AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 7 åringen min ønsker seg mobiltelefon. Jeg har hele tiden ment han er for liten til å ha mobil, men nå vurderer jeg det litt. Han er alene 10-15 min noen morgener. Far på vei til jobb og jeg på vei hjem fra nattevakt. Det har gått fint til nå, men det hadde vært fint å kunne ringe til hverandre om det skulle være noe. Har vurdert å kjøpe en telefon med taster. Helt enkel. Som man KUN kan ringe eller sende meldinger med. Er dette dumt? Jeg vil ikke at tlf skal bli brukt til spill og den slags. Han har et nettbrett fra før. Når fikk deres barn tlf og hvilken har de? Erfaringer? Anonymkode: d2ead...108
gobbledigook Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 (endret) jeg fikk da jeg var 8, var en enkel siemens-telefon riktignok for en del år siden, så smarttelefon fantes ikke. Endret 17. mars 2017 av gobbledigook
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 Datteren min på 6 år har en Samsung s3. Arvet etter en kollega. Hun slår den på når hun går fra skolen og ringer meg når hun har kommet hjem. Ellers ligger den hjemme og er ikke i bruk. Anonymkode: 4b92d...617
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #4 Skrevet 17. mars 2017 Ok. Takk for svar. Mulig vi skaffer en smarttelefon alikevel. Går jo ann å stille inn slik at foreldre har kontroll. Er jo smarttelefon generasjon barna nå. Det vil jo uansett nærmest bli brukt som et subsid for fasttelefon/hjemmetlf. Anonymkode: d2ead...108
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 Min 7-åring har fått mobil, av samme grunn som du vurderer det. Hun er ofte alene hjemme en liten stund etter skole/sfo, og da syns jeg det er greit å vite at hun kan ringe oss om det er noe. Hun får ikke lov å spille på den til hverdags, bare en viss tid på lørdager, og det aksepterer hun helt greit. Var faktisk hun som foreslo det, fordi mange i klassen hadde samme regel Anonymkode: ff9e2...ad1
Gjest Coolaid Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: 7 åringen min ønsker seg mobiltelefon. Jeg har hele tiden ment han er for liten til å ha mobil, men nå vurderer jeg det litt. Han er alene 10-15 min noen morgener. Far på vei til jobb og jeg på vei hjem fra nattevakt. Det har gått fint til nå, men det hadde vært fint å kunne ringe til hverandre om det skulle være noe. Har vurdert å kjøpe en telefon med taster. Helt enkel. Som man KUN kan ringe eller sende meldinger med. Er dette dumt? Jeg vil ikke at tlf skal bli brukt til spill og den slags. Han har et nettbrett fra før. Når fikk deres barn tlf og hvilken har de? Erfaringer? Anonymkode: d2ead...108 Din 7 åring har kompetanse til å bruke en smart telefon. Hva med å finne frem en gammel brukt telefon, legge inn telefonnr til mor og far og legge den på kjøkkenbordet? Da er sikkerheten hans ivaretatt de få minuttene han er alene. Senere kan han ha den i skolesekken sin til og fra skolen slik at han kan få hjelp dersom noe skulle skje. Gi ham gode mobilvaner nå, så slipper du en tenåring som går helt amok.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 Vår seksåring fikk Iphone til bursdagen. Det var mest for å kunne spille Pokemon Go, et spill som for vår del er veldig positivt aktiviserende for hele familien. Han bruker den også til spill (de samme appene som på Ipaden), men har liten interesse av å ringe. Som Coolaid skriver, det handler om å gi de gode mobilvaner tidlig (De har ikke lov å ha med mobil på barneskolen her). Vi har mer problem med mobilbruken til 18-åringen enn til seksåringen, for å si det sånn. Anonymkode: eeafa...7a9
Gjest Magnifiq Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 Åtteåring her. Vi gikk for mobilklokke, rett og slett fordi vi ikke så noen grunn til at de skal ha mulighet til på knotte på en telefon når de går rundt. De skal kunne ringe oss, og omvendt. Noe annet behov har de rett og slett ikke når de er så små. Et par av venninne har iphone de sitter med konstant i hendene. Men nå får alle ungene med mobil beskjed om å legge den fra seg i gangen når de komme hit. Noe alle syns er helt greit. Hun har ipad, som hun får spille på i ny og ne.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 Om et år begynner 4. klassingen og 2. Klassingen å komme hjem etter skolen, da tenker vi mobilklokke til 4. Klassingen, som kan ringe når de er kommet hjem og om de behøver å få tak i oss. Anonymkode: 99647...eee
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 Vår 8-åring fikk en billig Nokia på Expert. Den er liten, og jeg kan ikke forestille at en vanlig smarttelefon skal kunne passe oppi lommene hans (da kan man ihvertfall ikke gi han en brukt som vi har hatt tidligere). I tillegg så varer batteriet på denne mobilen ca en uke. Noe som også har mye å si pga at kun brukes til ringing og sms. Jeg vet at hvis han hadde arvet en smarttelefon av oss, så hadde han sittet og spilt på den mens han var på besøk hos venner. Vi har i tillegg IP-telefon (IKKE trådløs) hjemme fordi folk har en tendens til å lade ut mobilene, ha på lydløs osv. Fint å alltid ha en telefon som ikke forsvinner eller lader ut. Anonymkode: 65b97...57b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #11 Skrevet 11. desember 2020 Nå er han vel 10, på tide med telefon da? Anonymkode: 5238f...3c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå