Gå til innhold

Trygt å gi ut kontonummer til noen på finn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på finn og har hittil solgt mye via vipps. Synes det er greit da jeg slipper å gi ut kontonummer, kun telefonnummer :) nå er det imidlertid en kjøper som ikke har vips og lurer på om han kan få kontonummeret mitt. Er det trygt å gi han denne informasjonen? :) Kunne alltids brukt finn trygg betaling eller hva det heter, men virker å tiltak....

Anonymkode: 11798...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Kontonummeret er ikke spesielt sensitiv informasjon. Han eller hun får ikke funnet ut av navnet ditt eller gjort noe spesielt med kun kontornummeret ditt, annet enn å sette inn penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Vipps kom på markedet, pleide jeg å gi ut kontonummeret mitt til folk som skulle kjøpe saker & ting av meg via annonser på nett. Det har alltid fungert fint, ikke noe tull eller problemer etter årevis med dette.

Selvsagt kan man aldri verge seg hundre prosent mot svindel og bedrag, men jeg ville si du er rimelig trygg. Hva kan de gjøre med et bankkontonummer liksom?

Jeg har begynt å skrive i annonsen at "Betaling med Vipps foretrekkes".... Det er ingen unnskyldning for folk i dag å ikke ha det, det er gratis og laste ned og er gjort på få minutter å registrere seg. Gjør alt mye enklere for alle parter å ha det!

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Navnet mitt står i annonsen, men vet ikke om det har noe betydning?

 

Million, jeg er så enig! Vurderer å si til kjøperen at jeg ikke vil gi ut kontonummer og høre om han ikke kan laste ned vipps. Har flere interesserte kjøpere så er ikke noe problem for min del, men vil ikke være krevende heller :P

 

Kanskje jeg bare skal satse på at det er trygt da :)

Anonymkode: 11798...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ny på finn og har hittil solgt mye via vipps. Synes det er greit da jeg slipper å gi ut kontonummer, kun telefonnummer :) nå er det imidlertid en kjøper som ikke har vips og lurer på om han kan få kontonummeret mitt. Er det trygt å gi han denne informasjonen? :) Kunne alltids brukt finn trygg betaling eller hva det heter, men virker å tiltak....

Anonymkode: 11798...09c

Jeg har en egen konto som jeg bruker ved kjøp og salg på finn. Eller så bruker jeg kredittkortkontoen til innskudd. 

Det viktige er å stole på folk, men samtidig å følge med på kontoen og gi beskjed til banken straks der er noen uregelmessigheter.

Anonymkode: dee66...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Navnet mitt står i annonsen, men vet ikke om det har noe betydning?

 

Million, jeg er så enig! Vurderer å si til kjøperen at jeg ikke vil gi ut kontonummer og høre om han ikke kan laste ned vipps. Har flere interesserte kjøpere så er ikke noe problem for min del, men vil ikke være krevende heller :P

 

Kanskje jeg bare skal satse på at det er trygt da :)

Anonymkode: 11798...09c

Du gir fra deg langt flere opplysninger ved å vippse enn ved å gi kontonummeret. Jeg ville tatt dette som en misstillit og trukket meg fra handelen. 

Anonymkode: dee66...9e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Navnet mitt står i annonsen, men vet ikke om det har noe betydning?

 

Million, jeg er så enig! Vurderer å si til kjøperen at jeg ikke vil gi ut kontonummer og høre om han ikke kan laste ned vipps. Har flere interesserte kjøpere så er ikke noe problem for min del, men vil ikke være krevende heller :P

 

Kanskje jeg bare skal satse på at det er trygt da :)

Anonymkode: 11798...09c

Jeg har gjort det, aldri opplevd noe galt ved det. Det var foruten en gang en som absolutt skulle vite navnet på banken jeg hadde kontonummeret i. Det oppga jeg ikke og vedkommende trakk seg da fra salget. Så hva denne personen hadde som grunnlag for å måtte vite navnet på banken vet jeg ikke. Etter dette så har jeg hatt en egen konto, per idag er jeg i bankbytte så kommer til å oppgi kontonummeret dit hvor jeg ikke har så mye penger fra nå 😊

Anonymkode: f81b6...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gir fra deg langt flere opplysninger ved å vippse enn ved å gi kontonummeret. Jeg ville tatt dette som en misstillit og trukket meg fra handelen. 

Anonymkode: dee66...9e4

Gjør man det? Trodde det kun gikk på navn og telefonnummer?

Anonymkode: 11798...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh herregud dere må ha blitt lurt før siden dere er så paranoide. hadde kjøper spurt om kortnummer eller info han ikke trengte så hadde jeg jo skjønt det :D

Anonymkode: f78fe...e84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

åh herregud dere må ha blitt lurt før siden dere er så paranoide. hadde kjøper spurt om kortnummer eller info han ikke trengte så hadde jeg jo skjønt det :D

Anonymkode: f78fe...e84

Men trenger de navnet på banken? Nå spør jeg for jeg ikke vet om dette kan være noe de kan trenge. Opplevde det en gang. 

Anonymkode: f81b6...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bank det er kan man finne ut fra de fire første tallene i kontonummeret, så det er egentlig helt unødvendig å spørre om.

Anonymkode: 03fbf...c05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank det er kan man finne ut fra de fire første tallene i kontonummeret, så det er egentlig helt unødvendig å spørre om.

Anonymkode: 03fbf...c05

Kanskje, men finnes det noe grunn til at de må vite det lurer jeg på. 

Anonymkode: f81b6...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke ut telefonnummeret mitt og kan da ikke vipses. Slitsomt nok med de som maser på melding i etterkant av kjøpet. 

De får kontonummer og kan med dette kun overføre penger til meg. Jeg sender varen når penger er mottatt.

Anonymkode: abf00...e56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, det står kontonummer på alle fakturaer du mottar. Ikke "farlig" å oppgi det.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha trukket handelen dersom selger ikke ønsker å oppgi kontonummer. Fryktelig useriøst. 

Anonymkode: ddb7a...3b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Kontonummeret gir jeg da til alle som skal betale meg for noe, og jeg har en haug kontonummer selv også. Dette er da helt vanlig, hvordan får man betalt en regning uten kontonummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en egen konto som jeg bruker ved kjøp og salg på finn. Eller så bruker jeg kredittkortkontoen til innskudd. 

Det viktige er å stole på folk, men samtidig å følge med på kontoen og gi beskjed til banken straks der er noen uregelmessigheter.

Anonymkode: dee66...9e4

Men hva i all verden er det noen skal gjøre med kontonummeret ditt? Det eneste de kan gjøre med det er å betale penger til deg. 

Anonymkode: ddb7a...3b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva i all verden er det noen skal gjøre med kontonummeret ditt? Det eneste de kan gjøre med det er å betale penger til deg. 

Anonymkode: ddb7a...3b9

Et kontonummer uten korttilknytning er det ikke så mye å gjøre med. Det er jo derfor bankene anbefaler at man har egne regningskontoer uten kort. Kontonummer med kort på, kan folk med uærlige hensikter misbruke. Men hvor mistenksom skal man bli mht folk på finn? 

Anonymkode: dee66...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et kontonummer uten korttilknytning er det ikke så mye å gjøre med. Det er jo derfor bankene anbefaler at man har egne regningskontoer uten kort. Kontonummer med kort på, kan folk med uærlige hensikter misbruke. Men hvor mistenksom skal man bli mht folk på finn? 

Anonymkode: dee66...9e4

På hvilken måte kan de misbruke det? 

Anonymkode: ddb7a...3b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte kan de misbruke det? 

Anonymkode: ddb7a...3b9

Denne er jeg meget spent på svaret på!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...