Gå til innhold

Sy til kostpris til familie og venner eller tjene litt der også?

Erdettenavnetbrukt

Anbefalte innlegg

Jeg syr klær på bestilling tjener litt på det. Er ikke store timelønn jeg får men det er en hobby som jeg koser meg med. Har et plagg som mange bestiller og som de er fornøyde med. Svigermor ville at jeg skulle sy en slik som hun kunne gi i gave til barnebarnet til ei venninne. Jeg sier da at det blir 300 kr (sum forbruk ligger på rundt 250 kr og jeg tar 450 til 600 til vanlig) Ho blir kjempe sur og mener jeg er frekk som ber om så mye for det hadde ikke hun tenkt til å gi i gave. Jeg er vist vanskelig og hun går nå ru det å sier til alle at jeg tar blodpris på hobbyen min til og med til familie. Skal jeg da kreve at svigermor kjøper alt jeg trenger og sy gratis? Eller bare si beklager da får du finne en annen gave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du noe av svigermor i form av andre tjenester, som barnepass? Om ja, så hadde jeg sydd med glede, forutsatt at hun kjøpte materialer. Om hun ikke hadde vært villig til å hjelpe meg, så kunne hun kjøpt noe fint fra butikken, som de fleste andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materiale bør hun jo betale for. Hvis du trenger pengene og dette er din eneste "jobb", så synes jeg du bør ta litt betalt, med mindre hun gir deg gratis tjenester tilbake (pass av barn, hjulpet med oppussing osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig frekt å be det sy noe gratis som hun kan gi i gave til noen andre. Minimum er å betale for materialene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be henne kjøpe materialene og sy gratis? Hvis hun må ut med 250,- for materialene skjønner hun kanskje at 300,- ikke akkurat er noen blodpris, og at du har utgifter i forbindelse med dette også. 

Å forvente at du skal sy gratis samt dekke materialer av egen lomme er hårreisende. 

Anonymkode: 068be...334

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste hun materialprisen når hun ble så sur? Kan det være at hun rett og slett ikke har snøring på hvor mye innkjøp av materialer og lignende koster? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
17 minutter siden, Alan Smithee skrev:

Får du noe av svigermor i form av andre tjenester, som barnepass? Om ja, så hadde jeg sydd med glede, forutsatt at hun kjøpte materialer. Om hun ikke hadde vært villig til å hjelpe meg, så kunne hun kjøpt noe fint fra butikken, som de fleste andre. 

Jeg mener at om svigermor stiller opp mye kunne TS glatt sydd dette gratis og betalt for materialet, det er tross alt 250kr ikke en formue.. men om forholdet mellom dem ikke er slik at de "gir og tar" hver sin gang eller får særlig mye hjelp så er det at svigermor betaler for materialet rimelig å forvente. Om dette var noe som skjedde ofte (mange i familien som hele tiden ville ha noe sydd) - så måtte jo TS sette grenser, men om det var svigermor som ellers stiller opp, inviterer på middag og passer barn, som ba om dette den ene gangen, virker TS litt smålig her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.  Ho er klar over at håndarbeid koster så det er ikke det. Hadde hun spurt meg om noe til seg selv eller svigerfar så hadde jeg ikke nøler et sekund og sydd gratis til henne betalt for materiale og alt det der. Det jeg reagerer på er at hun vil at jeg skal sy en gave hun skal gi bort og ikke betale noe for det. Hun mener at materialene er for dyre også.  

Når ting skal sier så er hun litt at hvis vi har kjøpt noe til henne på butikken når vi er på vei dit så betaler hun aldri men har hun betalt for oss f.eks en liter melk så skal hun ha på krona tilbake. Så jeg har øverført 17.90 på vipps fordi det var det hun hadde betalt. Det er derfor jeg er frustrert

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Erdettenavnetbrukt skrev:

Takker for svar.  Ho er klar over at håndarbeid koster så det er ikke det. Hadde hun spurt meg om noe til seg selv eller svigerfar så hadde jeg ikke nøler et sekund og sydd gratis til henne betalt for materiale og alt det der. Det jeg reagerer på er at hun vil at jeg skal sy en gave hun skal gi bort og ikke betale noe for det. Hun mener at materialene er for dyre også.  

Når ting skal sier så er hun litt at hvis vi har kjøpt noe til henne på butikken når vi er på vei dit så betaler hun aldri men har hun betalt for oss f.eks en liter melk så skal hun ha på krona tilbake. Så jeg har øverført 17.90 på vipps fordi det var det hun hadde betalt. Det er derfor jeg er frustrert

Hun er litt kjip ja. Forstår synspunktet ditt. Hvis det var sånn situasjonen var ville jeg stått på ditt, og forhåpentligvis takker hun nei, så slipper du mer mas 💆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting av håndarbeid svarer seg verken for eget bruk eller for salg. Timeprisen blir beskjeden i forhold til antall timer som blir lagt ned. Materialer er i dag knall dyrt, i tillegg kommer avskrivning på symaskin og utstyr, strøm for lys og alt rotet og støvet det følger med å klippe og sy. 

Men til ts sitt spørsmål, svigermor må i det minste betale noen kroner for arbeidet og hun kan gå og kjøpe materialer og alt du trenger selv. Si at da får hun det hun vil ha og du slipper å bruke tid på å dra til butikken. Lag en liste til henne om det er mer enn stoff og sytråd som trengs. 

(KREMT. Når folk skal bestille seg bunad, først da forstår en del hva materialer og arbeid koster, selv om de fleste bunader syes i utlandet, for å spare penger.)

Anonymkode: ef405...056

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du skal stå på ditt, ts. Du får be henne om å sy gaven til barnebarnet til venninnen selv, så forstår hun sikkert hvor mye arbeid som ligger bak, og ikke minst hvor mye materialene faktisk koster. 

Anonymkode: a62d2...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal informere henne om hva alt koster, hvor mye tid det tar og til slutt minne henne på melka.. så spørre henne om hvem som er kjip! Deretter kan du spørre henne om hun burde be noe om unnskyldning og om hun kanskje burde informere alle om at hun faktisk tok feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...