Gå til innhold

Smerter eller ustabilitet, hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen (31) og jeg (30) har prøvd å få barn i halvannet år uten resultat, og venter på time for utredning hos lege. I tillegg er jeg under utredning for endometriose, siden jeg de siste 4-5 årene har vært plaget med enorme smerter den første dagen av menstruasjon. Det blir litt bedre den andre dagen, men fremdeles så vondt at jeg omtrent bare ligger i fosterstilling og ønsker å dø. Smertestillende fungerer ikke før jeg er oppe i paralgin forte, og da sovner jeg jo bare, så selv legen sier det er ikke noe mer å gjøre der. Jeg ble diagnostisert med PCOS da jeg var 19, men ble for 3 år siden friskmeldt, da det ikke var cyster igjen, og blodprøvene var fine. Til tross for PCOS har jeg alltid hatt veldig regelmessig syklus på 28 dager, det slo aldri feil, mønsteret var det samme måned etter måned i alle år. Flere blodprøver har vist eggløsning

Så her er dilemmaet. Som så mange andre prøvere som ikke får til, har jeg jo prøvd det meste av både kjerringråd og andre triks. Hostesaft, temping, EL-tester, pre-seed, wild yam, bidronninggele og macarot, for å nevne noen. Og etter at jeg begynte med macarot, har smertene blitt mye bedre! Jeg ligger ikke lenger i fosterstilling, jeg trenger ikke lenger å dopes ned for å komme meg gjennom det, jeg kjenner at jeg har mensen, men jeg kommer unna med en enkel paracet hvis det blir for ille. Men samtidig har syklusen min blitt helt vill, syklusen er kortere eller lengre enn normalt, og det har blitt mer regel enn unntak at den ikke er 28 dager. 26-34 er plutselig normalt. 

Så hva gjør jeg nå? Jeg sluttet med maca en periode, mensen ble stabil igjen, men smertene kom tilbake. Jeg vet ikke hvorfor, men så snart jeg går på maca, så skjer det samme igjen; ustabil mens, men ingen absurde smerter. Hva skal jeg velge? 

Anonymkode: c47b1...4d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En ting er i allefall sikkert, etter å ha googlet litt, macaroot er ikke noe du bør innta, ukritisk. 

Har du vært på Ullevål for endometriosebehandling? 

Anonymkode: 30dc0...8d5

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er i allefall sikkert, etter å ha googlet litt, macaroot er ikke noe du bør innta, ukritisk. 

Har du vært på Ullevål for endometriosebehandling? 

Neida, ingenting tas inn ukritisk. Jeg leste ganske mye om maca, og snakket med legen min om det, før jeg prøvde. Jeg tar mindre doser enn det som er 'anbefalt', og er fulgt opp av lege. 

Jeg har ikke vært på Ullevål, bor ikke på østlandet. Men endometriose er noe legen sa kunne være grunnen til smertene, så derfor skal jeg utredes for det. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, ingenting tas inn ukritisk. Jeg leste ganske mye om maca, og snakket med legen min om det, før jeg prøvde. Jeg tar mindre doser enn det som er 'anbefalt', og er fulgt opp av lege. 

Jeg har ikke vært på Ullevål, bor ikke på østlandet. Men endometriose er noe legen sa kunne være grunnen til smertene, så derfor skal jeg utredes for det. 

Mener legen grunnen er endomtriose så anbefaler jeg deg å få henvisning til Ullevål, der ekspertisen på endo er. Husk fritt sykehusvalg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...