Gå til innhold

Trygt å gi ut kontonummer til noen på finn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men trenger de navnet på banken? Nå spør jeg for jeg ikke vet om dette kan være noe de kan trenge. Opplevde det en gang. 

Anonymkode: f81b6...335

Nei, som sagt trenger de kun kontonummer. Men hvis du ikke tørr gi kontonummer da er man temmelig paranoid. Du gir ikke banknavn og slikt nei, det er irrellevant informasjon.

Anonymkode: f78fe...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk kan da være interessert i å spørre om hvilken bank du har, for å vite om det er en forretningsbank eller sparebank. Det tar gjerne lenger tid å overføre mellom ulike banker.

Anonymkode: b6c29...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du blander med kortnummer? Kortnummer skal du ikke gi ut. Kontonummer er helt greit. :)

Anonymkode: 20bd6...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som sagt trenger de kun kontonummer. Men hvis du ikke tørr gi kontonummer da er man temmelig paranoid. Du gir ikke banknavn og slikt nei, det er irrellevant informasjon.

Anonymkode: f78fe...e84

Jeg gir ut kontonummer jeg da, men har etter dette som regel gitt ut en jeg ikke bruker da jeg har byttet bank men ønsker å opprettholde kundeforholdet i den andre. 

Anonymkode: f81b6...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller kontonummer enn telefonnummer. 

Anonymkode: c3aff...fb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Navnet mitt står i annonsen, men vet ikke om det har noe betydning?

 

Million, jeg er så enig! Vurderer å si til kjøperen at jeg ikke vil gi ut kontonummer og høre om han ikke kan laste ned vipps. Har flere interesserte kjøpere så er ikke noe problem for min del, men vil ikke være krevende heller :P

 

Kanskje jeg bare skal satse på at det er trygt da :)

Anonymkode: 11798...09c

eller så tar det deg to min å åpne en ny konto via nettbanken, som du kan bruke utelukkende til å få penger inn på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis kontonummer hadde vært nok til å tappe en konto, så hadde du ikke fått regninger lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid være litt skeptisk med å gi fra seg info, i følge DNB kan bankkontonummer misbrukes. Det er nok sjeldent og avansert, men det kan. 

Anonymkode: f81b6...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 16.3.2017 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Jeg gir ikke ut telefonnummeret mitt og kan da ikke vipses. Slitsomt nok med de som maser på melding i etterkant av kjøpet. 

De får kontonummer og kan med dette kun overføre penger til meg. Jeg sender varen når penger er mottatt.

Anonymkode: abf00...e56

Dette sa selger til meg og for noen dager siden. Jeg fikk aldri den varen for å si det sånn. 

Anonymkode: 605bb...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2017 den 20.38, AnonymBruker skrev:

Kanskje, men finnes det noe grunn til at de må vite det lurer jeg på. 

Anonymkode: f81b6...335

Hvis noen skal overføre penger fra en utenlandsk bank for å betale deg trenger de ihvertfall ofte SWIFT-koden til banken (samt IBAN-nummer, som bare er kontonummer med litt ekstra informasjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...