Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å søke andre jobber mens man er deltidsansatt i et firma? Man vil jo gjerne skrive opp denne arbeidsplassen som arbeidserfaring, men skriver man opp som referanse kan man jo risikere at arbeidsgiver ringer nåværende arbeidsgiver. Ser det dumt ut? 

Man kan jo selvfølgelig informere arbeidsgiver på forhånd at man ser etter ny jobb, men jeg er redd det skaper dårlig stemning. Og særlig hvis man ikke vet hvor lang tid det tar før man lander en ny jobb... Hva er praksisen her? 

Anonymkode: de7c4...881

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å søke andre jobber mens man er deltidsansatt i et firma? Man vil jo gjerne skrive opp denne arbeidsplassen som arbeidserfaring, men skriver man opp som referanse kan man jo risikere at arbeidsgiver ringer nåværende arbeidsgiver. Ser det dumt ut? 

Man kan jo selvfølgelig informere arbeidsgiver på forhånd at man ser etter ny jobb, men jeg er redd det skaper dårlig stemning. Og særlig hvis man ikke vet hvor lang tid det tar før man lander en ny jobb... Hva er praksisen her? 

Ditt liv, du bestemmer.

Anonymkode: a04fe...978

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt liv, du bestemmer.

Ja det vet jeg også, men ønsker noen intelligente svar og innsikter i saken.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det vet jeg også, men ønsker noen intelligente svar og innsikter i saken.

Er ingen ukjente på nett som kan svare, de vet ingenting om sjefen din og arbeidsplassen generelt, er jo det som danner grunnlag. 

Skrevet

Ja, det er vanlig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor på et lite sted eller er redd nåværende arbeidsgiver får vite noe så kan du be om at søknaden skal behandles konfidensielt inntil videre med hensyn til nåværende arbeidsgiver. 

Hvis du kommer videre i prosessen og de ber om referanser, bør du klare å fremlegge en referanse fra nåværende jobb, f.eks en kollega du stoler på. 

Anonymkode: de964...768

• Liker 1
Gjest Froning
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og særlig hvis man ikke vet hvor lang tid det tar før man lander en ny jobb... Hva er praksisen her? 

Alt jeg kan si deg er at du ikke vil tråkke sjefen din på tærne om du ønsker referanse. Ta det opp med en på en skånsom måte. Du kan si at du er avhengig av å jobbe fulltid, men at du er fornøyd på arbeidsplassen og er motivert til å gjøre en god jobb selv om du søker litt rundt ved siden av.

Om du ikke liker arbeidsplassen din og vil slutte uansett så pass på at du ikke maler deg selv i et hjørne med å ikke være direkte nok. Skjedde med meg en gang :fnise: Fikk tilbud om bedre betingelser i jobben, og jeg hadde plutselig ingen grunn til å slutte allikevel. Så måtte jeg komme krypene et par dager etter på og si opp på nytt. Veldig flaut, men sjefen var grei ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i søknaden skrevet at referanser tas med til er intervju. Så har jeg på intervjuet gitt dem referanser og oppgitt sjefen da de intervjuene jeg har vært på snakker de gjerne med kollegaer som referanse men ofte vil de ha sjefen i tillegg. 

Anonymkode: 07a2f...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen referanser du kan bruke utenom nåværende sjef? Bruke en kollega feks? Ellers har jeg skrevet nåværende jobb på CVn for å vise at jeg er i jobb, det øker sannsynligheten til å få ny jobb. Jeg har også brukt tidligere sjefer som referanser siden jeg har hatt flere tidligere deltidsjobber. 

Anonymkode: a7a18...73e

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ingen referanser du kan bruke utenom nåværende sjef? Bruke en kollega feks? Ellers har jeg skrevet nåværende jobb på CVn for å vise at jeg er i jobb, det øker sannsynligheten til å få ny jobb. Jeg har også brukt tidligere sjefer som referanser siden jeg har hatt flere tidligere deltidsjobber. 

Anonymkode: a7a18...73e

Jo det har jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Naturgutten 95 skrev:

Ja, det er vanlig 

Haha...måtte en gutt/mann til for å få et ordentlig svar 😀👏🏻

Anonymkode: 16925...914

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på stemningen på arbeidsplassen og hvilket forhold man har til sjefen. Om man har et godt forhold går det fint, men selv om det er ganske vanlig å bruke nåværende jobb som referanse, så finnes det dessverre en del av de lederne som går inn for å ødelegge for en, enten fordi de har behov for deg i nåværende jobb, eller bare fordi de skal hevne seg på et eller annet. 

Personlig ville jeg i det lengste forsøkt å benytte leder fra avdeling man har jobbet i før eller lignende, om man har jobbet i en annen avdeling i bedriften tidligere, eller en annen nøkkelperson. 

Anonymkode: 76d20...faf

AnonymBruker
Skrevet

De aller aller fleste som søker jobb er vel allerede i jobb!? Så søk ivei, null problem. Men si fra til sjefen selv, så den slipper å høre det fra andre. 

Anonymkode: eb13b...278

Skrevet

Jeg kan ikke se hva som er galt i å søke andre jobber, så fremt du ikke har gitt uttrykk for at du har tenkt å bli i din nåværende jobb i all evighet. Særlig om du er ung, så vil jeg si det er mer normalt enn unormalt å jobbe flere steder for å utvide erfaringsområdet. I ditt tilfelle er det å ønske fulltid også en fullgod grunn. 

Eneste minuset er om du bytter jobb veldig ofte. Da vil de fleste arbeidsgivere tenke at du er ustabil og ikke en de vil saste tid på å lære opp. 

Så det hele kommer an på situasjonen som helhet.

Gjest EkteMannen
Skrevet

Du søker på det du vil. Så skriver du referanser på forespørsel. Da har du kontroll på når de kontakter referansene dine. Setter du opp nåværende sjef som referanse må han eller hun informeres når de spør etter ref. De aller fleste som søker jobb er allerede i jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...