Gå til innhold

Kan "vanlige" folk ha Husky eller Malamute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er et friluftsmenneske, men ikke ekstrem. Driver ikke med ekspedisjoner, men "vanlig" type turer. 1-2 timers turer i hverdagene etter jobb, og i helger/ferier/fridager blir det lengre turer på fjellet, både dagsturer og med overnatting.

Kan jeg da ha Husky eller Malamute?

Anonymkode: 50c8d...037

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er kun polfarere vers 1.2 og oppover som kvalifiserer seg.

Anonymkode: f9d01...96d

• Liker 4
Skrevet (endret)
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er et friluftsmenneske, men ikke ekstrem. Driver ikke med ekspedisjoner, men "vanlig" type turer. 1-2 timers turer i hverdagene etter jobb, og i helger/ferier/fridager blir det lengre turer på fjellet, både dagsturer og med overnatting.

Les her; http://www.tonjeblomseth.com/blogg/1/8/2016/er-en-malamute-riktig-hunderase-for-deg

Malamute passer ikke for deg. Anbefaler deg å søke opp ulike hunderaser. Sjekk ut hvilken rase som passer til ditt liv. Du skal ha bikkja så lenge den lever og må da tenke framover, hvordan du ser livet sånn ca frem i tid. Hvis du har planer om å reise mye eller har en jobb som tar mye tid eller annet, så ville jeg ventet til det hadde blitt mer stabilt.

Alle raser er forskjellige. Noen krever mer enn andre. Noen tåler så vidt å gå ut, andre liker å vøre ute i mange minus. Noen krever mer mosjon, andre ikke. Noen mistrives alene hjemme, andre trenger hundegård ute.  Osv osv...

Jeg har vokst opp med border collie, og skal jeg ha meg bikkje senere, så blir det border collie igjen. Herlige, flinke voffser 💓 de krever jo sitt de og, men for meg og mitt liv passer border collie godt inn. 

Kanksje border collie kunne vært noe for deg å? Bruker du dem ikke til gjeting, så må du være flink til å leke med den. Gi den utfordringer. Ellers kan den begynne å jage barn, biler osv..

Endret av Minlillesky
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har "veskehund" og går 1-2 timer tur om dagen. Det er en helt vanlig mengde tur for de fleste hunder. I helger går vi mer krevende turer i marka eller fjellet.  For rasene du er interessert i kreves det nok en større intensitet jevnlig. 

Anonymkode: b12b7...ed3

• Liker 4
Skrevet

Det er klart du kan det, men jeg vil heller anbefale å skaffe en annen rase. Jeg syns ikke man skal kjøpe trekkhunder/polarhunder selv om du går 1-2 timer tur om dagen. Som AB over skriver er det vanlig for småhunder også. Kanskje en type setter passer bedre for deg

Skrevet

Man trenger ikke drive med hundekjøring og polarekspedisjoner, men man bør være veldig aktiv. 

AnonymBruker
Skrevet

Turer du beskriver er jo noe en hvilken som helst hund gjerne vil ha. Du må få dem til å jobbe med kroppen, gjerne ved å bruke kløv, dra deg på ski om vinteren og sykkel om sommeren (evt andre ting som krever at de jobber). Får du til det så kan du så klart ha det, men en malamute må ha muligheten til å være mye ute. En kompis har 3 stk som han bruker til kjøring å de trives aller best ute, inne blir de for varme å går bare å peser. 

Anonymkode: f973c...ed4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: c01c1...5cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har malamute, og har et aktivitetsnivå omtrent som ditt. Malamuten har det helt utmerket. Den tilpasser seg godt livsstilen. Selvsagt tåler den mye, mye mer når den er trent til det, men den MÅ ikke på ekspedisjon hver eneste dag. Når det er sagt: den bør ikke få særlig mindre trening, heller. Som regel får malamuten min skiturer i helgene, og turer på beina i hverdagene. Av og til legger vi på en kløv når vi går på beina. Dette for å opprettholde styrke, og fordi det er noe av det hunden er framavlet for å gjøre. 

Det som er spesielt hos oss, er at hunden er med en av oss hele dagen hver eneste dag. Vi har et liv som tillater at hunden er med i jobbsammenheng. Den får mye mental stimuli i løpet av dagen, og står ikke og kjeder seg i en hundegård. Malamuten min trives godt innendørs, da vi ikke har veldig høy innetemperatur. Vi holder oss konsekvent under 20. Innelivet medfører at den ikke har den aller tykkeste underpelsen på vinteren. Dette må vi ta hensyn til, og kan ikke plutselig la hunden ligge ute over natten i 30 minus. Det har den ikke bygget opp pels til. På sommeren må man likevel passe på at hunden ikke blir overopphetet. Vi trives best på fjellet, og er ikke særlig glad i varme selv, så hos oss går det fint. 

Jaktinstinkt og dominans, samt samkjønnsagresjon er trekk som er ganske typisk for malamuten, og gjerne også husky, etter hva jeg forstår. Den kan aldri gå løs, og du må være sterk nok til å kunne holde den i enhver situasjon som kan dukke opp. Når man går med en slik hund, må man alltid være veldig oppmerksom og i forkant av de situasjonene som kan oppstå. Man må kunne forutse sannsynlige hendelser. I møte med andre hunder, tenker jeg f.eks at enhver hund vi møter er av samme kjønn som min, inntil det motsatte er bevist. Jeg jobber mye med å få overblikk over områdene vi går i, og leser samtidig min hunds kroppsspråk. Dette for å få en viss anelse om det kan være vilt i nærheten. Jeg bor i et område med mye rådyr og elg, og vil helst unngå at det skulle skje noe. Det hjelper ikke at det ikke er båndtvang hvis hunden går inn i sin egen mentale verden når den får ferten av levende dyr. I det fjellområdet jeg bruker mest, er det mye sau, pluss at det er villrein der, så det samme gjelder selvsagt der også.    

Likevel: Jeg vil si at mange overdriver utfordringene ved å ha malamute eller andre polarhunder. De er slett ikke umulig å ha for alle andre enn villmarkinger, men man må ta hensyn til hunden og ta konsekvensen av hvilken rase man har valgt seg. Det må man jo uansett hvilken rase man velger. Alle har både fordeler og ulemper. Jeg elsker malamutens flokkinstinkt. Den er utrolig orientert om familien «sin». Det at den ikke bjeffer, er også en superfordel. (Ok, det ules og «prates» en hel del, da ;) Så den er ikke helt stille.) En tredje fordel med malamuten er at den IKKE er en vakthund/vokterhund. Den lager derfor ikke bråk om noen skulle nærme seg huset/bilen/hytta/oss, og den stenger heller ikke folk ute. 

Jeg vil si at du kanskje kan ha malamute eller husky, men det kan godt hende det finnes andre raser som passer like godt for deg!  

Anonymkode: 96034...783

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er antagelig uerfaren som hundeeier så da vil jeg heller anbefale deg en "enklere" hund

Sjekk ut finsk og svensk lapphund for eksempel. Veldig greie og fine hunder, som er godt rustet for tur i skog og mark. 

Btw så er en til to timer i marka fort minimumskrav for de fleste hunder. 

Anonymkode: 44363...f81

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Turer du beskriver er jo noe en hvilken som helst hund gjerne vil ha. Du må få dem til å jobbe med kroppen, gjerne ved å bruke kløv, dra deg på ski om vinteren og sykkel om sommeren (evt andre ting som krever at de jobber). Får du til det så kan du så klart ha det, men en malamute må ha muligheten til å være mye ute. En kompis har 3 stk som han bruker til kjøring å de trives aller best ute, inne blir de for varme å går bare å peser. 

Anonymkode: f973c...ed4

Akkurat det blir hva man gjør det til. bor de i leilighet vil de ikke utvikle like kraftig vinterpels. Kjenner noen som har hatt husky i byleilighet, så lenge man aktiviserer hunden på en eller annen måte går det fint det. Man må ikke henge seg opp i vinter og snø og skogsturer, å gå kløv eller trekke vogn langs Akerselva fungerer det også. 

Anonymkode: 8b352...750

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns absolutt du kan ha Husky eller Malamute, kan ikke se for meg hvordan man kan ha et høyere aktivitetsnivå enn det du beskriver. Hør på de som HAR disse rasene, ikke hylekoret på kg. Hun som har en selv mener jo du kan ha det...

Og snakk med noen som trener rasen positivt, hun der Tonje Blomseth prøver jo å straffe  hundene sine til lydighet, noe som ikke funker. Man kan ikke straffe bort jaktinstinkt eller samkjønnsaggresjon, men man kan trene mye kontakt fra hunden er liten, og få den mere orientert mot fører. Jeg har selv en hund som hadde en periode da hun satte etter alt hun så og rev båndet ut av hendene mine flere ganger før jeg fant ut hva jeg skulle gjøre, det er ikke bare malamuten som gjør det.

Kjenner en som har Samojed, og disse hundene blir jo også sett på som veldig aktive. Hundene hennes får ca 1 time tur om dagen, året rundt, men hun slipper dem så de får løpe rundt og slite seg ut selv.

Anonymkode: e2811...3bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns absolutt du kan ha Husky eller Malamute, kan ikke se for meg hvordan man kan ha et høyere aktivitetsnivå enn det du beskriver. Hør på de som HAR disse rasene, ikke hylekoret på kg. Hun som har en selv mener jo du kan ha det...

Og snakk med noen som trener rasen positivt, hun der Tonje Blomseth prøver jo å straffe  hundene sine til lydighet, noe som ikke funker. Man kan ikke straffe bort jaktinstinkt eller samkjønnsaggresjon, men man kan trene mye kontakt fra hunden er liten, og få den mere orientert mot fører. Jeg har selv en hund som hadde en periode da hun satte etter alt hun så og rev båndet ut av hendene mine flere ganger før jeg fant ut hva jeg skulle gjøre, det er ikke bare malamuten som gjør det.

Kjenner en som har Samojed, og disse hundene blir jo også sett på som veldig aktive. Hundene hennes får ca 1 time tur om dagen, året rundt, men hun slipper dem så de får løpe rundt og slite seg ut selv.

Hvordan mener du Tonje prøver å underkue sine hunder? Synes det virker som hun behandler de veldig fint. Men hun hadde en seanse med bråk mellom to av gutta og da måtte hun fysisk gå inn og avbryte. Og når du så harde hannhunder går i tottene på hverandre så nytter det ikke med "flink bisk her har du en godbit". Jenta veier jo like mye som en malamut selv. Hun kan virke hard pga et noe friskt språk, men utover dette har ikke jeg sett noe til hard behandling. Men jeg har jo så klart ikke sett alt. 

Men jeg ser at hun bruker mye tid med hundene og at de er råsterke fysisk og psykisk de hundene der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du Tonje prøver å underkue sine hunder? Synes det virker som hun behandler de veldig fint. Men hun hadde en seanse med bråk mellom to av gutta og da måtte hun fysisk gå inn og avbryte. Og når du så harde hannhunder går i tottene på hverandre så nytter det ikke med "flink bisk her har du en godbit". Jenta veier jo like mye som en malamut selv. Hun kan virke hard pga et noe friskt språk, men utover dette har ikke jeg sett noe til hard behandling. Men jeg har jo så klart ikke sett alt. 

Men jeg ser at hun bruker mye tid med hundene og at de er råsterke fysisk og psykisk de hundene der. 

Virker som hun har slettet blogginnleggene det ble så mye snakk om, men her er sitat (funnet på Hundesonen):

"Der er derimot blitt vanskelig å legge han i bakken ufrivillig. I desember tok jeg han i å tisse inne. Markere veggene. Jeg prøvde så godt jeg kunne å dytte snuten hans i tisset sitt, uten hell. Han stritter med all sin kraft og det ender med at han vrir seg ut av halsbåndet i kampens hete og stikker av. Jeg løper etter han med lovord om juling når jeg ser han igjen. Han forsvinner inn i bjørkeskogen en stund før han kommer tilbake for kveldsmat. Såklart..... "

Her er tråden om henne: http://hundesonen.no/topic/81165-blogger-tvinger-hundens-hode-i-eget-tiss-når-den-tisser-inne-trodde-folk-skjønte-bedre-i-2016/?page=1

Man gjør det man må for å skille to hunder når det er et krisetilfelle, men man bruker ikke samme metodene i trening, da bruker man heller hjernen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok akkurat det der har jeg aldri lest noe sted. Men for en snodig ting å gjøre? Høres jo helt merkelig ut. Hva skulle det være godt for? Enig i at dette ikke er godt for noe. 

AnonymBruker
Skrevet

vokst opp med Husky fra jeg var født til jeg flyttet ut. Aldri aldri om jeg vil ha en Husky, det er en type hund som liker å ha en flokk, og når ikke flokken er der så er det uling og prating non-stop. Og om en hund uler tilbake fra andre siden av bygda så er det som en flokk gamle damer på symøte, da skal det skikkelig prates. Så om du har naboer tett på eller bor i blokk, så blir det nok noen klager. Og du kan ikke trene en Husky til å være en stillehund. De er pratsomme.

De er innmari sterke, så det å gå tur er ikke alltid morsomt, det er vanskelig å trene huskyer til å bli rolige, fordi de er så innmari fulle av liv inni seg. De vil løpe og jakte, og hale og dra og presse seg. De syns det er dritgøy. Men det er ikke mange steder der du lovlig kan slippe en hund som en Husky. En hageflekk blir for liten.  Jeg skal ikke si du ikke kan ha en husky, er jo mange vanlige som har huskyer uten at det er et problem. Kan bare fortelle hva jeg tenker, og jeg tenker det kan være greit å kanskje se etter andre raser, spesielt om dette blir din første hund, eller første store hund. De er ikke bra førstegangshunder.

Anonymkode: 14b63...dda

Skrevet

Ja det går veldig bra, super hund som turkamerat. Hadde selv en malamute, veldig snille hunder. 1-2 timer etter jobb som hovedturneringen er nok bare den får hvertfall en luftetur morgen og kveld i tillegg. Eneste minuset jeg har om de rasene er jaktinnstinktet, de bør ikke gå løse der det er endel vilt. Du bør også ha de innelåst i hundegården pga de er trofaste mot alle, hvem som helst kan gå å stjele de, de blir gledelig med. Så absolutt ikke noe vakthund

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...