AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Jeg føler dette er belastende, og jeg opplever stadig å ikke bli godtatt/bli utestengt på jobb eller i sosiale sammenhenger. Nå tenker dere sikkert at jeg er introvert, aldri snakker og viser kunne ett ansiktsuttrykk. Det er ikke tilfelle. Jeg er litt til moderat sjenert. Jeg smiler og lytter mye,jeg stiller spørsmål tilbake til andre hvis jeg havner i samtaler, og jeg tar jevnlig initiativ til å snakke med andre også. Likevel føler jeg at folk som tar mye plass,som alltid må være i fokus og er oversosiale, er de som blir best likt og invitert med på ting. Hvordan opplever dere andre folk som er moderate sjenerte? Anonymkode: 912ab...e58 8
kathan Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 Jeg er akkurat som deg. Og jeg har fått hørt mye at folk trodde jeg var skikkelig bitch før de ble kjent med meg. Venner av exen min hadde den oppfatningen. Jeg også smiler, er flink til å lytte og kommer med spørsmål. men ja, det er nok de som tar mye plass som ofte blir bedt! 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 Jeg foretrekker heller personer som deg enn mennesker som tar mye plass. Anonymkode: 2480f...639 13
Minlillesky Skrevet 16. mars 2017 #4 Skrevet 16. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler dette er belastende, og jeg opplever stadig å ikke bli godtatt/bli utestengt på jobb eller i sosiale sammenhenger. Nå tenker dere sikkert at jeg er introvert, aldri snakker og viser kunne ett ansiktsuttrykk. Det er ikke tilfelle. Jeg er litt til moderat sjenert. Jeg smiler og lytter mye,jeg stiller spørsmål tilbake til andre hvis jeg havner i samtaler, og jeg tar jevnlig initiativ til å snakke med andre også. Likevel føler jeg at folk som tar mye plass,som alltid må være i fokus og er oversosiale, er de som blir best likt og invitert med på ting. Hvordan opplever dere andre folk som er moderate sjenerte? Anonymkode: 912ab...e58 Jeg er introvert. Men jeg klarer fint å prate, men stiller ikke mye spørsmål og viser like mange ansiktsuttrykk som andre mennesker. At du forbinder introverte sånn som jeg har hevet ut i teksten din, føler jeg blir veldig merkelig. 9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #5 Skrevet 16. mars 2017 Jeg føler meg mislikt pga min sjenanse. Tok lang tid før jeg ble godtatt i jobbmiljøet, og den gjengse person liker meg ikke. Heldigvis er det sånn at de som liker meg virkelig liker meg, så jeg har venner for livet uansett Anonymkode: 14297...39d
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #6 Skrevet 16. mars 2017 Jeg vil heller si det er måten du er sjenert på som er avgjørende. Er ganske stille og innadvendt, men folk bruker liker meg allikevel. Det fordi, regner jeg med, de plukker opp på at jeg er ganske laidback, forstår og lytter til det som blir sagt uten å være falsk. hjelper ikke lytte om du sier det du tror folk vil høre, noen blir irriterte fordi de syns du er nedlatende når du forteller dem de du tror de vil høre, i stedet for å være ærlig. Syns heller ikke man blir automatisk likt fordi man er sosial. Kanskje flere som later som de liker vedkommende om han er sosial, men at de genuint liker vedkommende skjer ikke med mindre personen faktisk går an å like Anonymkode: 79f4c...d07 4
Djungelvrål Skrevet 16. mars 2017 #7 Skrevet 16. mars 2017 Jeg misliker aldeles ikke sjenerte mennesker, men syns det er rart når jeg har jobbet med noen i åresvis og jeg fremdeles ikke har hatt en normal samtale med de. De fleste sjenerte tør opp etter en stund når de blir tryggere men noen prater jo aldri. Jeg har sluttet å føle på at det er jeg som må bære en samtale hvis jeg blir alene med en sjenert person, det er faktisk ikke mitt ansvar og stå for all tørrpraten. Så hvis den andre holder kjeft gjør jeg det ofte også. 6
Gjest justcurious Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 (endret) Kjenner meg SÅ godt igjen. Kanskje det er slik fordi de får inntrykk av at vi ikke er interessert i å være med på sosiale ting siden vi holder oss mer i bakgrunnen og ikke byr så mye på oss selv. Det er iallfall det inntrykket jeg har fått. Er så leit at det skal være slik, det fører jo bare til at man blir enda mer innesluttet Endret 17. mars 2017 av justcurious
KillerKitty Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 Folk velger gjerne enkle løsninger på ting, og å bli kjent med en sjenert person er ikke lett. Kan være der det ligger? Er forresten sjenert selv
Perle Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 (endret) Fordi folk mistolker, og tror sjenansen er overlegenhet eller arroganse. Og/eller at de synes det er "tungt"/ kjedelig. Endret 20. mars 2017 av Perle 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 6 timer siden, KillerKitty skrev: Folk velger gjerne enkle løsninger på ting, og å bli kjent med en sjenert person er ikke lett. Kan være der det ligger? Er forresten sjenert selv Det tror jeg stemmer. Man blir kanskje mer "glemt" enn direkte mislikt. Jeg er også sjenert, og føler meg ofte litt utenfor. Men ikke lett å finne sin plass når man er oppdratt til å ikke ta plass.... Anonymkode: bf92b...3fd 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #12 Skrevet 17. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg stemmer. Man blir kanskje mer "glemt" enn direkte mislikt. Jeg er også sjenert, og føler meg ofte litt utenfor. Men ikke lett å finne sin plass når man er oppdratt til å ikke ta plass.... Anonymkode: bf92b...3fd Helt enig. Jeg er oppdratt til å være en veggpryd, og den "hjernevasken" fra tidlig alder blir ikke borte uansett hvor mye jeg prøver. Anonymkode: 14297...39d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #13 Skrevet 17. mars 2017 Jeg er en person som er ganske utadvendt. For min del handler det ikke om at man ikke liker sjenerte mennesker, men rett og slett at man ikke kjenner de. Føler at de ikke er interessert i å bli kjent med meg, og at alt ansvaret for å holde en samtale faller på meg ettersom jeg prater mer. Dette er slitsomt, og man blir også veldig redd og usikker på om man er for mye, tar for mye plass for den andre personen. Dette er veldig satt på spissen, og jeg har flere sjenerte venner, men det er litt hva jeg tenker om det. Anonymkode: 68762...b3f 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #14 Skrevet 17. mars 2017 det har mye med hvor mye respons du gir andre mennesker, vi kjenner alle personer det er veldig vanskelig å snakke med å holde en samtale gående. Jeg unngår slike personer fordi det ikke er noe gøy å tvinge frem en samtale hele tiden, jeg har en kollega som er slik, han er meget flink og alle er enige om det. Men han er så utrolig vanskelig å snakke med, veldig vanskelig å få ut informasjon. Slenger aldri innom hans pult for en prat, det er ikke fordi jeg ikke liker han, men det er fordi jeg ikke har lyst på en klein samtale eller bare "haha, ja" svar. Anonymkode: 0857c...ac3 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #15 Skrevet 17. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler dette er belastende, og jeg opplever stadig å ikke bli godtatt/bli utestengt på jobb eller i sosiale sammenhenger. Nå tenker dere sikkert at jeg er introvert, aldri snakker og viser kunne ett ansiktsuttrykk. Det er ikke tilfelle. Jeg er litt til moderat sjenert. Jeg smiler og lytter mye,jeg stiller spørsmål tilbake til andre hvis jeg havner i samtaler, og jeg tar jevnlig initiativ til å snakke med andre også. Likevel føler jeg at folk som tar mye plass,som alltid må være i fokus og er oversosiale, er de som blir best likt og invitert med på ting. Hvordan opplever dere andre folk som er moderate sjenerte? Anonymkode: 912ab...e58 Det er bare at folk blir usikre når folk er sjenerte, for da føler de at de ikke kjenner deg. De utleverer seg selv, mens du ikke gir noe av deg. Det gir en slags maktubalanse, og de blir usikre fordi de prater så mye. De får ikke tilbakemeldinger fra deg, og blir usikre på om du liker dem og det de sier. Jeg har vært i begge båsene, fra ekstremt sjenert frem til slutten av 20 årsalderen, til nå - at jeg av og til føler jeg prater FOR mye... men jeg er ikke så redd for å drite meg ut så mye lenger Pga jeg har vært sjenert selv, så vet jeg hvor vanskelig det er å ta til orde, så om vi sitter en gjeng og prater og jeg ser noen som ikke henger med i samtalen, prøver jeg å spørre de om ting for at de skal kunne ta til orde. Men jeg merker det er vanskelig med de som bare tør å svare enstavelsesord. Da er det lett å gi opp å føre en samtale med de... selv om jeg har vært i den situasjonen selv og vet hvor gjerne man vil -men ikke får det til. Det jeg vil si - er at folk ikke misliker de som er sjenerte, de blir rett og slett bare usikre. Og er man veldig utadvent - så er det lett å glemme å se at folk ikke tør å ta til orde.. og mange er litt ego og tenker, verst for de om de ikke tør å delta i samtalen. Jeg har det i alle fall veldig gøyt og prater i vei... Jeg husker en gang i klassen min, en av de populære ropte ut i klasserommet: ÅH jeg hater sjenerte! Jeg var sikker på hun siktet til meg, og ble lei meg, for jeg kunne jo ikke for det, og det var jo litt pga slike som henne jeg faktisk var sjenert, da de gjorde narr av meg de gangene jeg prøvde å prate, at jeg pratet for lavt eller mumlet, og da ble det til at jeg ikke turte til slutt. Det tok meg mange år å jobbe meg opp.... Anonymkode: e76a5...f6a 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #16 Skrevet 17. mars 2017 Sånn personlig så går jeg best overens med folk som gir feedback i en samtale, kan starte en samtale eller ta litt smalltalk når vi møtes i gangen eller rundt lunsjbordet. Det har ingenting med å utestenge noen å gjøre, men å henvende seg til folk der det blir en toveiskommunikasjon fremfor at jeg må "bære" hele interaksjonen og samtalen. Du sier du svarer hvis du først havner i en samtale, hvis du aldri tar initiativ vil jeg tro folk oppfatter deg som overlegen? På min arbeidsplass gjør vi mye sosialt utenom jobb, og inviterer stort sett alle med via f.eks lapp på pauserommet (lønningspils fredag 20.03, hvem blir med? o.l.). Men så er det noen ting der vi bare har lyst å gjøre noe sammen en liten gjeng, og da inviteres selvfølgelig de som kjenner hverandre best og trives i lag. Hvis ingen føler de kjenner deg så er det gjerne ikke så rart at du ikke bli invitert med heller? Jeg tipper at ingen misliker deg, de liker bare andre bedre. Anonymkode: ef0a9...37c 2
exictence Skrevet 17. mars 2017 #17 Skrevet 17. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler dette er belastende, og jeg opplever stadig å ikke bli godtatt/bli utestengt på jobb eller i sosiale sammenhenger. Nå tenker dere sikkert at jeg er introvert, aldri snakker og viser kunne ett ansiktsuttrykk. Det er ikke tilfelle. Jeg er litt til moderat sjenert. Jeg smiler og lytter mye,jeg stiller spørsmål tilbake til andre hvis jeg havner i samtaler, og jeg tar jevnlig initiativ til å snakke med andre også. Likevel føler jeg at folk som tar mye plass,som alltid må være i fokus og er oversosiale, er de som blir best likt og invitert med på ting. Hvordan opplever dere andre folk som er moderate sjenerte? Anonymkode: 912ab...e58 Øyekontakt og smil er selvfølgelig tiltrekkende og viser at du er oppmerksom på andre. Det er fint. Jeg tror mange noen ganger går ut fra at sjenerte folk ikke er så interessert i å være med på sosiale ting som foregår. Noen som alltid blir med, viser gjerne ofte iver og engasjement. Mens en som er litt sjenert ikke nevner så mye om det eller viser engasjement, sier at "åååå, så gøy. Det vil jeg være med på osv". Det er mye mer motiverende å inkludere og invitere med folk på ting som viser at de så gjerne vil være med, viser at de ler og koser seg. Jeg er kanskje moderat sjenert, men jeg tar selv ofte initiativ til å "melde meg på", glede meg over det som skjer, viser at jeg vil være med. Og når jeg viser engasjement og at jeg liker det godt, så er det naturlig at jeg er med, føler jeg. 1
exictence Skrevet 17. mars 2017 #18 Skrevet 17. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper at ingen misliker deg, de liker bare andre bedre. Anonymkode: ef0a9...37c For noe tull. Folk kan like deg vel så godt eller bedre enn de som er overivrige. De tenker bare kanskje på at du ikke er fullt så interessert. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #19 Skrevet 17. mars 2017 Jeg er som deg. Er litt sjenert, men har ingen problemer mer å føre en samtale feks. Tar bare ikke så veldig stor plass. Har flere ganger erfart at folk rett og slett ikke husker meg. Det er utrolig kjipt, spesielt siden jeg husker dem godt. Dette er i studiesammenheng, så møter kanskje flere folk enn på jobben. Anonymkode: e950b...402
Vera Skrevet 17. mars 2017 #20 Skrevet 17. mars 2017 Jeg hadde likt deg veldig godt! Drittlei folk som snakker og snakker og snakker, bare for å snakke. Og når de er ferdig? Vel, det var det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå