AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Jeg sliter med overspising, det er akkurat som at jeg har en gigantisk magesekk som aldri blir full! Er det noen som har noen tips til hvordan å unngå å overspise (spesielt på usunn mat). Noen gode tips til mettende, sunne og gode måltider som "fyller opp"? Og noen tips til å unngå søtsug eller sunne ting å kverke søtsuget med? Alle tips mottas med stor takk Anonymkode: 9645e...5ee
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 Du må heller finne årsaken til hvorfor du overspiser! Anonymkode: db13e...44e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må heller finne årsaken til hvorfor du overspiser! Anonymkode: db13e...44e Er ikke alle som har et underliggende traume som gjør at de spiser. Noen spiser rett og slett for mye fordi det er godt. Ts har ingen gode tips til deg bortsett fra at du ikke kjøper inn det du har en tendens til å overspise av. Anonymkode: f59f8...62d 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #4 Skrevet 16. mars 2017 Spise jevnt utover hele dagen, dersom du begynner å bli sulten så ta en frukt eller litt nøtter. For å få vekk søtsug så fungerer kakke fint og valnøtter Anonymkode: 817f6...2ee
NewInTown Skrevet 16. mars 2017 #5 Skrevet 16. mars 2017 Det som hjelper for meg er å spise mange mindre måltider i løpet av hele dagen, slik at jeg ikke stapper innpå alt på en gang med en gang jeg blir sulten. Spiser sunne ting (slik at jeg kan spise mer). Er ikke så dumt å overspise seg på kyllingsalat som på ferdigpizza. Forøvrig skal det sies at det er lurt å bruke tallerken-regelen med 50 % grønnsaker. Grønnsaker tar ekstremt stor plass i magesekken, med masse næring, men er samtidig kalorifattig. Lurt å mette seg opp på grønnsaker! Drikk vann til maten. Ikke spis fordi du kjeder deg, men lytt til kroppen og spis kun når du er sulten. Bruk lang tid på å spise, kroppen får ikke signalet om at du er mett før etter omtrent 20 minutter. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #6 Skrevet 16. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke alle som har et underliggende traume som gjør at de spiser. Noen spiser rett og slett for mye fordi det er godt. Ts har ingen gode tips til deg bortsett fra at du ikke kjøper inn det du har en tendens til å overspise av. Anonymkode: f59f8...62d Overspising er jo en diagnose og har ofte en underliggende årsak som følelser. Men spørs jo hva man mener med overspising. Ei sjokoladeplate ekstra er ikke overspising. Anonymkode: db13e...44e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #7 Skrevet 16. mars 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overspising er jo en diagnose og har ofte en underliggende årsak som følelser. Men spørs jo hva man mener med overspising. Ei sjokoladeplate ekstra er ikke overspising. Anonymkode: db13e...44e Har ingen diagnose, men er over hakket glad i mat og glad i å føle meg nesten stappmett. Spiser meg når jeg er hjemme i sofaen, har ikke noe problemer med å spise for mye på jobb osv.. Anonymkode: 9645e...5ee
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #8 Skrevet 16. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ingen diagnose, men er over hakket glad i mat og glad i å føle meg nesten stappmett. Spiser meg når jeg er hjemme i sofaen, har ikke noe problemer med å spise for mye på jobb osv.. Anonymkode: 9645e...5ee Hva spiser du en typisk overspisingsdag da? Anonymkode: db13e...44e
NewInTown Skrevet 16. mars 2017 #9 Skrevet 16. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser du en typisk overspisingsdag da? Anonymkode: db13e...44e Hva med å la være å prøve å diagnostisere folk over nett kanskje? 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #10 Skrevet 16. mars 2017 11 minutter siden, NewInTown skrev: Hva med å la være å prøve å diagnostisere folk over nett kanskje? Jeg prøver å hjelpe, greit å vite hvor alvorlig det er FØR man gir råd. Slutt å vær så kritisk. Anonymkode: db13e...44e 2
Pringle Skrevet 16. mars 2017 #11 Skrevet 16. mars 2017 Synes det var en god ide å kartlegge hvorfor du overspiser. Nei, det trenger ikke være "traumer", det kan være mer dagligdags enn som så - kjeder du deg? Har du innarbeidet dårlige spisevaner? Har du forbilder som overspiser? Har du en forstyrret oppfatning av hvordan det skal kjennes ut når man har spist? Kan også være greit å kvantifisere overspising - spiser du deg ubehagelig overmett? Er du normalvektig/overvektig og i ferd med å gå opp i vekt? Trener du for å bruke opp kaloriene i det du har spist/"straffe" deg selv etterpå? Spiser du ofte mer enn du hadde tenkt/er komfortabel med? De aller fleste har magesekk med overkapasitet. Det er med hensikt, for at vi skal kunne spise mer for å ha noe å tære på når det blir mindre mattilgang. Men det ser ut som det kan drøye med hungersnød (og godt er det). Mange av oss må bare lære oss hvor mye mat som er passe for å holde koken, og vekta. Det går fint an å kose seg med mat uten å spise for mye. Bare ikke bruk mat som tidtrøyte. Ikke ha store lagre av mat som du pleier å spise for mye av. Ha faste måltider og bestem deg på forhånd for hvor mye du skal spise. Spis sammen med andre når det er mulig, og unngå å spise mens du leser/ser på TV/bruker PC. Tenk over om du har et avslappet forhold til mat. Ingen mat er i seg selv sunn eller usunn. Ekstremt/plagsomt søtsug kan ha sammenheng med fettfattig kost. Hvis det gjelder for deg, må du være forsiktig med å ukritisk "fylle opp" - et sunt kosthold er variert og balansert, gir deg alt du trenger av alle næringsstoffer hver dag, og det får du ved å spise litt av hvert av både kaloritette og kalorifattige matvarer, og du både kan og bør spise mat som du liker. Dette gjør deg mett på "cellenivå"; det gir en langvarig, beroligende metthet, ikke bare en midlertidig full i magen-følelse. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #12 Skrevet 17. mars 2017 Drikk mer vann, så kanskje du føler deg mettere Anonymkode: 7a3ff...e2f 1
emilie123 Skrevet 17. mars 2017 #13 Skrevet 17. mars 2017 Jeg sliter også med overspising, både pga psyken og medisiner som gir økt sultfølelse. Det som hittil har fungert for meg er å spise etter klokken. Spiser hver 3 - 4 time, alt etter hvor sulten jeg er og hvordan det passer inn i dagsplanen. Prøver å spise mye grønnsaker, frukt og bær. Ellers så prøver jeg å ta sunne valg når jeg er på farta. Har ofte med meg matpakke. Overspiser lettere når jeg ikke får nok søvn eller på annen måte blir for sliten. Da er veien til sjokolade hylla i butikken kort. Da er det akkurat som om hjernen slutter å fungere. Blir jeg for sliten så blir suget nesten uholdbart. Håper du finner ut noe som fungerer for deg, det er ikke godt å ha det slik.
KaDust Skrevet 17. mars 2017 #14 Skrevet 17. mars 2017 - Dehydrasjon kan ofte mistolkes som sultfølelse, så prøv å drikk mer. - Brus kan være en årsak til økt sultfølelse, så om du drikker mye brus kan du kutte det ut i en periode for å se om du føler deg mindre sulten. - Om du ikke spiser stor nok frokost, kan også det være en årsak. Frokosten skal være størst eller nest størst (etter middag). Å spise en stor frokost gir mindre økning i blodsukker og insulin i løpet av dagen, noe som betyr at man blir mindre fysen. - Kjedsomhet kan føre til sult. Prøv å gjør noe du synes er gøy, okkuper deg selv. - En kopp te er godt for helsa, og det gir en metthetsfølelse. - Spis fiberrikt og flere grønnsaker. Jeg holder meg mett lenger hvis jeg har spist masse grønnsaker og frukt til et måltid, enn om jeg ikke spiser det i det hele tatt. Har derfor alltid noe slikt til alle måltidene mine. - Nøtter og grønnsaker er god snacks mellom måltider - men gå for usaltede nøtter (saltede har omtrent alltid sukker o.l. i blandingen sin, noe som igjen vil øke søtsug og sultfølelse i lengden). - Pass på å få nok søvn. Ja, økt sultfølelse kan nemlig være et symptom på at du ikke sover nok. Får ikke kroppen nok hvile vil du føle at du mangler energi, som kroppen vil gjøre opp for ved å få et større kaloriinntak (kalorier er jo tross alt energi). Dette har med hormoner å gjøre. Er kroppen energiløs vil fettcellene produsere mindre leptin (hormonet som kontrollerer appetitten vår) og magen vil produsere mer gherlin (hormonet som øker appetitten vår). - Spiser du for fort? Da er du ofte ferdig med måltidet før kroppen rekker å fortelle hjernen din at "Åh, jeg er mett!". Det tar litt tid for disse signalene å nå hjernen. Prøv å spis saktere, legg ned bestikket mellom hver bit o.l. - Få i deg nok protein. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #15 Skrevet 19. mars 2017 Jeg ville vurdert periodisk faste hvis jeg var deg. Da kan du spise store måltider og vil være skikkelig sulten til måltidene. Hvis du i tillegg planlegger måltidene dine slik at du har skikkelig mat tilgjengelig - ikke junk og godteri - så tror jeg du vil klare å holde deg unna sjokoladehylla. Det høres ut som du trives med å spise skikkelige måltider når du først spiser, ikke småspising gjennom hele dagen (som egentlig bare er tull). Les her: http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/ Det stemmer ikke som brukeren over skriver at du MÅ spise en stor frokost. Jeg spiser aldri frokost, og synes det fungerer helt topp. Andre trives med å spise frokost og vil heller droppe kveldsmat. Gjør det som passer for deg. Anonymkode: 93cc6...711
fitlife Skrevet 19. mars 2017 #16 Skrevet 19. mars 2017 Jeg har ikke lest alle svarene, men har noe erfaring med dette selv. Jeg klarer som regel å holde meg en dag eller to, før jeg kommer hjem og synet av en halvspist sjokoladeplate møter meg. Jeg tenker "å, men en stripe er okei", ender opp med å spise hele OG en pose potetgull. Jeg vet ikke hva som er årsaken, men har funnet ut at det er noen ting som funker: - PLANLEGGING. Planlegg og ordne så du vet hva du skal spise til alle måltider neste dag eller uke. Lag gjerne maten i forveien sånn at når du blir sulten, kan du spise maten din. Ellers ha alltid noen snacks-løsninger tilgjengelig. Hvis du får "cravings", sjekk ut hvorfor du får de. Energiunderskudd? Mangel på mineraler/vitaminer? Sjokolade er knyttet til magnesium f.eks. Noe salt? Drikk mer vann. - Ha et variert kosthold ellers. Sørg for at du får i deg minst 50 g fett daglig, dette er minimum for å opprettholde hjernefunksjonen. Ellers 2x kroppsvekt i kilo = minimum inntak av protein. Resten av energiinntaket bør komme fra karbohydrater. - Søvn! Søvn er viktig for å regulere hormoner. Ellers har jeg funnet ut at dette tilfredsstiller noen av mine cravings: - Ovnsstekte potetbåter med salt og annet krydder (potetgull f.eks.) - 1-2 biter MØRK (60-80%) sjokolade (sjokolade) - raspet gulrot, raspet grønt eple og sitronjuice -> friskt og fyller opp magen - smoothie med røde og blå bær. bruker bær, banan, mager kesam, juice, litt saft. Tilfredsstiller søtsuget på kvelden Ellers er det ikke ille å ta seg litt sjokolade eller hva nå enn du har lyst på, men mål opp porsjonen og legg vekk resten før du begynner å spise. Hvis jeg hadde hatt EN stripe sjokolade tilgjengelig i det rommet jeg befant meg i, ville jeg bare spist den ene stripen selv om resten av pakken lå på kjøkkenet. Evt. prøv å gjemme godsakene og ha som mål å klare XX antall dager, før du spiser noe du har lyst på i moderat mengde.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #17 Skrevet 20. mars 2017 - Jeg også har hatt dette, og jeg overspiser når jeg er stresset har jeg funnet ut Her om dagen måtte jeg ta en litt alvorlig samtale med en av de ansatte, og etterpå bare spiste jeg alt jeg kom over. Så jeg overspiser når jeg er i en ubehagelig situasjon å jeg tenker ikke over det før etterpå. - Men det som hjelper meg i løpet av dagen er faktisk gode og grove brødskiver med godt pålegg, og egentlig jevnt over med gode råvarer som fullkornsprodukter, havregrøt etc Anonymkode: 5b551...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå