Gå til innhold

Hjelp. Det lukter vondt på badet mitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ved gjerne mellomrom lukter det kjempe vondt på badet mitt... Lukter kloakk sterk kloakk. Lukt  som spres over hele leiligheten. Fikk tips om at slikt kunne oppstå når jeg ikke brukt rørene på en stund men brukt både do dusj vaskemaskin og vask på badet så tror ikke det er det. Kan jo bestille rørlegger men det er dyrt og ingen garanti for at de vet hvor det kommer fra heller... Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 64b91...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Et bad skal ikke lukte noen ting som helst, med mindre du har satt inn duftolje osv. Lukter det kloakk, bør du kontakte rørlegger. De har utstyr som kan se i avløpet om det er noe som ligger å avgir lukt. Det kan fort koster mer å ikke gjøre noe, enn å kontakte rørlegger asap.

Nytter ikke å spare seg til fant!!

Anonymkode: a0997...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være vannlåsen i dusjen f.eks.

Anonymkode: 79e17...46a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv med Mudin, bedrer det seg ikke så bille jeg ringt rørlegger. 

Anonymkode: da77c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moderne bad skal ha sluk i våtsonen (dusjen/under badekaret), men i tillegg skal de ha sluk i det som normalt er tørt område på badet. 

Sluket i det tørre området blir ikke fylt med vann når du dusjer eller slipper ut vannet av badekaret. Vannet i sluket fordamper, og da er det ingenting som sperrer fri flyt av luft fra soilsystemet og opp på badet.

Punkt 1: Sjekk om alle slukene på badet ditt er fylt av vann. Ta av toppristen og se/lukt.

Punkt 2: Alle slukene fine og med vann? - Sjekk vannlåsen under vasken om den er full av løse hår, såperester og annet "snacks og godsaker". Hvis det er gørr der: Rens. Fremdeles kloakklukt på badet?

Punkt 3: Sjekk av pakning rundt utløpet fra fastmontert utstyr (les: toalettet). Her kan det være kjekt å ha en rørlegger for hånden.

Anonymkode: 6256a...4e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rens alt av sluker, vannlåser, og fyll dem med vann etterpå. Sjekk at vannlåsen under vasken er tett, tram mutterne. Hvis det er mye hår eller vannet i vannlåsen har fordampet i f.eks. sluken, kan det komme kloakkluft.

Hjelper ikke dette må du prøve å lukte deg fram til hvor det kommer fra. Det kan være det man kaller et rørbrudd(hull, sprekk i kloakkrøret) inne i veggen som gjør at det siver inn kloakkluft

Anonymkode: 9da4f...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde kloakklukt på badet. Det viste seg å være vannlåsen som hadde hoppet ut av sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at det er vann i toalettet. Noen ganger blir vårt tørt og da lukter det helt forferdelig. Da må vi trekke opp så ordner det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også sånn, og sjekket alt det alle nevner over her. Ble gal, for lukta ble ikke borte. Viste seg til slutt at det var badroms matten på gulvet. Så ta en titt på sånne ting også. 

Anonymkode: 01254...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bestill rørlegger. Men ring for tips, det er nok en sluk eller en vannlås. Jeg har vond lukt innimellom, dette er i en sluk som er ved vaskemaskinen som aldri er i bruk. Jeg heller 3 - 4 liter lunkent vann i sluket. Vasker deretter med salmiakk rundt sluket å heller i vann på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dette problemet hvis naboen under meg er bortreist over lengre tid. Det skal sikkert ikke være slik, men er nå en gang det. Hører andre i borettslaget også har dette problemet : naboens stillestående do-lukt trekker oppover. Da er det å trekke ned oftere enn ellers, og håpe de snart kommer hjem.

Anonymkode: dd631...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...