Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på dette, har dere noen tips til en som aldri har gjort noe sånt før? Hvordan går dere fram når dere lager deres ukesmenyer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del, de gangene jeg gidder å lage ukesmeny, så sjekker jeg kjøleskapet, fryseren og skap for å se hva jeg har. Lager en meny basert på det. Liker ikke matsvinn, og foretrekker å handle minst mulig. Har ingen regler, men jeg foretrekker å ha minst 3 fiskemiddager i uka og kosemiddag i helgene. Ser også på tilbudene i tilbudsappen slik at jeg kan handle det som er på tilbud den uka.

Skrevet

Vi lager ~alltid ukesmenyer. Først går vi igjennom kjøleskap/fryser/skuffer og ser hva vi har og prøver å finne noe vi kan lage med utgangspunkt i det. Så planlegger vi ut i fra hva vi kommer til å ha tid til, hva vil har lyst på og hva kroppen trenger. Et tips er å tenke over hvordan du får brukt opp matvarer. Om du feks skal ha en halv blomkål til suppa på mandag, så prøv å få brukt opp den andre halve i løpet av uka i en annen rett. Ellers så er det jo greit å bestemme seg hvor mange vegetar/kjøtt/fiskemåltider du skal ha ila uka, og evt. hvor mange av de skal være rent kjøtt/fisk og hvor mange skal være pølse/kjøttdeig/fiskekaker etc. før du går i gang. (Vi har fisk minst en dag i uka, kjøtt maks to.) Vi har dessuten lagt inn en restedag uti uka, det blir alltids noe rester, og da får vi litt "slack" i planen om vi plutselig spiser ute/ikke rekker middag eller noe. 

Synes ukesplanlegging gjør det  mye lettere å spise sunt og variert. Jeg vet at jeg har nok grønnsaker til å lage det jeg skal, det slipper å bli "vi har vel en pose erter i fryseren?" som vi slenger oppå tilfeldige middagsretter. Også slipper jeg selvfølgelig hasteturen innom butikken på vei hjem fra jobb! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...