Gå til innhold

Hjelp! Blir ikke klok på "bunadpolitiet"!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sy bunad, men jeg er fryktelig usikker på hvilken bunad jeg skal velge. Her er mitt dilemma;

Av alle bunadene jeg kan velge i (fra mitt hjemsted, far sitt hjemsted, besteforeldres hjemsted osv) så har jeg falt på hjemstedet til min mor og mormor. Her har jeg sterk tilknytning.

Problemet er bare den at kommunen de er fra har en egen bunad som bære fryktelig mange kors i sølvet. Nå er det ikke slik at jeg forsøker å få tak i en totalt "ateistisk" bunad, men denne er i overkant oversvømt av kors, flere enn jeg er komfortabel med. Jeg har derfor sett på bunaden til hele fylket, fremfor kun kommunen.

Fylket har flere forskjellige bunader som er så å si like, med unntak av små forandringer avhengig av hvilke smådistrikter de er knyttet til. Den ene er fra nabokommunen til mors og mormors hjemsted, og jeg vurderte derfor denne.

MEN ingen kunne tilby meg materialpakke til nabokommunebunaden. Det nærmeste er en annen bunad fra samme fylke, men fra en kommune som ligger et stykke unna - en plass jeg ikke har vært før. Jeg ser det som mest rimelig og enklest å få denne, men det føles helt feil?

Hva bør jeg gjøre? Er det ok å få en bunad fra samme fylke selv om det ikke nødvendigvis er samme kommune? De er så å si like - kun noe av broderiet er annerledes. Ingen vil kunne se forskjell, men JEG vil jo alltid vite at bunaden er fra feil kommune.

Vil jeg arresteres av bunadpolitiet for å velge denne bunaden?

Anonymkode: b7e48...9fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke lov å velge et annet sølv til den du egentlig vil ha?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Forundret.. skrev:

Er det ikke lov å velge et annet sølv til den du egentlig vil ha?

Det er sikkert mulig, men hele søljen er et stort skjold med et kjempekors på, og i den henger syv mindre spyd med hvert sitt kors for de syv kommunene som denne ene store kommunen en gang var. Det er først og fremst denne søljen som plager meg. Resten kan jeg leve med. 

Jeg vet ikke om jeg kan bytte den ut i noe annet, for den har to lenker til begge endene av sjalet. Har ikke sett noen andre søljer som er slik. Kanskje det går an å få en spesiallaget? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det andeltdbeit å bruke converse til bunad eller kommer bunadspurken og putter meg i kasjotten da? Hæ? 

Anonymkode: 25a63...d68

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe godt svar på spørsmålet ditt desverre. Men har du en link til bilde av søljen? Ble nysjerrig.

Synes egentlig det er innafor å velge en fra samme fylke jeg da. Selv om de strengeste i bunadspolitiet hadde viftet med pekefingeren.

Anonymkode: f3c2f...604

Skrevet

Kors og Kristendommen er en stor del av vår kulturarv.  Du trenger ikke å være kristen for å bære med deg kulturarv. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke bunaden blir et religiøst symbol selv om den innlemmer kors i søljen eller i sting. Det tilhører tradisjonen, som er grunnlaget bunaden er laget på, og ikke nødvendigvis en representasjon av personen som bærer den. Jeg ville valgt den som hørte til der jeg kom fra, som var "min", uansett sølja. 

Anonymkode: ebedb...050

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, folkens. Men jeg tror ikke dere forstår nøyaktig hvor "turn-off" det er med så mange kors. Det er som sagt ett stort midt på søljen, og så henger det sju små fra søljen. Og samtidig er det to kors som henger og dingler rundt hver eneste beltestøl rundt livet; og jeg behøver 13 av disse + spenna som resulterer i 30 små kors til sammen rundt livet! 

Jeg hadde greid meg med en eller to - til og med ti kors hadde gått bra. Men når det blir 37 små og ett megastort midt på brystkassa må jeg si nei takk. 

MEN er det innenfor å velge sølv fra en annen bunad, altså kombinere? For bunaden fra mitt hjemsted ser nesten identisk ut (med unntak av søljen) 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du fra bibelbeltet? Siden det er så mange kors mener jeg. 

Anonymkode: f9977...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Hva som kan kombineres og hva som ikke bør kombineres, vet de i husfliden eller andre steder som selger bunad, og hos gullsmeden. Når vi ikke får se sølvet så er det vanskelig å uttale seg. 

Forøvrig synes jeg det er merkelig og vanskelig å forstå at ulike kommuner har ulike bunader. Bunader er fra gammelt av delt opp etter distrikt. Tenk deg Hardangerbunad, den dekker mange kommuner, men er ikke ulik Vossebunaden eller nordhordlandbunaden. Alt er for distriketer ikke kommuner. 

Anonymkode: 843c4...033

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva som kan kombineres og hva som ikke bør kombineres, vet de i husfliden eller andre steder som selger bunad, og hos gullsmeden. Når vi ikke får se sølvet så er det vanskelig å uttale seg. 

Forøvrig synes jeg det er merkelig og vanskelig å forstå at ulike kommuner har ulike bunader. Bunader er fra gammelt av delt opp etter distrikt. Tenk deg Hardangerbunad, den dekker mange kommuner, men er ikke ulik Vossebunaden eller nordhordlandbunaden. Alt er for distriketer ikke kommuner. 

Anonymkode: 843c4...033

Så da er det stuerent for meg å velge bunaden fra nabokommunen, fordi den inngår i den store fylkesbunaden? 

Er ikke engang 100% sikker på om bunaden med alle korsene er en godkjent bunad. Når jeg søker opp på Heimen så foreslår de fylkesbunaden, men da den fra en kommune som ligger minst to timer kjøretur unna familiens kommune. Det føles bare ikke 100% rett ut. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det andeltdbeit å bruke converse til bunad eller kommer bunadspurken og putter meg i kasjotten da? Hæ? 

Anonymkode: 25a63...d68

Gjør du det, vil du se ut som en idiot

Anonymkode: a692e...d4a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det er greit å bruke en annen bunads sølv hvis du har arvet sølvet.

Anonymkode: f4810...c5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fra gammelt av tok man det sølvet man hadde. Jeg har arvet sølv til min bunad, noe fra den gang den ble sydd, og noe som er enda eldre, som da ikke er i tråd med hvordan denne skal se ut i dag. Jeg syns det blir dumt om bunadsbruk blir for statisk. Det stammer jo fra en levende folkedrakt-tradisjon, der det var mer enn en måte å løse ting på.

Anonymkode: 7d64a...42c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Mitt førstevalg ville vært å se på absolutt alle bilder jeg kan finne av den bunaden du helst vil ha, for å se om det er noen andre søljer som brukes. Hvis det kun er «korshelvetet», og ingen andre, som blir brukt, ville andrevalget vært å lete enda mer iherdig etter hvor man kan få tak i materialpakke til nabokommunebunaden. Hvis dette også viser seg umulig, ville jeg gått for den mer generelle «fylkesbunaden».

Kjenner jeg blir skikkelig nysgjerrig på hvilke bunader det dreier seg om ;) 

Anonymkode: dab7c...3ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra gammelt av tok man det sølvet man hadde. Jeg har arvet sølv til min bunad, noe fra den gang den ble sydd, og noe som er enda eldre, som da ikke er i tråd med hvordan denne skal se ut i dag. Jeg syns det blir dumt om bunadsbruk blir for statisk. Det stammer jo fra en levende folkedrakt-tradisjon, der det var mer enn en måte å løse ting på.

Vet du hva, det var faktisk et veldig godt poeng. Da tror jeg løsningen for min del blir bunaden med alle korsene, og så bytter jeg ut den opprinnelige søljen med kjempekorset med en sølje som ikke tilhører noen bunad. 

Tusen takk for hjelpen, alle sammen! 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt førstevalg ville vært å se på absolutt alle bilder jeg kan finne av den bunaden du helst vil ha, for å se om det er noen andre søljer som brukes. Hvis det kun er «korshelvetet», og ingen andre, som blir brukt, ville andrevalget vært å lete enda mer iherdig etter hvor man kan få tak i materialpakke til nabokommunebunaden. Hvis dette også viser seg umulig, ville jeg gått for den mer generelle «fylkesbunaden».

Kjenner jeg blir skikkelig nysgjerrig på hvilke bunader det dreier seg om ;) 

Anonymkode: dab7c...3ac

Å guri som jeg har lett etter bilder av "korshelvetet" men det er jaggu ikke mange som har den. Har funnet rundt 10 bilder av den til sammen, og alle har den store kors-sølja. Det er en liten kommune, og jeg bor heldigvis 60 mil unna så ingen kan arrestere meg for feil sølje. :fnise: 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å guri som jeg har lett etter bilder av "korshelvetet" men det er jaggu ikke mange som har den. Har funnet rundt 10 bilder av den til sammen, og alle har den store kors-sølja. Det er en liten kommune, og jeg bor heldigvis 60 mil unna så ingen kan arrestere meg for feil sølje. :fnise: 

Ts

Hvis du ikke vil bruke de tilhørende søljene, får du kjøpe deg en annen bunad. Å bruke smykker/sko og andre ting som hører til, er harry og det vitner om hvor liten respekt den som bruker dette har for plagget og tradisjonene tilhørende dette

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke vil bruke de tilhørende søljene, får du kjøpe deg en annen bunad. Å bruke smykker/sko og andre ting som hører til, er harry og det vitner om hvor liten respekt den som bruker dette har for plagget og tradisjonene tilhørende dette

Selv om man tradisjonelt har benyttet seg av det man hadde?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man tradisjonelt har benyttet seg av det man hadde?

Ja, en kan ikke henge på seg alle rare smykker en har når en skal bruke bunad. Søljer følger bunaden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...