Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt med hjemmetrening. :P Løfter vekter ca annenhver dag, og gjør en del andre styrkeøvelser som squats, sit-ups, osv. Skal begynne å jogge når det blir mindre snø, men per nå så prøver jeg å gå en del tur for kondisjonens skyld. 
Det er jo ikke akkurat "hardtrening", men jeg har faktisk merket at jeg har fått mer muskler, og blitt sterkere. Bør jeg tilføre mer protein i kosten siden jeg har begynt å trene, eller får man i seg nok om man stort sett har grønnsaker til maten hver dag? Ser jo en del bruker proteinshakes osv, men det er kanskje for de som trener veldig ofte og mye? 

Anonymkode: 6a15a...7a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

får man i seg nok om man stort sett har grønnsaker til maten hver dag?

Det er vel ikke grønnsaker som har mest protein. Du burde nok lese deg litt opp. :fnise:

Anonymkode: f6a13...9a1

• Liker 3
Skrevet

Cottage cheese har mye protein,

Mye proteinpulver er basert på soyamel, og er egentlig fiskeoppdrettsfor i finere forpakning, til tusendobbel pris.  Det kommer altså fra soyabønner. Jeg tror på generelt grunnlag at det er smartere å spise bønner, hvis det er slik mat man vil ha.

Kjøtt og egg har mye protein.

At du spiser mye grønnsaker er helt genialt, fordi da får du i deg mye bra.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, råder deg til å finne et treningsforum. Der finner du ekspertene på proteiner. 

Anonymkode: 70da7...991

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker er viktig ved siden av en proteinrik kost, men grønnsaker inneholder ikke akkurat mengder med proteiner. Proteiner består av aminosyrer og man kan kombinere måltider sånn at man får alle aminosyrene (f.eks makaroni og ost er et sånt måltid, men akkurat det er ikke så sunt) og så er det forskjellig kvalitet på proteinene i hva du spiser for kroppen din. Egg, myse, kasein og kjøtt er kvalitetsprotein.

Man bør ha 1,5-2,0 gram protein pr kilo kroppsvekt. 

I et normalt kosthold vil de største mengdene protein være i middagen. Sånn som jeg spiser derfor ofte to middager i stedet for lunsj. Spiser da enten kjøtt eller fisk til hvert måltid (f.eks 300g laks med grønnsaker og ris fordelt på to måltider), men jeg trener 5 dager i uka veldig tungt på treningssenter. 

I forhold til at du bare trener litt styrke hjemme 2 ganger i uka tror jeg nok ikke du trenger proteintilskudd. Det er jo kalorier i proteiner og da ender man opp med å legge på seg fett i stedet når man ikke trenger det. 

Anonymkode: 8415d...c3a

• Liker 1
Skrevet

Last ned appen Fitnesspal, og loggfør maten du spiser. Da får du et ganske bra bilde av hvor mye næring du får i deg. Det anbefales vel at man spiser mellom 1,2 - 2 x sin egen vekt i proteiner. Så hvis du veier 60kg bør du spise mellom 72 - 120g protein per dag.

Hvis du forsøker å gå ned i fettmasse men opprettholde muskler, er det viktig å få i seg mest mulig proteiner. Samme hvis man trener hard styrke.

F.eks så inneholder...
- 1 liten kyllingfilet (100g) = 24g protein
- 100g cottage cheese = 13g protein
- 1 egg = ca 12g protein

Selv synes jeg det er vanskelig å få i meg nok proteiner i løpet av en dag. For jeg er ikke fan av mye proteinrik mat som kylling og egg og slikt. Hvis du sliter med det samme så kan det jo være greit å ta litt ekstra proteintilskudd. I og med at du spiser mye vegetarisk, får du kanskje ei utfording der.  :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg veier 52 kilo og er 158 eller 159 cm. Ønsker å få mer muskler og bedre holdning. Har en tendens til å bli kus (er student så mye stillesitting med nesa i boka :p). Samt litt bedre kondisjon, men tenker jeg løser det med litt jogging framover kanskje et par ganger i uka. 

Jeg er glad i alt mulig av mat, og tror jeg spiser veldig variert. Starter ofte dagen med havregrøt/byggrynsgrøt eller egg og bacon. 
Ofte brødskive eller baguett til lunch, eller salat. Og til middag hva som helst, med enten potet, pasta eller ris til. Og grønnsaker. 
Har ofte en proteinbar i veska hvis det er en stund til middag og jeg er sulten i mellomtiden. Velger ofte helprodukter istedet for lettprodukter da jeg føler det holder meg lengre mett! 

Skrevet

Per kalori har grønnsaker mye proteiner. Brokkoli har for eksempel ca like mye som cottage ost. Men per gram er da cottage ost overlegent på proteiner. Så spis grønnsakene dine, men ikke BARE grønnsaker. Kjøtt/fisk inneholder mest proteiner. Det er også mye proteiner i grove kornprodukter, mager ost og bønner. Om du ikke sulter deg selv er det lett å få nok proteiner gjennom et normalt kosthold. Om du vil legge på det MYE muskler må du kanskje tenke litt gjennom det, men kan fint legge på det litt muskler ved et normalt inntak.

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser enten kjøtt eller fisk til hver måltid. Jeg vil ikke ha mye muskler, bare litt for å bli sterkere. :-) 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Hypnosee skrev:

Last ned appen Fitnesspal, og loggfør maten du spiser. Da får du et ganske bra bilde av hvor mye næring du får i deg. Det anbefales vel at man spiser mellom 1,2 - 2 x sin egen vekt i proteiner. Så hvis du veier 60kg bør du spise mellom 72 - 120g protein per dag.

Hvis du forsøker å gå ned i fettmasse men opprettholde muskler, er det viktig å få i seg mest mulig proteiner. Samme hvis man trener hard styrke.

F.eks så inneholder...
- 1 egg = ca 12g protein

Selv synes jeg det er vanskelig å få i meg nok proteiner i løpet av en dag. For jeg er ikke fan av mye proteinrik mat som kylling og egg og slikt. Hvis du sliter med det samme så kan det jo være greit å ta litt ekstra proteintilskudd. I og med at du spiser mye vegetarisk, får du kanskje ei utfording der.  :)

1 egg er ikke 12 g protein. 100 g egg er 12 g protein. Et stort egg inneholder 6-7 g protein

Anonymkode: 8415d...c3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. :-) Lukker tråden jeg da jeg fikk en gode tips og det er ikke den mest avanserte formen for trening jeg driver med! 

AnonymBruker
Skrevet

Du får i deg mer enn nok proteiner gjennom et vanlig kosthold. Proteinpulver er ikke nødvendig for noen, utenom de med sykdommer som gjør at de ikke får i seg proteiner, og er kun noe markedet har funnet på for å selge

Anonymkode: 21973...ab3

Skrevet
7 timer siden, Hypnosee skrev:

F.eks så inneholder...
- 1 egg = ca 12g protein

2x sin egen vekt i protein (da kg) er kun nødvendig hvis du ligger på et underskudd og faktisk har en betydelig muskelmasse du prøver å bevare mest mulig av. For vanlige folk/folk som ikke slanker seg så trenger du ikke mer enn ca et gram per kg kroppsvekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...