Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er undervektig, har vært det de siste par årene. Årsaken er veldig mye trening, og ikke nok mat i forhold til treningmengden. Jeg spiser altså en "normal" mengde mat i løpet av dagen (noen synes også jeg spiser mye), men pga. treningen er det likevel ikke nok. Har brukt å trene omtrent hver dag, mest kondisjonstrening (løping og spinning) og noe styrketrening. 

Ønsker nå å få en mer sunn kropp og livsstil, og ønsker å legge på meg de kiloene jeg mistet før overtreningen startet. Skal slutte å trene så mye som jeg har gjort, og både trene mer variert (mer styrke og mindre kondisjon) og ikke ha som mål å trene hver dag. 

Synes dette med å spise helt sinnsykt mye for å gå opp i vekt er litt stress. Derfor hadde jeg håpet at det å kutte ned på treningen, og fortsette å spise som jeg pleier, vil føre til vektoppgang. Spiser som regel etter sult/metthet, og passer på å spise jevnt gjennom hele dagen. 

Tror dere jeg kommer til å gå opp i vekt hvis jeg slutter å trene så mye, men samtidig ikke kutter ned på maten? Regner med jeg vil bli sulten/mett på samme måte som før, siden kroppen er rimelig vant til regelmessige måltider gjennom dagen. 

Ja, jeg kan bare "prøve og se om det funker", men ønsker noen andres syn på dette så jeg ikke blir blind på mine egne tanker :)

Anonymkode: 2481b...c78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres logisk ut. Fett har jo mer kalorier enn mye annet og er veldig lett å få i seg. En ss olivenolje for eksempel eller nøtter. Trenger ikke så mye ekstra mat da.

Anonymkode: bbfc1...14f

Skrevet

Jo mindre du trener jo fortere går du opp i vekt, spis også en del kjøtt og fisk. Få i deg fett sukker og kalorier, gjerne pizza,hamburgere, pølser og annen ferdigmat. Når du har nådd målet ditt så kan du droppe det usunne og spise og trene så du holder vekta stabil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres logisk ut. Fett har jo mer kalorier enn mye annet og er veldig lett å få i seg. En ss olivenolje for eksempel eller nøtter. Trenger ikke så mye ekstra mat da.

Anonymkode: bbfc1...14f

Jeg skjønner at jeg går opp i vekt av å spise mer enn jeg forbrenner, men prøvde å formidle i HI at jeg ønsker å spise som jeg pleier (altså ikke bevisst spise mer), men heller trene mindre :) Tror du det funker? 

7 minutter siden, Naturgutten 95 skrev:

Jo mindre du trener jo fortere går du opp i vekt, spis også en del kjøtt og fisk. Få i deg fett sukker og kalorier, gjerne pizza,hamburgere, pølser og annen ferdigmat. Når du har nådd målet ditt så kan du droppe det usunne og spise og trene så du holder vekta stabil. 

Hehe, dette er nok ikke akkurat en sunn måte å gå opp på. Ønsker å gå opp på en sunn måte, ikke ved å proppe i meg ferdigmat. Viser til HI :)

Skrevet

Du går opp i vekt om du spiser som du gjør nå, og reduserer mengden aktivitet. De er ikke noe man trenger å lure på. Det er enkel matte.

Det som er spørsmålet, er om appetitten din vil være like stor når du er mindre aktiv. Utfordringen er nemlig å fortsette å spise som du gjør, og ikke redusere inntaket fordi du er mindre sulten. Men hvis du spiser som du har gjort, går du opp i vekt av å slutte å trene.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Pringle skrev:

Du går opp i vekt om du spiser som du gjør nå, og reduserer mengden aktivitet. De er ikke noe man trenger å lure på. Det er enkel matte.

Det som er spørsmålet, er om appetitten din vil være like stor når du er mindre aktiv. Utfordringen er nemlig å fortsette å spise som du gjør, og ikke redusere inntaket fordi du er mindre sulten. Men hvis du spiser som du har gjort, går du opp i vekt av å slutte å trene.

Okei, takk for greit svar :) Ja, jeg må jo være litt bevisst på at jeg ikke spiser mindre enn jeg vanligvis gjør. Men jeg håper og tror at jeg skal bli sulten/mett som normalt siden kroppen min er vant til en viss mengde mat ganske regelmessig gjennom hele dagen. I tillegg er jeg veldig glad i mat (selv om jeg er undervektig), og derfor spiser jeg av og til selv om jeg ikke er sulten, bare fordi jeg får så utrolig lyst på :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...