Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #21 Skrevet 15. desember 2004 Ja alle må lese seg nedover - og skal jeg være helt ærlig syns jeg det er et større problem at debattanter oversiterer (altså ikke vet hvordan de skal klippe ut akkurat det utsagnet i et foregående innlegg som de reagerer på og derfor siterer hele forrige innleg hvor langt det enn er) enn at det kommer bare en smily. Smily'er er adskillig lettere å "lese" enn tekst uansett. Vel, oversitering er også et problem. Enig i det. Men poenget må vel være at enslige(!) smileys i en debatt som i stor grad er fakta/argument-drevet er malplassert. Det er egentlig helt uinteressant om 50 brukere kommer med hver sin smiley for å fortelle at de ler, smiler, gråter eller rødmer i forhold til saken.
Suzy Skrevet 15. desember 2004 #22 Skrevet 15. desember 2004 Vel, oversitering er også et problem. Enig i det. Men poenget må vel være at enslige(!) smileys i en debatt som i stor grad er fakta/argument-drevet er malplassert. Det er egentlig helt uinteressant om 50 brukere kommer med hver sin smiley for å fortelle at de ler, smiler, gråter eller rødmer i forhold til saken. Jeg tror vi bare må være enige om at vi er uenige jeg. For meg er det ikke noe problem og jeg syns det tilfører debatten noe - du syns det ikke. Der står vi
aline Skrevet 15. desember 2004 #23 Skrevet 15. desember 2004 bruker dere ikke ansikt/kroppsuttrykk i RL debatter? det gjør jeg, og jeg diskuterer en god del, på saklig plan. jeg kan iRL "svare" på utsagn med kun en mine, denne minen forteller rimelig klart meddebattanter hva jeg mener om saken så langt, og jeg trenger da ikke SI noe for at de skal fortsette debatten/forklare det jeg ikke var enig i eller ikke forstod eller lo av eller hva som helst slags mine jeg gjorde. det er da mange andre også som gjør dette i RL, så hvorfor ikke her? klarer dere ikke å tolke smilyene slik man tolker miner/ansiktsuttrykk i RL, så er det jo deres problem. jeg synes smilyer som , , :-? , , :-( , :klø: og flere andre, beskriver ikke-verbale uttrykk brukt i RL ganske så godt jeg. og når man debatterer med flere andre i RL, så hender det også der at man bare slenger inn ett "ja, enig" når noen sier noe man er enig i, så hvorfor ikke her? hvorfor skal man kun bruke svart på hvitt-bokstaver uten uttrykk her?
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #24 Skrevet 15. desember 2004 bruker dere ikke ansikt/kroppsuttrykk i RL debatter? det gjør jeg, og jeg diskuterer en god del, på saklig plan. jeg kan iRL "svare" på utsagn med kun en mine, denne minen forteller rimelig klart meddebattanter hva jeg mener om saken så langt, og jeg trenger da ikke SI noe for at de skal fortsette debatten/forklare det jeg ikke var enig i eller ikke forstod eller lo av eller hva som helst slags mine jeg gjorde. det er da mange andre også som gjør dette i RL, så hvorfor ikke her? klarer dere ikke å tolke smilyene slik man tolker miner/ansiktsuttrykk i RL, så er det jo deres problem. jeg synes smilyer som , , :-? , , :-( , :klø: og flere andre, beskriver ikke-verbale uttrykk brukt i RL ganske så godt jeg. og når man debatterer med flere andre i RL, så hender det også der at man bare slenger inn ett "ja, enig" når noen sier noe man er enig i, så hvorfor ikke her? hvorfor skal man kun bruke svart på hvitt-bokstaver uten uttrykk her? Når Carl I Hagen eller Kristin Halvorsen sitter og rister energisk på hodet i bakgrunnen under en tv-debatt er det ikke noe verdifullt bidrag til debatten. I enkelte land er det slik at den med høyest stemme eller mest voldsomt kroppsspråk "vinner" debatten. Håper vi slipper en utvikling tilbake til dette. Som en tidligere påpekte er det i andre debattfora sett på som dårlig debattskikk å bruke utelukkende smileys i innlegg, på lik linje med "enig" eller andre ikke-arumentative enstavelses utsagn. Det har ingen verdi for debatten å vite at "aline" eller andre nikker på hodet eller kaster opp.
LilleBille Skrevet 15. desember 2004 #27 Skrevet 15. desember 2004 .. synes jo absolutt for eks. smilyen til Aline i siste innlegget hennes sier utrolig mye.. - og vel virkelig viser at det å svare med en smily .. sier mer enn en hel masse ord.. Så hvorfor bruke en hel masse ord for å markere noe? .. og av og til er det vel ganske greit å markere at man er enig.. - for innimellom hender det at noen svarer det jeg ville svart .. - mener du da at jeg skal skrive akkurat det samme.. ?? Hvorfor ikke si "enig" med en smily... - eller skal jeg ikke få lov til å være enig med noen .. kun skrive hvis jeg har egne totalt avvikende meninger fra det som står fra før.. (LilleBille sitter på hendene sine for ikke å henge på smilyer)
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #28 Skrevet 15. desember 2004 Det må være "lov" å uttrykke at man er enig i et utsagn, enten bare med en smily eller ved å skrve "enig" Smilyer er et supplement som av og til kan stå alene. Uenig
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #29 Skrevet 15. desember 2004 Det er urettferdig at vi som ikke mener noe skal være avskåret fra å debattere noe vi ikke vet noe om! Sint!!
LilleBille Skrevet 15. desember 2004 #30 Skrevet 15. desember 2004 Det er urettferdig at vi som ikke mener noe skal være avskåret fra å debattere noe vi ikke vet noe om! Sint!! Enig i dette .. og ler
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #32 Skrevet 15. desember 2004 .. synes jo absolutt for eks. smilyen til Aline i siste innlegget hennes sier utrolig mye.. - og vel virkelig viser at det å svare med en smily .. sier mer enn en hel masse ord.. Godt poeng. Hvorfor skal folk med manglende folkeskikk, forståelse eller meninger avstå fra å delta i debatter?
LilleBille Skrevet 15. desember 2004 #34 Skrevet 15. desember 2004 Nå må du ikke ødelegge - nå som vi er så skikkelige. "fy med fingeren" (nå får vi vel snakrt kjeft for å kuppe og ødelegge tråden)
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2004 #35 Skrevet 15. desember 2004 Overdreven bruk av smileys kan være slitsomt ja. Også litt enig med pissing-contest... Men ser ikke på dette som noe stort problem. Det som derimot irriterer meg er de som svarer på tråder hvor det blir spurt om erfaringer om X, selv om de ikke vet noe som helst om X... Meningsløs synsing gjør meg (hehe)
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #36 Skrevet 15. desember 2004 klarer du ikke si noe mer? Klarer du å trykke på ikonet for en smiley som nikker...kan du vel også klarer å skrive ja også. Smilys ødelegger mange forum.
aline Skrevet 15. desember 2004 #37 Skrevet 15. desember 2004 klarer du ikke si noe mer? Klarer du å trykke på ikonet for en smiley som nikker...kan du vel også klarer å skrive ja også. Smilys ødelegger mange forum. svarte tidligere jeg, men så lenge svarene er såpass tåpelige, så gidder jeg ikke bruke mer energi på det.
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #38 Skrevet 15. desember 2004 svarte tidligere jeg, men så lenge svarene er såpass tåpelige, så gidder jeg ikke bruke mer energi på det. Ja, dine smileys bidrar jo til å gjøre dette mindre tåpelig. Ditt behov for å gå i forsvar likeså.
Hu i Svingen Skrevet 15. desember 2004 #39 Skrevet 15. desember 2004 Ja, dine smileys bidrar jo til å gjøre dette mindre tåpelig. Ditt behov for å gå i forsvar likeså. Synes det er en smule ironisk at gjester som ikke engang gir seg selv et identifiserbart navn mener så mye om dette. Når det finnes innlegg fra ørten forskjellig gjester som alle kaller seg "gjest" er det i alle fall umulig å finne ut hvem som har sagt hva tidligere i debatten. Eller om det dreier seg om EN gjest eller fem. Det går an å skrive inn et nick selv om man ikke er registrert. Klarer du å skrive innlegg som inneholder mer enn en smiley, så klarer du vel også å kalle deg noe mer fantasifullt enn "gjest"??? Og for å holde meg til saken her: Ja, det må da gå an å svare på innlegg med en smiley, så lenge noe er morsomt, dumt eller har blitt sagt allerede. Det er vel lov å si seg enig med andre ved å nikke?
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #40 Skrevet 15. desember 2004 Synes det er en smule ironisk at gjester som ikke engang gir seg selv et identifiserbart navn mener så mye om dette. Når det finnes innlegg fra ørten forskjellig gjester som alle kaller seg "gjest" er det i alle fall umulig å finne ut hvem som har sagt hva tidligere i debatten. Eller om det dreier seg om EN gjest eller fem. Det går an å skrive inn et nick selv om man ikke er registrert. Klarer du å skrive innlegg som inneholder mer enn en smiley, så klarer du vel også å kalle deg noe mer fantasifullt enn "gjest"??? Og for å holde meg til saken her: Ja, det må da gå an å svare på innlegg med en smiley, så lenge noe er morsomt, dumt eller har blitt sagt allerede. Det er vel lov å si seg enig med andre ved å nikke? Er helt enig med begge debattantene. Begge har helt rett og litt feil. Dessuten er jeg for krig og fred og sult og verden og sånn. Smileys er noe dritt og alle burde si hvem de er og hva de heter Hilsen meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå