AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Jeg stusset litt på en opplevelse i sikkerhetskontrollen i helgen. To menn foran meg i køen hadde på type kjortel/kaftan (midtøsten-plagg), og gikk rett gjennom sikkerhetskontrollen uten å måtte av seg noe. Jeg derimot hadde på slim fit jeans, t-skjorte og en cardigan, og ble bedt om å ta meg cardiganen Hvor er logikken i dette? Av antrekket mitt kunne jeg umulig ha skjult noe under klærne, kanskje under cardiganen på et vis. Mens mennene kunne hatt hva som helst under de store plaggene. Jeg bare lurer på hva reglene for dette er? Hvorfor må noen ta av seg, mens andre ikke? Anonymkode: 41718...56e 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg stusset litt på en opplevelse i sikkerhetskontrollen i helgen. To menn foran meg i køen hadde på type kjortel/kaftan (midtøsten-plagg), og gikk rett gjennom sikkerhetskontrollen uten å måtte av seg noe. Jeg derimot hadde på slim fit jeans, t-skjorte og en cardigan, og ble bedt om å ta meg cardiganen Hvor er logikken i dette? Av antrekket mitt kunne jeg umulig ha skjult noe under klærne, kanskje under cardiganen på et vis. Mens mennene kunne hatt hva som helst under de store plaggene. Jeg bare lurer på hva reglene for dette er? Hvorfor må noen ta av seg, mens andre ikke? Anonymkode: 41718...56e Kanskje du så kriminell ut? Haha neida, men de har jo sånne random utvelgelser vet jeg. Stikkprøver. Har måtte ta av meg flere ganger jeg og, mens hettegensre og andre har gått rett igjennom. Anonymkode: 0f0ac...38c 1
bopera Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 Det er bare å si at du ikke ønsker å ta av cardiganen, så slipper du det. Da kan det være de kjenner på deg rundt midjen, armene og skulder/armhule. Men for de mennene å ta av seg den kjortelen, hadde blitt som at du måtte ta av deg en kjole. Er det greit? 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 Jeg trodde kjortel var ytterplagg, at de hadde vanlige klær under? Uansett, jeg tok selvfølgelig av meg ytterjakken. Dette var ikke noe big deal, det var ikke noe stress å ta av cardiganen også. Jeg bare lurte på hvorfor det var så ulik praksis. Anonymkode: 41718...56e
_popcorn_ Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 Jeg bruker vanligvis hoodies, og har lagt merke til at om jeg går med hettejakke får jeg ofte spørsmål om jeg kan ta den av, mens jeg aldri får spørsmål om å ta av hettegenser. Så den generelle "regelen" er vel at det som enkelt kan tas av skal av, mens annet kan være på. Joa, dem kan gjemme ting under kaftan, men hva med småbarnsmødre, dem kan gjemme ting i bleiene til barna. Damer med store bryster kan gjemme ting mellom brystene, gutter med saggebukse kan gjemme ting i saggebuksene, for å ikke snakke om alle jentene som reiser i kjoler. Det er ikke logisk å be alle i vide/løse klær om å strippe av seg, eller oppfordre alle til å reise i tettsittende plagg. Det beste ville vært å få inn full kroppscanner slik mange internasjonale lufthavner har. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 Fordi det kalles rasisme, derfor slapp de. Anonymkode: 4c465...d96 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 Det er tilfeldig selektert, ikke valgt ut etter hvem de vil sjekke Anonymkode: 74c25...ca6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi det kalles rasisme, derfor slapp de. Anonymkode: 4c465...d96 Haha nei. Både jeg som hvit og venninna mi som mulatt blir alltid valg ut ikke mye rasisme der. Anonymkode: 0f0ac...38c
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha nei. Både jeg som hvit og venninna mi som mulatt blir alltid valg ut ikke mye rasisme der. Anonymkode: 0f0ac...38c Da hadde dere mest sannsynlig ikke religiøse plagg. Anonymkode: 4c465...d96 1
KaDust Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 Jeg blir alltid bedt om å ta av meg cardiganer og jakke-gensere. Det er standard. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #12 Skrevet 17. mars 2017 50 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg bruker vanligvis hoodies, og har lagt merke til at om jeg går med hettejakke får jeg ofte spørsmål om jeg kan ta den av, mens jeg aldri får spørsmål om å ta av hettegenser. Så den generelle "regelen" er vel at det som enkelt kan tas av skal av, mens annet kan være på. Joa, dem kan gjemme ting under kaftan, men hva med småbarnsmødre, dem kan gjemme ting i bleiene til barna. Damer med store bryster kan gjemme ting mellom brystene, gutter med saggebukse kan gjemme ting i saggebuksene, for å ikke snakke om alle jentene som reiser i kjoler. Det er ikke logisk å be alle i vide/løse klær om å strippe av seg, eller oppfordre alle til å reise i tettsittende plagg. Det beste ville vært å få inn full kroppscanner slik mange internasjonale lufthavner har. joa, men det er vel ganske bevist at det er menn i kafkaner som helst er terrorister ikke småbarnsmødre med baby,.... herrefred.... Anonymkode: f03cc...581 1
JegErMeg Skrevet 17. mars 2017 #13 Skrevet 17. mars 2017 52 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg bruker vanligvis hoodies, og har lagt merke til at om jeg går med hettejakke får jeg ofte spørsmål om jeg kan ta den av, mens jeg aldri får spørsmål om å ta av hettegenser. Så den generelle "regelen" er vel at det som enkelt kan tas av skal av, mens annet kan være på. Joa, dem kan gjemme ting under kaftan, men hva med småbarnsmødre, dem kan gjemme ting i bleiene til barna. Damer med store bryster kan gjemme ting mellom brystene, gutter med saggebukse kan gjemme ting i saggebuksene, for å ikke snakke om alle jentene som reiser i kjoler. Det er ikke logisk å be alle i vide/løse klær om å strippe av seg, eller oppfordre alle til å reise i tettsittende plagg.Det beste ville vært å få inn full kroppscanner slik mange internasjonale lufthavner har. Helt enig!! Full kroppskanner bør innføres på alle flyplasser så slipper vi forskjellsbehandling og i tillegg vil det forhåpentligvis forhindre/stanse flere lovbrudd! 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #14 Skrevet 17. mars 2017 Det er metall i jakker ofte. Glidelåser og slikt. Jakker sendes gjennom. Samme som at belter må av og igjennom. Anonymkode: 508a1...7d6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #15 Skrevet 17. mars 2017 Har aldri blitt bedt om å ta av cardigan. Men det var sikkert tilfeldig/at de har en sånn regel, at alt som enkelt kan tas av gjør det. Jeg bor på en liten plass med en relativt liten flyplass, så kanskje de ikke er så nøye der... Jeg vet ikke. Anonymkode: ffc31...722
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #16 Skrevet 17. mars 2017 Jeg kan ikke huske jeg har blitt bedt om å ta av meg noe (og jeg er hvit og norsk, siden det betyr noe for noen). Anonymkode: 691ce...c4f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #17 Skrevet 17. mars 2017 Jeg gikk barbeint i sandaler og ble stoppet for n'te gang og ble klappet på og undersøkt, og de strøk meg under fotbladet også. Jeg spurte hvorfor når jeg hadde bare ben og maskinen ikke pep og de sa til det er stikkprøver, de får en beskjed etter tilfeldig antall passasjerer så de ikke skal styres av personlige meninger og da må de følge en standard rutine. Så da så. Om det betyr noe så er jeg veldig innfødt norsk, med graut-dialekt og hele pakka. Anonymkode: 9e082...c2c 2
Gjest canacas Skrevet 17. mars 2017 #18 Skrevet 17. mars 2017 Jeg er veldig hvit, både i håret og i huden. Jeg blir alltid bedt om å ta av cardigan eller innejakker, blir ofte også tatt ut til ekstra kontroll. På Schiphol har de kroppscanner, men der må du også ta av cardigan først.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #19 Skrevet 17. mars 2017 Har jeg cardigan, blir jeg stort sett bedt om å ta den av. Jeg reiser mye, også sammen med barna mine. Og de blir tatt ut i sikkerhetskontrollen, oftere enn meg. Det er bare stikk prøver, og tilfeldig hvem som blir valgt ut. Jeg var og sammen med en fra Iran, noen år. Og han ble alltid stoppet. Men ble ikke så ofte undersøkt, de mer pratet med han. Men han er født og oppvokst her, prater flytende norsk, og har jobb. Så det pleier ikke å ta lang tid, før han får gå videre. Anonymkode: 4592b...4cd
_popcorn_ Skrevet 17. mars 2017 #20 Skrevet 17. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: joa, men det er vel ganske bevist at det er menn i kafkaner som helst er terrorister ikke småbarnsmødre med baby,.... herrefred.... Anonymkode: f03cc...581 En tredjedel av danske jihaddister som har reist til konfilktområdet er kvinner... Men uansett så tar detektorene seg av det å finne våpen og lignende, det er helst andre ting som blir smuglet igjennom, som narkotika for eksempel. Jeg har selv personlig stått å sett på at småbarnsforeldre har blitt tatt for at dem har fylt barnas ryggsekker med smuglervarer. Og det er jo egentlig helt genialt å bruke babyer til sånn smugling, nettopp fordi dem sjelden blir sjekket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå