AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Del Skrevet 16. mars 2017 Hei. Leier ut et rom i leiligheten min, og synes roomie er svært urimelig. I følge kontrakten leier hun møblert - og jeg tenker det er kjeler, sofa, en pult, bestikk, ja. Det vanlige, sånt man må ha for å leve greit. Jeg har, siden jeg flyttet inn her, fått diverse gaver til jul/bursdag av foreldre og søsken, som for eksempel MoccaMaster, smoothiemaskin, printer, stavmikser, kjøkkenmaskin osv. Sånne unødvendige, overfladiske ting som er kjekke å ha disse har min roomie nyttet godt av og tatt seg til rette med, til min irritasjon. Det er ikke felles ting, det er MINE bursdagsgaver. Har gitt beskjed, uten effekt. Menmen. nå skal jeg flytte inn med kjæresten min (men fortsette å leie ut) - og har begynt å flytte en del av disse kjøkkengreiene som smoothiemaskina og moccamasteren. Nå er hun kjempesinna og mener at disse tingene har hun krav på å beholde siden hun leier møblert. Sa at jeg kunne kjøpe en kaffetrakter til henne på clas ohlson, men det kunne jeg drite i for hun skulle ha moccamaster. Hvem har rett? Stavmikser og kaffetrakter har aldri vært inkludert når jeg har leid tidligere, og de var heller ikke i leiligheten når vi skrev kontrakt. Ikke har hun betalt for dem og ikke har hun fått det. Jeg syns hun er sinnsykt urimelig som tror at å leie møblert betyr alle fasiliteter av ypperste/dyreste kvalitet som f.eks. Moccamaster. Dette er jo mine ting, mine gaver og mitt privat eie! Kontrakten er ikke spesifisert, står bare "møblert". Anonymkode: 9bce9...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #2 Del Skrevet 16. mars 2017 Dere har begge rett. Så lenge det har stått på fellesområdet er det naturlig at hun kunne bruke det. Men din definisjon av møblert er godt innafor Anonymkode: 83f0b...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Del Skrevet 16. mars 2017 Det du som har rett og hun er helt på jordet. Møblert hybel betyr: Seng, pult, stol, garderobeskap. Komfyr, kjøleskap og evt vaskemaskin tilhører også leilighet men er ikke under betydning møblert. Kokekar, bestikk osv er private eiendeler leieboer selv må skaffe. Slike ting forsvinner bare om det følger med i leiligheten. Lag ny kontrakt og spesifer hva som er med. Anonymkode: 4dabc...3b5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #4 Del Skrevet 16. mars 2017 For det første: deler dere soverom sammen? Hvis ikke heter det ikke roomie. En roomie er forkortelse på roommate. Når man er på et amerkiansk college deler man ofte rom sammen, derav roomie. Jeg synes hun er helt urimelig. Drit i henne Anonymkode: c2d36...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #5 Del Skrevet 16. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Leier ut et rom i leiligheten min, og synes roomie er svært urimelig. I følge kontrakten leier hun møblert - og jeg tenker det er kjeler, sofa, en pult, bestikk, ja. Det vanlige, sånt man må ha for å leve greit. Jeg har, siden jeg flyttet inn her, fått diverse gaver til jul/bursdag av foreldre og søsken, som for eksempel MoccaMaster, smoothiemaskin, printer, stavmikser, kjøkkenmaskin osv. Sånne unødvendige, overfladiske ting som er kjekke å ha disse har min roomie nyttet godt av og tatt seg til rette med, til min irritasjon. Det er ikke felles ting, det er MINE bursdagsgaver. Har gitt beskjed, uten effekt. Menmen. nå skal jeg flytte inn med kjæresten min (men fortsette å leie ut) - og har begynt å flytte en del av disse kjøkkengreiene som smoothiemaskina og moccamasteren. Nå er hun kjempesinna og mener at disse tingene har hun krav på å beholde siden hun leier møblert. Sa at jeg kunne kjøpe en kaffetrakter til henne på clas ohlson, men det kunne jeg drite i for hun skulle ha moccamaster. Hvem har rett? Stavmikser og kaffetrakter har aldri vært inkludert når jeg har leid tidligere, og de var heller ikke i leiligheten når vi skrev kontrakt. Ikke har hun betalt for dem og ikke har hun fått det. Jeg syns hun er sinnsykt urimelig som tror at å leie møblert betyr alle fasiliteter av ypperste/dyreste kvalitet som f.eks. Moccamaster. Dette er jo mine ting, mine gaver og mitt privat eie! Kontrakten er ikke spesifisert, står bare "møblert". Anonymkode: 9bce9...df7 Leier man fullt møblert og ikke bare delvis møblert, så skal man ha tilgang til alt nødvendig utstyr for å leve. Man skal da bare trenge å ta personlige eiendeler med seg som klær, toalettartikler og mobil. Både du og hun er urimelig her. Du på grunn av ditt "eierskap" til dine bursdagsgaver, hun på grunn av sine krav om dyreste og beste produkter. Men der er noe med at når hun har hatt produkter av en viss kvalitet tilgjengelig, så blir det et spørsmål om hun da skal finne seg i å gå ned i standar? Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund, da får du gratis ubegrenset juridisk hjelp på telefon. Det tror jeg du trenger. Jeg vil faktisk gå så lang at du bør vurdere å si henne opp og få inn en ny leieboer som er mindre kravstor og som ikke med sine synspunkter ødelegger et vennskap. Anonymkode: 8fa88...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #6 Del Skrevet 16. mars 2017 Jeg tenker at møblert inkluderer seng, bord, sofa, stoler, skap, hvitevarer og slike ting. Bestikk, gryter og denslags er en hyggelig bonus dersom man leier alene, men dersom man leier kun et rom hos huseier og deler kjøkken er det naturlig at man får benytte seg av huseiers aller nødvendigste ting. Om ikke, så blir det jo så rotete når det er dobbelt opp av ostehøvler, kniver, gryter og dill. Det at du fikk gavene etter at hun flyttet inn, mener jeg er avgjørende her. Hadde moccamasteren, kenwooden og stavmikseren allerede vært der da hun var på visning, og du ikke hadde gjort det klart at det var privat, hadde jeg nok hatt mer forståelse for kravet hennes. Anonymkode: 3f6d2...243 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #7 Del Skrevet 16. mars 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leier man fullt møblert og ikke bare delvis møblert, så skal man ha tilgang til alt nødvendig utstyr for å leve. Man skal da bare trenge å ta personlige eiendeler med seg som klær, toalettartikler og mobil. Både du og hun er urimelig her. Du på grunn av ditt "eierskap" til dine bursdagsgaver, hun på grunn av sine krav om dyreste og beste produkter. Men der er noe med at når hun har hatt produkter av en viss kvalitet tilgjengelig, så blir det et spørsmål om hun da skal finne seg i å gå ned i standar? Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund, da får du gratis ubegrenset juridisk hjelp på telefon. Det tror jeg du trenger. Jeg vil faktisk gå så lang at du bør vurdere å si henne opp og få inn en ny leieboer som er mindre kravstor og som ikke med sine synspunkter ødelegger et vennskap. Anonymkode: 8fa88...e04 Og det har hun jo! siden når er moccamaster og stavmikser "nødvendig for å leve"? TS; Du har helt rett her, disse tingene var ikke inkludert i leien da hun flyttet inn og du kan selvsagt ta de med deg når du flytter. Anonymkode: 5babb...d63 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #8 Del Skrevet 16. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første: deler dere soverom sammen? Hvis ikke heter det ikke roomie. En roomie er forkortelse på roommate. Når man er på et amerkiansk college deler man ofte rom sammen, derav roomie. Jeg synes hun er helt urimelig. Drit i henne Anonymkode: c2d36...df2 Nei, vi gjør ikke det. Jeg vet det egentlig er feil ord, men synes ''samboer'' blir enda mer feil... Forslag til hva som er rett mottas med takk! Ellers takk for svar 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Leier man fullt møblert og ikke bare delvis møblert, så skal man ha tilgang til alt nødvendig utstyr for å leve. Man skal da bare trenge å ta personlige eiendeler med seg som klær, toalettartikler og mobil. Både du og hun er urimelig her. Du på grunn av ditt "eierskap" til dine bursdagsgaver, hun på grunn av sine krav om dyreste og beste produkter. Men der er noe med at når hun har hatt produkter av en viss kvalitet tilgjengelig, så blir det et spørsmål om hun da skal finne seg i å gå ned i standar? Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund, da får du gratis ubegrenset juridisk hjelp på telefon. Det tror jeg du trenger. Jeg vil faktisk gå så lang at du bør vurdere å si henne opp og få inn en ny leieboer som er mindre kravstor og som ikke med sine synspunkter ødelegger et vennskap. Anonymkode: 8fa88...e04 Tusen takk for svar. Vi er aldeles ikke venner, har aldri vært det og trives egentlig ikke sammen i det hele tatt Det er grunnen til at jeg flytter ut nå, og ikke til sommeren når jeg selger leiligheten. Hadde jeg skullet hatt leieboer en stund fremover hadde jeg sagt opp - ja! Har lovet henne at hun skal få bo her ut skoleåret, og jeg har godt av pengene. Anonymkode: 9bce9...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #9 Del Skrevet 16. mars 2017 Ellers tusen takk for alle svar! Begynte å lure på om jeg bare var ekstremt uheldig der jeg leide, der var nemlig ''møblert'' begrenset til klesskap, seng og en skrivepult Anonymkode: 9bce9...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystico Skrevet 16. mars 2017 #10 Del Skrevet 16. mars 2017 Lite tips til alle som leier ut "møblert". Du legger ved i kontrakten en inventarliste ved starten av leieforholdet. Der ramser du opp alt som følger med. Gjerne lurt å her utelate ting som du tror kan ta kvelden snart (en sliten mikrobølgeovn feks), så slipper du å kjøpe ny når den tar kvelden 😊 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #11 Del Skrevet 16. mars 2017 Har aldri hatt med sånne ting når jeg har leid møblert. Synes hun er vilt urimelig! Og selv om ting står tilgjengelig på fellesarealet så kan de være private, det er vel ikke uvanlig når to bor sammen at man har hvert sitt i alle fall av dyrere ting. Så får man heller spørre om å låne hvis det er krise. Prøv å unngå å diskuter det med henne. Flytt så fort du kan og kjøp en billig kaffetrakter og stavmikser til henne for å få henne til å holde kjeft Anonymkode: 1318f...c7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #12 Del Skrevet 17. mars 2017 Er det egentlig levelig med å ha leieboer i sin bolig man bor i selv?blir det privatliv av sånt? Anonymkode: a91d6...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 17. mars 2017 #13 Del Skrevet 17. mars 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Leier ut et rom i leiligheten min, og synes roomie er svært urimelig. I følge kontrakten leier hun møblert - og jeg tenker det er kjeler, sofa, en pult, bestikk, ja. Det vanlige, sånt man må ha for å leve greit. Jeg har, siden jeg flyttet inn her, fått diverse gaver til jul/bursdag av foreldre og søsken, som for eksempel MoccaMaster, smoothiemaskin, printer, stavmikser, kjøkkenmaskin osv. Sånne unødvendige, overfladiske ting som er kjekke å ha disse har min roomie nyttet godt av og tatt seg til rette med, til min irritasjon. Det er ikke felles ting, det er MINE bursdagsgaver. Har gitt beskjed, uten effekt. Menmen. nå skal jeg flytte inn med kjæresten min (men fortsette å leie ut) - og har begynt å flytte en del av disse kjøkkengreiene som smoothiemaskina og moccamasteren. Nå er hun kjempesinna og mener at disse tingene har hun krav på å beholde siden hun leier møblert. Sa at jeg kunne kjøpe en kaffetrakter til henne på clas ohlson, men det kunne jeg drite i for hun skulle ha moccamaster. Hvem har rett? Stavmikser og kaffetrakter har aldri vært inkludert når jeg har leid tidligere, og de var heller ikke i leiligheten når vi skrev kontrakt. Ikke har hun betalt for dem og ikke har hun fått det. Jeg syns hun er sinnsykt urimelig som tror at å leie møblert betyr alle fasiliteter av ypperste/dyreste kvalitet som f.eks. Moccamaster. Dette er jo mine ting, mine gaver og mitt privat eie! Kontrakten er ikke spesifisert, står bare "møblert". Anonymkode: 9bce9...df7 Ingen har rett. Kjøp det du vil. Overlat surmulingen til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 17. mars 2017 #14 Del Skrevet 17. mars 2017 Ting som står på felles areal bør kunne disponeres av alle som bor der, DVs så lenge du setter kaffetrakter på kjøkken skal hun kunne bruke den. Det er ganske urimelig å forvente at alle beboere som deler kjøkken skal ha hver sin stavmikser, hver sin smoothiemaskin, hver sin kaffetrakter etc. Da må benkplassen også deles opp i min/din. Smoothiemaskin er luksusgode, kaffetrakter er mer vanlig kjøkkeninventar. Kjøp en ny kaffetrakter som hun kan disponerer, men hun kan ikke kreve spesifikke merker. Kjeler/bestikk/serviser bør være der, men heller ikke her kan hun kreve en spesifikk type. Om hun ønsker seg spesifikke farger på tallerken, spesifikke merker på vinglass, en spesiell kaffetrakter etc, så kan hun IKKE kreve dette av huseier, det er urimelig. Ødelegges sofa av normal bruksslitasje kan hun forvente at du kjøper ny, men hun kan ikke forvente en dyr designersofa til 50 000,-. Om hun mener hun har krav på moccamaster, så kan du alltids spørre henne hvor hun har det fra at inventar er merkespesifikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #15 Del Skrevet 17. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det egentlig levelig med å ha leieboer i sin bolig man bor i selv?blir det privatliv av sånt? Anonymkode: a91d6...c31 Ja, det er jo som et hvilket som helst kollektiv det... Anonymkode: 5babb...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå