Gå til innhold

Tante grusom :-/

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dypt bekymret over fremtiden for mine besteforeldre. Jeg har en tante som de siste to årene har tatt helt over deres liv.

Hun har nå fått de til å overføre huset til henne mot at hun skal utføre pleie så lenge hun har helde til dette. Vi har ikke blitt informert om dette overhode og så ved en tilfeldighet at det var tinglyst. tre ganger har vi vært innom for å la de få mulighet til å fortelle oss dette, men ingen har ville si noe. Sammen med kjøpekontrakt og gavebrev lå det ved en liste over tid hun har brukt hos de de to siste årene. og vi snakker da en detaljert liste hvor har skrevet opp alt og da mener jeg alt. Hun har også skrevet ned deltagelse i selskap (hvor hun selv har vært gjesten) som "jobb" .... er dette normalt? Min mor, søstern min og meg har stilt opp for våre besteforeldre siden mormor begynte å bli dement og vi snakker da kanskje min 10 år.. hvor da tante har vært opptatt med sine egne ting til å kunne hjelpe til. Det har aldri falt meg inn å skrive opp medgått til til å hjelpe til.. det er familien min! Til og med julaften har hun skrevet opp 9 timer med jobb for å sitte å spise julemiddag og åpne gaver... jeg blir så sint!

Detter jo bare bagateller egentlig for det jeg er mest bekymret over er at min tante har mistet sin leilighet på tvangssalg. (noe hun nekter for, men jeg har papirer på det) Hun har nå tatt opp 1 mill i lån på huset og fått morfar til å skrive under på at han fraviker sin prioritet med borett. dvs. at om hun ikke klarer og betale for seg så kastes alle på gata. Jeg har forsøkt å snakke med morfar og han ville overhode ikke snakke om dette og nektet for at hun allerede har mistet en leilighet og han påsto at han ikke viste om noe lån.

Så lenge begge besteforeldrene mine lever så har de rett til å disponere alle sine midler fritt som de ønsker så det er greit, men jeg tror ikke min morfar forstår hvilken risk han løper nå. Jeg føler hun har lurt de til å skrive over huset på henne og at hun har brukt denne listen (21 A4 sider) over tid hun bruker på de som pressmiddel. 

Jeg kommer til å hjelpe mine besteforeldre dersom de havner på gata, men denne "tanta" kan seile sin egen sjø.

Anonymkode: 8af70...0f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oj, hun høres ikke god ut. Hva med å kontakte en advokat? Er det noen andre som kan klare å "nå inn" til morfaren din slik at han skjønner alvoret? 

Anonymkode: 85330...85e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min og jeg har vært hos advokat. Der ble vi anbefalt å få tante til å skrive under på en urådighetserklæring som vil gjøre at hun ikke kan belånes huset mer uten at jeg og min søster samtykker. Denne har tante ikke svart på.

Hører jo også med til historien at min mor døde for 2 år siden og det var først da "tante" kom på banen. "tante" driver eget firma og er 50% ufør. Hun påstod når vi konfronterte henne at det med å føre timer var for å søke omsorgspenger, men får å få omsorgspenger så må man ha inntektstap og det har hun ikke. Hun trenger penger til firma sitt og det er derfor hun nå tar eiendommen. Den ligger ettertraktet til med tanke på eiendomsutvikling (som er det firma hennes driver med)

Min tanke er nå at ila. sommeren så er "tante" sin helse så dårlig at hun ikke kan hjelpe til med mormor lenger slik at mormor må på hjem. evt at mormor og morfar må flytte til omsorgsbolig.. da kan hun styre med eiendommen som hun vil dersom kreditorer ikke allerede har tatt denne på tvangssalg også da..

• Liker 2
Skrevet

Problemet er vel at hvis morfaren din er ved sine fulle fem så er det han som bestemmer om han vil overføre huset til henne (hun er vel hans datter ?). Hun snurrer han tydeligvis rundt lillefingeren som hun vil, men du kan jo håpe at hun ikke kommer til å gjøre sine egne foreldre husløse... Jeg aner ikke om dere har noen rettigheter ift arv, men det skulle jo i såfall advokaten ha gjort dere oppmerksomme på.

AnonymBruker
Skrevet

Siden begge besteforeldre er i live så er det ikke snakk om arv. Hun er hans datter, og ja hun snurrer han rundt så det holder.

Føles ganske hjelpeløst å bevitne dette. Jeg håper jo at alt går bra og at hun ikke mister alt en gang til, men jeg har mine tvil.

Det er ikke gratis å eie et hus selv om man har fått det i gave. Hun skal nå betale alt av kommunale utgifter på dette, forsikring, eiendomsskatt og vedlikehold. Det er ikke gratis. samt renter og avdrag på lånet. Tror ikke hun er kvalifisert til å få bostøtte.

Skrevet

Kan jo hende sin hun er så utspekulert at hun overtaler besteforeldrene dine til og betale for seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun har styrt kontoene til begge to siden mamma døde. Hun bruker dems kort når de er å handler eller hun har de med ut. Fant også en lapp hos morfar hvor det sto: husk 500kr for 1 time healing til xxxxx

døndsgsmiddag der i hus var nå havregrøt og morfar får ikke lenger ha honning i teen sin siden det er farlig. 

Skrevet

Kontakt advokat mannen er i retts gang nå ang Arve helvette gjør de 1 som sist denne tanta har manipulert seg frem

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å dø som en løgner og bedrager altså! huff

Anonymkode: c1f71...f18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 17.3.2017 den 9.01, AnonymBruker skrev:

Jeg føler hun har lurt de til å skrive over huset på henne og at hun har brukt denne listen (21 A4 sider) over tid hun bruker på de som pressmiddel.

Heisann, 

dette hørest jo ikke helt greit ut ts, men tviler på at den listen er et pressmiddel..... Det er sikkert en liste hun leverer videre til nav hvor hun da får en lønn som ivaretager for sin mor og far. Jeg vet ikke helt hva det heter, men når ens foreldre blir syke så er det vanlig at en av barna blir oppført som verge og får da en slags lønn fra nav for dette.  

Anonymkode: 4285a...3cd

AnonymBruker
Skrevet

jeg har forstått det sånn på nav at omsorgslønn får de først når det er snakk om tyngende arbeid og for å dekke inntektstap. Hun kan ikke vise til tapt inntekt så der har hun et problem. Arbeidet hun har oppført kvalifiserer ikke til tyngende så der har hun et problem til. Det kan være at den kan brukes til å opptjene pensjonspoeng, men det blir gjetning fra min side.

Morfar er den som er hjemme med mormor 24 timer i døgnet og tante skal kun komme for å avlaste ham når han skal i butikken evt på pensjonisttreff hvor mormor ikke skal være med. De har hjemmehjelp som ordner med å stå opp og legging. De har vaskehjelp. Jeg og søstern min er også ofte på besøk, har tilbudt oss å være der om det er behov. Vi handler, rydder og ordner med kaker ol når det er bursdag og andre ting. 

Listen hun har ført ligger sammen med gavebrevet som er skrevet ved overføring av huset. Gavebrevet er forfattet av hennes samboer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som min onkel.  Ond..ond ond ond ond.  Få advokat på banen og ha møte med alle parter. Høres ut som hun også bidra svindel med NAV.  

Anonymkode: b214a...62b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tatt saken med advokat. Så lenge det er gitt som gave så kan vi ikke gjøre noe. Men vi kan melde til nav om mistanke om trygdesvindel.. men om det stemmer så mister de jo huset uansett å det er jo det vi ikke ønsker. 

AnonymBruker
Skrevet

Er noen av de demente?  Det er viktig å få avklart, snakk med fastlegen deres, han har selvsagt taushetsplikt, men prøv å få til en rutinekontroll.

Anonymkode: f3fe5...842

AnonymBruker
Skrevet

Mormor er dement men i følge advokaten hadde ikke det noe å si så lenge morfar hadde signert. Han kan signere for henne og det var to vitner som har signert i tillegg. 

Skrevet

Hør med advokaten om det finnes mulighet for å få oppnevnt verge for begge besteforeldrene. Det innebærer å umyndiggjøre dem. Vis til ukloke disposisjoner som er blitt gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har skrevet en urådighetserklæring som vi har bedt tante signere på. Her står det at hun ikke får ta opp mer lån på huset uten godkjenning fra min søster og meg, at vi har førsterett til å kjøpe den tilbake. har ikke hørt noe. Har gitt henne en uke å levere den tilbake, signert. 

Hvordan går man frem for å bli verge for noen? Hvem kontakter man?

kunne å tenke meg å ha tilgang til kontoen dems for å se hvor mye penger hun flytter rundt på. Får man innsyn i kontone når evt en av de går bort? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...