Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det er sikkert mange her som studerer data/tekniskrelaterte studier. (ingeniør/siv.ing/IT osv)

Da er mitt spørsmål til vedkommende, hvorfor valgte du å studere nettopp det? Hva var det som inspirerte deg/motiverte?

Nå til dags er kanskje ikke disse studiene så utradisjonelle for jenter, men de var det for 4-5 år tilbake. Hva var det som fikk deg til å nettopp velge den studieretningen.

Håper noen kan svare.

Masse julehilsener fra meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte mitt IT studie for tre og ett halvt år siden, og jeg gjorde det etter å ha jobbet med logistikk i flere år. Jeg var ikke fornøyd og ofte frustrert med de systemene vi hadde der, og syntes ikke it avdelingen ga meg gode nok svar på om det var mulig å lage bedre programmer, modifisere eller endre de systemene vi allerede hadde....

Da bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve hele greia selv... Gadd dog bare ett år ved NITH, syntes rett og slett det var dritt-kjedelig! Men det er meg da....

Skrevet

Hei LilleMY og takk for at du svarte. :)

Noen flere her som har studert data/IT?

Jeg begynte mitt IT studie for tre og ett halvt år siden, og jeg gjorde det etter å ha jobbet med logistikk i flere år. Jeg var ikke fornøyd og ofte frustrert med de systemene vi hadde der, og syntes ikke it avdelingen ga meg gode nok svar på om det var mulig å lage bedre programmer, modifisere eller endre de systemene vi allerede hadde....

Da bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve hele greia selv... Gadd dog bare ett år ved NITH, syntes rett og slett det var dritt-kjedelig! Men det er meg da....

Gjest Anonymous
Skrevet

Interesse for data. Akkurat som folk studerer statsvitenskap fordi de er interessert i politikk.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg begynte å studere IT i '98. Grunnen til at jeg begynte var at jeg ble kjent med ei jente tidligere på året fordi vi tok et fag sammen på Blindern. Hun syntes vi skulle søke oss inn på IT-studier, for det skulle være så greit å få jobb der. Så jeg hang meg på henne og søkte. Hun kom ikke inn, men det gjorde jeg. Begynte allikevel, og nå har jeg jobbet med IT i 5 år. Så det var fryktelig tilfeldig. Hadde ingen interesse for IT når jeg begynte, men har fått det etterhvert.

Skrevet

begynte å studere IT i 94 (ferdig 98). En ren tilfeldighet at jeg begynte. Haddce ingen data-erfaring fra før, synes det så mye veldig spennende å se på de som studerte data og som fikk til noe på "data'n", programmere og slik. Og vips: nå er jeg programmerer.... :-)

er definitivt ikke data-nerd. har ikke data hjemme engang....

Skrevet

Jeg begynnte i 98. Hadde hatt systemutviklingsfag på videregående og synes det var interessant, hadde lyst å lære mer:) Samtidig som jeg hadde lyst på en ingeniør utdanning, da jeg likte realfag.

Trives veldig godt med å jobbe som programmerer jeg!

Skrevet

Det er ikke tilfelle at det er mer vanlig for jente å studere informatikk nå enn det var før. For ti-femten år siden var det et stort jentemiljø ved IFI i Tromsø. Så var det veldig få en periode. For 3-4 år siden var det mange, men nå er det nesten ingen nye som begynner.

Jeg holder forøvrig på med hovedfag informatikk, og det er faktisk en ren tilfeldighet. Jeg tok egentlig andre realfag, og fant ut at jeg skulle ta litt informatikk på si. Informatikken passa så bra for meg at jeg endte opp med å endre studieretning etter de to første stemesterene.

Skrevet

Jeg har studert informatikk. Egentlig fikk jeg aldri helt taket på programmering. Jeg kom meg gjennom med gode karakterer (med god hjelp fra mannen min), men synes egentlig ikke det var så spennende. Grunnen til at jeg startet var helt tilfeldig, jeg visste ikke helt hva jeg skulle finne på liksom, og bestemte meg for å studere informatikk... Jeg fullførte studiet, og begynt rett på sykepleierstudiet etterpå. Trives bedre og er ferdig sykepleier til våren.

Skrevet

Jeg begynte å studere IT i 98. Da var det litt hot og nytt, spesielt blant jenter. Jeg begynte fordi jeg hadde oppdaget internett gjennom lærerutdannelsen. Jeg fant ut at jeg ikke hadde så lyst til å være lærer like vel, så jeg søkte meg over til IT da jeg skulle begynne på det fjerde året, som er fordypningsår.

Jeg tok 2 år på IT, var ferdig i 2000, og hadde jobb innen web-programmering før jeg hadde begynt på siste eksamensrunde. Venninnene mine som tok et år til, slet skikkelig med å få jobb, for i 2001 var IT-boblen på vei til å sprekke og det var altfor mange folk i markedet.

Jeg trives godt med å jobbe innen IT. Jeg begynte fordi jeg syntes det var moro å lage websider, og ville finne ut mer. Jeg var ingen super-racer i javaprogrammering, men jeg hadde lært nok til å kunne sette i gang med programmering og databasebehandling.

Jeg tror du må ha interesse for IT for å bli en god IT-arbeider. Ikke bare studere det, men faktisk være interessert utenfor skolen også.

Catzy

Skrevet

Jeg begynnte i 2001. Forventer å være ferdig til sommeren. Begynnte fordi jeg hadde stor interesse for data. Hadde it 2 år på vgs, og fant en linje jeg trodde ville være perfekt for meg. Fant ut etterpå at den ikke var fullt så perfekt for meg, men jeg ønsker fortsatt en jobb innen bransjen så jeg fullfører. Har planer om videreutdanning når jeg er ferdig, men i en litt annen retning enn jeg har gått nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...