Gå til innhold

Når er det akseptabelt å begynne å pynte til Påske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er dagens spørsmål fra meg. :) 

Anonymkode: 67413...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pynter som regel lørdag før palmesøndag. Pynter ikke så veldig mye, noen gule lys og blomster, en gul duk og en kjempeflott, stor keramikk-kylling jeg fikk av svigermor for mange år siden.

Anonymkode: b2d72...765

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri :-)

Jeg kan ikke fordra gult, så jeg pynter aldri til påske. Jeg pynter heller ikke pga det er til en kristen høytid, da jeg ikke er kristen. Julen er ok å pynte noe til, men i fjor droppet jeg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker gult, men har lite påskepynt. For noen dager siden kjøpte jeg en potte narcisser (mini-påskeliljer), og da fant jeg det HELT legitimt å ta fram de gulstripede Kähler-lysestakene samtidig, men med hvite lys. Øvrige lysestaker får gule lys på palmelørdag (Heter det det? Dagen før palmesøndag, i alle fall.), og mer påskepynt enn det, har jeg ikke.

Anonymkode: e718b...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å pynte til påseke er ikke egentlig greit før palmelørdag eller palmesøndag.

Det sagt, så er det ingenting galt med gule ting, gule blomster eller kvister i en krukke med vann før påske. Kanske lurt å vente litt med de gule kyllingene og de malte eggene, det kan jo få folk til å missforstå og tro du har pyntet til påske alt for tidlig:laugh:

I år tror jeg faktisk jeg skal gjøre en innsats i å pynte til "vår" før påske, for det alt for lenge til museører, gåsunger og hestehov i grøftekanten. Kanskje alt i helga, om det ikke snør for mye.

Anonymkode: 08086...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg hater påskepynt. Jeg synes gult er en grusom farge. Jeg har kun en gul topp, og de få gangene jeg har den på er når jeg vil skremme noen. Eller muligens meg selv.  :laugh:

Hvis du har veldig lyst til å begynne tidlig kan du jo bare kjøpe noen gule planter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pynt når du selv synes det er på tide, ikke pynt etter hva andre mener. Selv gidder ikke jeg å pynte i det heletatt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynt når du vil, det finnes ingen regler.  Hos meg blir det aldri før palmelørdag, når huset er vasket for påsken.  Men jeg plukker gåsunger og bjørkegreiner lenge før, og i vinduskarmen står allerede blå narcisser.  Ikke i påvente av påske, men fordi jeg venter på våren. 
Har ikke mye påskepynt, men henger diverse opp på bjørkegreinene.  Såpass at barnebarna ser at det er påske i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du selv vil. Jeg pleier ikke å pynte så mye til påske sammenlignet til jul, men gjør det noen få dager før påska banker på døren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øvrige lysestaker får gule lys på palmelørdag (Heter det det? Dagen før palmesøndag, i alle fall.), og mer påskepynt enn det, har jeg ikke.

Anonymkode: e718b...4e1

Hehe, det heter ikke palmelørdag. Det heter påskeaften! Dagen før palmesøndag er rett og slett selve påskeaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes ingen lover eller forskrifter, så du står fritt til å dra fram de gule tingene dine akkurat når det passer deg. Gjerne i august for min del. 

Hvorfor bryr folk seg om sånt? :klo: 

Anonymkode: 7fd7e...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Million skrev:

Hehe, det heter ikke palmelørdag. Det heter påskeaften! Dagen før palmesøndag er rett og slett selve påskeaften.

Det er ikke riktig. Palmehelgen er helgen før påske, før skjærtorsdag, langfredag og påskeaften.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Million skrev:

Haha, palmesøndag er jo det som starter påskeuken, det er helga etter som inneholder påskeaften :P 

Anonymkode: 22fc1...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Million skrev:

Ikke pent å le når man svarer helt feil. Palmehelga er EN UKE før påskeaften. Dagen etter påskeaften - er 1. påskedag!  Helga blir som jeg skrev, ofte kalt palmehelgen, så å kalle lørdagen for "palmelørdag" blir ikke helt feil det heller.

Her pyntet vi litt mer til påske når ungene var små. Nå blir det en gul blomst, men mer for å få inn vårfølelsen, og kanskje et par kyllinger. Vi pyntet alltid lørdag før palmesøndag. Men gule blomster og grener er vår, så det er "lov" allerede nå. Uansett er det ditt hus og ditt valg - så pynt når du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Serafina. skrev:

Det er ikke riktig. Palmehelgen er helgen før påske, før skjærtorsdag, langfredag og påskeaften.

Det straffer seg å forsøke og lese kalenderen UTEN lesebrillene på! :P Her må jeg bare innrømme at jeg rett og slett ikke leste riktig :-)

Uken før, altså! Den lørdagen har vel strengt tatt ikke noe "navn", den lørdagen før palmesøndag. Den har ikke noe navn i min kalender iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pyntet for en uke siden 😂 Dog bare med barnas påskepynt, og kvister med malte påskeegg😜Elsker påske, vår og gult! 

Anonymkode: cfde1...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har små, gule narcisser i et arrangement på stuebordet foreløpig, som nå er modne for utskiftning. Pynter helst med vårblomster, som små løkblomster eller tulipaner, gåsunger/pusekatter, kvister osv, og så har jeg noen påskeegg i steintøy som kanskje kommer frem i selve påsken. Etterhvert som barnet vårt vokser til blir det nok mer kyllinger og typisk påskepynt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Som regel kjøper jeg noe i uken før palmehelgen, og da klarer jeg ikke å vente lengre; og pynter litt i huset. Jeg er IKKE glad i gult, men av en eller annen merkelig grunn må jeg ha litt gult til påske likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.3.2017 den 23.19, Zienna skrev:

Pynt når du vil, det finnes ingen regler.  Hos meg blir det aldri før palmelørdag, når huset er vasket for påsken.  Men jeg plukker gåsunger og bjørkegreiner lenge før, og i vinduskarmen står allerede blå narcisser.  Ikke i påvente av påske, men fordi jeg venter på våren. 
Har ikke mye påskepynt, men henger diverse opp på bjørkegreinene.  Såpass at barnebarna ser at det er påske i huset :)

Blå narcisser? 

Anonymkode: 0f82d...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...