AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Jeg eier en nedbetalt leilighet som jeg gikk inn i ekteskapet med. Mannen har en egen leilighet i utlandet som han leier ut. Vi bor nå i min leilighet, men tenker å finne et hus. Har to alternativer: 1. Kjøpe et hus med ca. 4,5 mln i boliglån. Jeg beholder leiligheten min og leie ut. Etter alle fratrekk bringer leiligheten meg 4000 kr i mnd. Eiebrøk blir da 50/50. Minus: høye boligutgifter og lån i mange, mange år fremover. 2. Kjøpe samme type hus til 5 mln, men med bare 2,5 mln i lån. Resterende dekkes med EK jeg får fra salget av leiligheten. Eiebrøk blir da 25/75%. Dette alternativet gir vesentlig lavere boutgiftene, men da også "taper" jeg min separat eiendom. Hva hadde dere valgt? Har økonomi til begge deler. Å selge mannens leilighet er uaktuelt da den koster bare 200 000 kr, faste leieinntektene er 2000 kr/mnd. Anonymkode: e2d22...12f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 Fordel er at du kan eie mens det fortsatt er prisvekst i markedet og cashe ut senere for større utbytte. Bakdelen er at det er mye mas, vrange leieboere og ansvar for to bosteder. Jeg stod i samme posisjon som deg for noen år siden, jeg valgte å selge fordi jeg ikke gadd å bruke mye tid å energi på et utleieprosjekt. Hadde jeg solgt i dag ville jeg vært noen hundre tusen rikere (evt hatt noen hundre tusen mindre i gjeld) Anonymkode: 580b9...8b0
anneh95 Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 Har du råd til å beholde leiligheten din og leie ut, så gjør det. Husk at leiligheten nedbetaler seg selv, samtidig som du vil få en verdistigning. Kanskje den ikke blir like høy som det har vert de siste årene, men likevel!! Jeg leier selv ut mitt lille krypinn og er veldig godt fornøyd med det. Bruker husleie.no til å kreve inn husleia, så jeg merker nesten ikke noe til det.
anneh95 Skrevet 16. mars 2017 #4 Skrevet 16. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordel er at du kan eie mens det fortsatt er prisvekst i markedet og cashe ut senere for større utbytte. Bakdelen er at det er mye mas, vrange leieboere og ansvar for to bosteder. Jeg stod i samme posisjon som deg for noen år siden, jeg valgte å selge fordi jeg ikke gadd å bruke mye tid å energi på et utleieprosjekt. Hadde jeg solgt i dag ville jeg vært noen hundre tusen rikere (evt hatt noen hundre tusen mindre i gjeld) Anonymkode: 580b9...8b0 Jeg har leid ut nå i 4 år. Og nedbetaler drøyt 70.000 året på lånet, så bare der har noen andre betalt ned 280.000 for meg. Verdistigningen vet jeg ikke eksakt, men en drøy million der også. Er det verdt tid og energi? Ja. Jeg ville aldri hatt råd til å hverken tjene eller spare samme sum
Gjest canacas Skrevet 16. mars 2017 #5 Skrevet 16. mars 2017 Hadde beholdt leiligheten og leid den ut.
skogsvandreren Skrevet 16. mars 2017 #6 Skrevet 16. mars 2017 Jeg hadde leid den ut, men se an de du leier ut til også, mange som gir faen når det ikke er sitt eget de bor i. Kan se ut som et rottereir et år etter de flyttet inn 1
anneh95 Skrevet 16. mars 2017 #7 Skrevet 16. mars 2017 Kan være lurt å ha en visning, plukke ut noen leietakere og ta en god prat med de. Be om referanse fra andre leieforhold, be om kredittsjekk. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #8 Skrevet 16. mars 2017 Snakk med en advokat. Du burde fått satt opp særeie for den nedbetalte leiligheten før du giftet deg. Eller få ordnet dette nå. Anonymkode: df84a...00a 1
Ny Bruker Skrevet 16. mars 2017 #9 Skrevet 16. mars 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snakk med en advokat. Du burde fått satt opp særeie for den nedbetalte leiligheten før du giftet deg. Eller få ordnet dette nå. Anonymkode: df84a...00a Siden den er nedbetalt FØR giftemålet så tar TS den med seg ut hvis de skal skille seg. Det samme gjelder hans leilighet. Alt man tar med seg inn, tar man med seg ut. Det er derfor enklere å beholde leilighetene og kjøpe et hus der begge eier 50/50 enn å måte fordele huset senere når de har forskjellig eiebrøk. Endret 16. mars 2017 av Ny Bruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå