AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Hei! Hvor mye er det normalt at en sjef krever at du skal være tilgjengelig ved en deltidsjobb? Så godt som alle som jobber der er studenter (etter sjefens ønske), så vi er fleksible til et visst punkt, men synes det ofte blir mye mas. Sjefen min sender mailer flere ganger i uken med ting vi må huske på, og ofte er dette småting slik som at man må huske på å sette colaflaskene riktig vei i kjøleskapet, eller enkelthendelser som at jeg ikke la på plass post-it-blokka på riktig plass etter siste vakt. I tillegg til dette er det obligatoriske oppmøter for diverse møter flere ganger i året, og alle MÅ komme, men vi får ikke delta i å velge dato. For ikke lenge siden måtte vi på obligatorisk kurs fra 09-18, og noen uker senere så ble dagen endret uten at noen av oss fikk lov til å ha en mening om det. Dersom noen gjør noe feil, postes det i en egen ansattgruppe på facebook, ofte med en "sint" emoji og beskjed om at alle MÅ skrive at de har forstått/sett dette i løpet av en viss tid. Overreagerer jeg, eller har flere slike sjefer? H*n er veldig grei når man møtes face to face, og er lett å prate med, men oppfattes veldig passiv-aggressiv når det micromanages over en lav sko, og jeg kjenner jeg blir stressa. Anonymkode: b1450...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 Får du betalt for det? Ikke? Da kan han ikke kreve det... Hadde glatt sletta hele FB i protest for en sånn sjef. Anonymkode: 4a4cf...c92 5
StripetePysjamas Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 Hørtes veldig slitsomt ut... Har aldri hatt noen sjefer som er så pirkete og strenge i væremåte. Dersom du ikke trives, og det bare blir en belastning, hadde jeg rådet deg til å selvfølgelig bytte jobb.
Gjest Coolaid Skrevet 17. mars 2017 #4 Skrevet 17. mars 2017 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Hvor mye er det normalt at en sjef krever at du skal være tilgjengelig ved en deltidsjobb? Så godt som alle som jobber der er studenter (etter sjefens ønske), så vi er fleksible til et visst punkt, men synes det ofte blir mye mas. Sjefen min sender mailer flere ganger i uken med ting vi må huske på, og ofte er dette småting slik som at man må huske på å sette colaflaskene riktig vei i kjøleskapet, eller enkelthendelser som at jeg ikke la på plass post-it-blokka på riktig plass etter siste vakt. I tillegg til dette er det obligatoriske oppmøter for diverse møter flere ganger i året, og alle MÅ komme, men vi får ikke delta i å velge dato. For ikke lenge siden måtte vi på obligatorisk kurs fra 09-18, og noen uker senere så ble dagen endret uten at noen av oss fikk lov til å ha en mening om det. Dersom noen gjør noe feil, postes det i en egen ansattgruppe på facebook, ofte med en "sint" emoji og beskjed om at alle MÅ skrive at de har forstått/sett dette i løpet av en viss tid. Overreagerer jeg, eller har flere slike sjefer? H*n er veldig grei når man møtes face to face, og er lett å prate med, men oppfattes veldig passiv-aggressiv når det micromanages over en lav sko, og jeg kjenner jeg blir stressa. Anonymkode: b1450...2a6 Dette som du opplever er helt vanlig på arbeidsplasser hvor unge mennesker jobber. Det er også helt vanlige kjennetegn på en dårlig leder. Mitt råd til deg. Gå sammen med de andre på jobben, bli enig om personalmøte og ta dette opp med sjefen på en saklig og fornuftig måte. Resultatet blir at dere ikke tar del i facebook kommunikasjon osv. Dere kan også organisere dere i et forbund, det er superbillig når dere er studenter og dere får mange fordeler. Sjefen din er en dårlig leder. Hans jobb er egentlig å løfte dere opp, og tilrettelegge for at dere skal få muligheten til å gjøre en best mulig jobb. Med denne lederstilen gjør han det stikk motsatte. Når dere har det slik på jobb så tjener hans virksomhet mindre penger. Når de ansatte er happy tjener han mer. Snakk med kollegaene - og ta del i noe nytt og positivt. (Forøvrig - dette høres ut som en arbeidsplass som 7-eleven eller noe sånt) Endret 17. mars 2017 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 34 minutter siden, Coolaid skrev: Dette som du opplever er helt vanlig på arbeidsplasser hvor unge mennesker jobber. Det er også helt vanlige kjennetegn på en dårlig leder. Mitt råd til deg. Gå sammen med de andre på jobben, bli enig om personalmøte og ta dette opp med sjefen på en saklig og fornuftig måte. Resultatet blir at dere ikke tar del i facebook kommunikasjon osv. Dere kan også organisere dere i et forbund, det er superbillig når dere er studenter og dere får mange fordeler. Sjefen din er en dårlig leder. Hans jobb er egentlig å løfte dere opp, og tilrettelegge for at dere skal få muligheten til å gjøre en best mulig jobb. Med denne lederstilen gjør han det stikk motsatte. Når dere har det slik på jobb så tjener hans virksomhet mindre penger. Når de ansatte er happy tjener han mer. Snakk med kollegaene - og ta del i noe nytt og positivt. (Forøvrig - dette høres ut som en arbeidsplass som 7-eleven eller noe sånt) Takk for svar er dessverre ikke en typisk ungdomsplass, de fleste av oss er over 23 år...så vi reagerer ekstra på at vi blir behandlet som barn, flere har høyere utdanning enn sjefen, men jobber der pga vanskelig arbeidsmarked. Anonymkode: b1450...2a6
Gjest Coolaid Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar er dessverre ikke en typisk ungdomsplass, de fleste av oss er over 23 år...så vi reagerer ekstra på at vi blir behandlet som barn, flere har høyere utdanning enn sjefen, men jobber der pga vanskelig arbeidsmarked. Anonymkode: b1450...2a6 Dette kommer til å fortsette så lenge dere ikke sier ifra og stopper det. Organiser dere, det bør alle gjøre siden arbeidsmarked er vanskelig og man vet aldri når man kommer i en jobb konflikt. Dere trenger ikke lage så store bølger, bare ikke la jobben "spise" dere som dere opplever nå. Alt som skjer på jobben blir på jobben - altså ikke noe lese mail eller arbeidsrelatert i fritiden.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 Begynn å skriv timer for tiden du bruker på å svare sjefen. Anonymkode: c98d0...e7a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #8 Skrevet 18. mars 2017 Nei, det er ikke riktig, men i praksis blir det jo sånn fordi det er vanskelig å få jobb, og det står tusenvis av andre parat til å ta over jobben om man ikke ønsker det. Derfor er det heller ikke insentiv til at sjefen skal skjerpe seg dessverre. Når det er sagt, så ser jeg ikke problemet med noe facbookkommunikasjon når man ikke er på jobb. Dere kan kreve at sjefen tar det opp mer profesjonelt (uten sur smiley eller språklig skittkasting, så la oss håpe han er en av de gode sjefene innerst inne), utover det er det jo ikke problematisk at dokumentere rutiner og vanlige feil som gjøres så lenge man ikke henger ut noen. Det er jo bare en fordel at det er lett tilgjengelig for alle. Når det gjelder noe tilgjengelighet utenfor arbeidstiden så er det en helt vanlig forventning blant mange arbeidsgivere i dag, noe man får oppleve etter studiene og man skal ut i "ordinær" fulltidsjobb. Det skal selvfølgelig være en balanse slik at man får noe fleksibilitet tilbake, men man vil som regel tape på å stille seg på bakbeina og nekte all form for korrespondanse når man har fri. Anonymkode: 2e40b...ef4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #9 Skrevet 22. mars 2017 Beklager sent svar, og takk for alle svarene! Jeg har nå skrudd av varsler på facebook, og skal prøve å ikke stresse med alle mailene som ramler inn. Jeg holder på å se meg om etter en ny jobb, men i dette arbeidsmarkedet kan jo det ta tid, og jeg er veldig glad for å i det hele tatt ha en jobb. Synes måten h*n oppfører seg på er veldig uprofesjonelt, og jeg kjenner at arbeidslysten forsvinner mer og mer jo flere småting som blir postet, påmint og mailet om. Har snakket med kolleger som har sagt de ble sykmeldt en periode fordi det ble så mye mas, stress og dårlig samvittighet at de ikke klarte tanken på å gå på jobb. Vi mister også 4 stk i sommer fordi jeg mistenker at folk rett og slett ikke orker å jobbe der over tid. Vet arbeidsplassen får 200 + søkere på hver stilling de utlyser for tiden, så hjelper nok ikke å si ifra heller. Anonymkode: b1450...2a6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #10 Skrevet 22. mars 2017 Har det lignende selv i en jobb der jeg bare jobber i feriene. Det plager meg ikke så veldig mye ettersom det meste ikke angår meg, men synes det er temmelig useriøst. Av og til henges ansatte ut med navn hvis de har gjort noe (på lukket gruppe for de ansatte, men likevel...) Anonymkode: 9918a...e86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå