha det ene dyret på, for å holde dem adskilt når du ikke passer på dem. Anbefaler å google litt om teknikker for å introdusere dem for hverandre. "Innkjøpskostand" er da (med mindre du tar imot omplassert fra dyrebeskyttelsen kastrering vaksinering chipping kattedo klorestativ (for å spare møblene dine) noe lite med leker. Dersom du vil leke med katten din har disse typene vært populære her i huset https://animail.no/vitakraft-kattspo-med-mus.html kanskje fint med noen tepper de kan ligge på. mine katter har alltid vært glad i å ligge på pledd på soafen eller på stoler Anonymkode: 7e739...9b2
TraceBuster Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Ja, jeg skal selvsagt holde kattungen inne og sånn. Men tenkte kanskje omplasseringskatt kunne vært greit Jeg håpte også jeg kunne ha en utekatt, altså at den er inne på natten og når den vil, men ute når jeg er på arbeid for eksempel. Pelsstell gjør meg ingenting, da hunden allerede må ha sin del av det Anonymkode: f8233...0c6 Omplasseringskatt er veldig greit, det har vi. Vi er heldige og har fått en veldig snill en som ikke klorer på møbler osv. En voksen katt er jo ellers rimelig selvgående. De trenger vel bare mat, vann og kos (og helst kunne gå ut) Kan du ha katteluke? Litt lenge for en katt å være ute en hel arbeidsdag synes jeg. Katter er jo veldig forskjellige da, men vår er veldig kosete, og jeg tror den liker å ha folk hjemme rundt seg. siden du har hund er det jo sikkert litt selskap i den. De bruker jo utrolig mye tid på å sove så jeg tror ikke det er noe problem at du er mye opptatt. Ang. for bruker vi fra dyrebutikken. Tanten min derimot er vetrinær og mener at whiskas o.l. er tilstrekkelig for katter uten spesielle behov. Hun sier at disse merkene har egne ernæringseksperter som passer på at det er godt nok. Jeg personlig er litt sånn "bedre føre var" da, men det går nok helt fint med butikkfor også.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #12 Skrevet 17. mars 2017 6 minutter siden, TraceBuster skrev: Ang. for bruker vi fra dyrebutikken. Tanten min derimot er vetrinær og mener at whiskas o.l. er tilstrekkelig for katter uten spesielle behov. Hun sier at disse merkene har egne ernæringseksperter som passer på at det er godt nok. Jeg personlig er litt sånn "bedre føre var" da, men det går nok helt fint med butikkfor også. Nå vet jeg ikke noe om whiskas spesielt. Men mener hun det er ok til katter som er steriliserte mtp risiko for urinveisinfeksjon? Hvor gammel er hun? Og hvor interessert er hun i katter spesifikt? Anonymkode: 7e739...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #13 Skrevet 17. mars 2017 TS her Har avgrenset gangen til hunden med barnegrinder, så hvis katten vil ha fred kan den gå ut i stuen. Eventuelt har jeg flere rom om det er katten som plager hunden Kan muligens ha katteluke på terassedøren, ellers har jeg en garasje som er åpen på dagtid som katten kan gå inn i. Anonymkode: f8233...0c6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #14 Skrevet 17. mars 2017 Jeg har fire katter, 6 og 7 år gamle. Moren var ikke ute alene før hun var over 6 mnd, så jeg lekte endel med henne inne i begynnelsen. Men kattungene hennes slapp ut tidligere da de lærte alt av henne. Alle er kastrerte, ingen vaksinerte. Tipper katten dere hadde når du vokste opp ikke var vaksinert heller, og at både den og alle andre katter du kjente klarte seg bra, det er iallefall min erfaring. Jeg reiser gjerne bort fra dem en langhelg og lar dem gå ut og inn som de vil gjennom et vindu på baksiden. Kattene mine er råforede, gir dem Orijen innimellom. De er helt friske og har alltid vært det. Anonymkode: a2a66...d34
Brimi Skrevet 17. mars 2017 #15 Skrevet 17. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg reiser gjerne bort fra dem en langhelg og lar dem gå ut og inn som de vil gjennom et vindu på baksiden. Anonymkode: a2a66...d34 Husk på at det har kommet nye regler nå ang. hvor lenge katten kan være alene. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #16 Skrevet 17. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Ja, jeg skal selvsagt holde kattungen inne og sånn. Men tenkte kanskje omplasseringskatt kunne vært greit Jeg håpte også jeg kunne ha en utekatt, altså at den er inne på natten og når den vil, men ute når jeg er på arbeid for eksempel. Pelsstell gjør meg ingenting, da hunden allerede må ha sin del av det Anonymkode: f8233...0c6 Det er ofte omplasseringskatter som er utekatter og så det går sikkert bra å finne en! Bare at det er en høyere andel som passer som best som innekatt blant omplasseringskatter enn "vanlige" katter, av grunnene jeg nevnte. Kjempebra at du vil hjelpe en voksen katt i stedet for en kattunge, kattungene får mye lettere hjem men de voksne kattene trenger jo også gode hjem. Og du slipper en vill kattunge som klatrer i gardinene Om vinteren bør ikke katten være ute når du er på jobb, det blir lenge for den i kulden. Om vinteren så liker mange katter bare å løpe en kort tur ut på do innimellom. Anonymkode: 6922b...5cb
skogsvandreren Skrevet 18. mars 2017 #17 Skrevet 18. mars 2017 En kattunge krever lite, kun mat og vann, litt leker, kos og oppmerksomhet. Iogmed du har hund hadde jeg gått for kattunge og ikke en litt eldre fra dyrebeskyttelsen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå