AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Skal introdusere hunden til typen og katten min. Hunden hans kan oppføre seg ganske jagende. Han vil helst løpe etter katter og bjeffer aggressivt mot katter han ser. Men det blir vanskelig å ikke la de treffes siden vi ofte er sammen og han ikke alltid kan la hunden være alene hjemme mens han er hos meg. Derfor lurer jeg på om noen her har noen tips? De vil nok sikkert aldri kunne være alene sammen, men det hadde vært fint om de kunne takle å være sammen i samme rom som oss uten å angripe. Katten min pleier ikke å bry seg så mye om andre dyr, men han kan si i fra om han får nok. Har noen ideer og kanskje noen her kan anbefale / ikke anbefale noen av de? : 1. Kan det være en ide å ha hunden i bur mens katten er i samme rom? Da kan den ikke angripe, men den ser katten og kanskje kan lære seg at den ikke er så skremmende eller noe å jakte på? 2. La de gjøre opp slik som dyr gjør (men da er vi redd de kan skade hverandre) 3. Jeg holder katten min mens han holder hunden og lar de bli introdusert (men redd hunden vil prøve å angripe uansett) Anonymkode: 42a0a...de7
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 (endret) For all del, ikke la dem ha muligheten til å ha noen fysisk interaksjon i begynnelsen. Faren er at hunden jager og katten forsvarer seg, hunden blir redd og sint etc... Har selv introdusert hund til katter som var redd hunder, og skilte dem i begynnelsen med noe babygrind-lignende i døren mellom dem, slik at de kunne se hverandre men ikke komme bort til hverandre. Lærte også hunden at når kattene er i nærheten så sitter vi, og ga henne masse godbiter for å sette seg og fortsatt bli sittende når hun så kattene bevege seg. Dette tok ganske lang tid før de ble trygge på hverandre, kattene bestemte dette selv ved å bryte seg ut når de ble trygge nok. Det går fint inne nå, men hun jager dem ute (jakthund-blanding). Hvis han er ekstrem til å jage ville jeg hatt kattene i et bur innenfor en babygrind, så det er god avstand og de ikke beveger seg. Han trenger ikke bort å snuse i begynnelsen, han kjenner lukta fra der han er. Bare lær han at katt betyr at han skal være i ro, han må lære å være rolig før han kommer noe nærmere. Men det er ikke sikkert dette er nødvendig, det kommer an på akkurat hvordan han oppfører seg inne hos deg. I begynnelsen vil han kanskje være forsiktig fordi det er et nytt sted, så utnytt det til deres fordel, lær han at "slik fungerer det her", altså, vi sitter når vi ser kattene og lar dem ellers i fred. Ha også bånd på hunden så han ikke lærer seg selv å jage dem. Endret 16. mars 2017 av Den Lille Heksa
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #3 Skrevet 19. mars 2017 Aldri la det gjøre opp slik som dyr gjør, da vil du ende opp med en død katt og en potensiell blind hund Har samboeren din noe kontroll på hunden i det hele tatt? Anonymkode: 5b61a...a8e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #4 Skrevet 20. mars 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri la det gjøre opp slik som dyr gjør, da vil du ende opp med en død katt og en potensiell blind hund Har samboeren din noe kontroll på hunden i det hele tatt? Anonymkode: 5b61a...a8e Hunden hans er en jakthund. Den oppfører seg fint innendørs og som regel fint utendørs også, men om den lukter noe (katter, smådyr ol) så kan den oppføre seg jagende. Han skjerper seg ved tilsnakk, men det går ikke lange tiden før den prøver seg igjen. Anonymkode: 42a0a...de7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #5 Skrevet 20. mars 2017 Den har blitt brukt til jakt, mener du? Eller du sikter til at rasen blir sett på som en jakthund? Håper det ordner seg, men ærlig talt høre dette ekstremt tvilsomt ut. Om hunden hans er vant til at smådyr = byttedyr over flere år, så tenker jeg at det er vanskelig å endre. Litt som å forsøke konvertere dine eldre religiøse besteforeldre til ateismen. Det for for sent for dem, lissom Jeg har hatt med katt på besøk hos noen som har hund. Er ikke en jakthund eller en slem hund, men den skal hele tiden løpe etter katten. Og selv om katten ikke er redd, stopper opp og slår den i ansiktet, så fortsetter hunden å være ganske hyper rundt den. Katten gjemmer seg et sted og legger seg til å sove, men med en gang den dukker opp igjen og hunden ser den- så løper den etter Anonymkode: 5b61a...a8e
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 20. mars 2017 #6 Skrevet 20. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den har blitt brukt til jakt, mener du? Eller du sikter til at rasen blir sett på som en jakthund? Håper det ordner seg, men ærlig talt høre dette ekstremt tvilsomt ut. Om hunden hans er vant til at smådyr = byttedyr over flere år, så tenker jeg at det er vanskelig å endre. Litt som å forsøke konvertere dine eldre religiøse besteforeldre til ateismen. Det for for sent for dem, lissom Jeg har hatt med katt på besøk hos noen som har hund. Er ikke en jakthund eller en slem hund, men den skal hele tiden løpe etter katten. Og selv om katten ikke er redd, stopper opp og slår den i ansiktet, så fortsetter hunden å være ganske hyper rundt den. Katten gjemmer seg et sted og legger seg til å sove, men med en gang den dukker opp igjen og hunden ser den- så løper den etter Anonymkode: 5b61a...a8e Nei det er ikke for sent, det bare krever mere arbeid. Har du på noe tidspunkt hatt dyrene adskilt og trent hunden til å sitte i ro rundt katten mens de var adskilt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå