Gå til innhold

Diskusjon ang konfirmasjonsgave

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tante til ei som skal konfirmeres i mai.

Vi diskuterte gave innad i fam.

Jeg har tenkt sånn at str på pengegave blir sånn etter hvem du er i fam.

Eks

Besteforeldre gir mest

Tanter onkler gir mindre

Kusiner fettere minst

Mulig jeg tar feil. Nå tar jeg forbehold om normaløkonomi, ikke at du sliter eller er lutfattige

Mine foreldre vil gi 3000 kr. (Barnebarn)

Onkel,altså min bror syns det var lite og vil da gi 7000

Jeg hadde tenkt å gi 2000. Da sier min bror at det blir for tett opp til besteforeldrene, så da må jeg gi mindre

Mine foreldre har nok råd til å gi gave både på 10 og 15000,men de hadde forhørt seg hva som er normalt. Da kom de ut med 3000.

Hva er normal pengegave?

Er ikke relevant hva du fikk for 10 år siden,men hva fikk du i fjor?eller hva fikk ditt barn i kr i fjor?

Anonymkode: a8e4d...d62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldre gir mest

Tanter onkler gir mindre

Kusiner fettere minst

Mulig jeg tar feil. Nå tar jeg forbehold om normaløkonomi, ikke at du sliter eller er lutfattige

Mine foreldre vil gi 3000 kr. (Barnebarn)

Onkel,altså min bror syns det var lite og vil da gi 7000

Jeg hadde tenkt å gi 2000. Da sier min bror at det blir for tett opp til besteforeldrene, så da må jeg gi mindre

I utgangspunktet tenker jeg man må gi det man føler for selv, men litt enig i rekkefølgen din; besteforeldre, tanter/onkler, kusiner/fettere osv. Skjønner ikke helt logikken i hvordan din bror tenker. Han vil gi 7000,- fordi han mener 3000,- fra besteforeldrene er lite? Samtidig mener han du skal gi mindre enn 2000,- pga det blir for tett opp til 3000,-?

Selv ga jeg for noen år siden gave til verdi litt over 1000,- til tantebarn. I dag ville ville jeg nok økt dette til 2000,- 

Anonymkode: acb64...07e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 9.000. Totalt fra hele familien. 

Anonymkode: 5d88a...ea9

Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvis ett av fadderbarna til mannen hadde vært konfirmant nå, ville gaven ligget på 1500-2000. Tenker at en tante eller onkel gjerne gir omtrent det samme som en fadder. Akkurat hvor mye, kommer selvsagt an på egen økonomi og hva en evt har gitt til andre tidligere i samme situasjon. Vi har pleid å gi fysiske gaver, og ikke penger, men preferansene der er en annen diskusjon ;)   

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er passende at besteforeldre gir 5000 og tanter/onkler 1000-2000. Det er i hvert fall det som er normalt i min familie og omgangskrets. Dette er ved normal økonomi. Syns kanskje 3000 er litt lite fra besteforeldre, men det kommer også litt an på om det har en haug med barnebarn. 

Anonymkode: 8d1e8...bee

Skrevet

Man skal etter evne!

Ingen har lik økonomi, og konfirmanten skal lære å sette pris og takke like mye uansett sum/gave. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke ventetenkt noe særlig mer enn 2-3000 fra besteforeldre.

Anonymkode: 4d026...dda

AnonymBruker
Skrevet

Mange besteforeldre gir 10.000 her.

Min mor kommer til å gi bunad og sølv, så det blir ett mye større beløp.

Anonymkode: df0a3...15a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Gaver varierer fra familie til familie. Klart økonomi spiller en stor rolle. Normaløkonomi?ja,hva er det?

Jeg tenker da på eks Besteforeldre som begge er i jobb med normalinntekt.

Hadde de vært pensjonister/ufør så ville det blitt annerledes.

Som sagt har de lagt seg på 3000.

Ser noen gir både penger og bunad med sølv. Det kan bli dyrt om du har mange barnebarn. Selv med normalinntekt.

Anonymkode: a8e4d...d62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg fikk 300-1000 kr av tanter/onkler, alt etter hvor nære vi er. 

Anonymkode: 3d10c...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er ikke konfirmert, og jeg besluttet at han istedet skulle få en større gave. Det ble en ny og bedre pc (stasjonær). Han drev med spilling på pc, så han fikk en gaming-pc med ny skjerm og pc-mus og musematte. Alt nytt. Kom på 21.000,-

Dette var penger jeg hadde på sparekonto,og som jeg tok av. Alt istedenfor konfirmasjon (som vi ikke tror på, da vi ikke er personlig kristne).

Dette var for to år siden.

Anonymkode: a4806...1bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde konfirmant i fjor. Han fikk:

Foreldre: 10000,-

Besteforeldre: 10000,-

Tanter/onkler/faddere: 1000,- til 2000,-

Har ikke fettere/kusiner som er voksne, så de var inkludert i foreldrenes gave.

Anonymkode: ac09f...915

AnonymBruker
Skrevet

Gir null og niks!!! Konfirmasjons-tradisjonen vil jeg til livs og er i dag bare redusert til en latterlig seremoni der gaver og forbruk står i sentrum. Selv de som virkelig er religiøs må jo synes dette er trist, da jeg virkelig ikke håper bibelen mener frotsing, sløseri og overforbruk er sunne og gode verdier. De aller fleste som feirer denne seremonien nå gjør det ikke fordi de er religiøs en gang, men fordi de har et stort konformitetsbehov og ungdommene gjør det kun på grunn av ytre påvirkning og pengene.

Anonymkode: 21ca8...e3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...