Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte et headset i mai i fjor, og i dag å ble det ødelagt. Jeg har behandlet det pent, det er et dyrt headset og jeg vet ikke om dette er en garantisak! Jeg har ingen anelse. Leverandøren lover 2 års garanti på ting som ikke er "tear and wear" og jeg har kjøpt det gjennom platekompaniet. Nå har det seg sånn at platekompaniet har sluttet å føre de, og jeg vet ikke om jeg får et nytt headset eller om det i hele tatt går på garanti. Har kvittering. Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Skal gå på garanti. Kanskjecdu må kontakte legerandør/produsenten? Men ville begynt hos Platekompaniet.

Trodde forøvrig elektronikk hadde fem års garanti i Norge, men mulig det avhenger av hva det gjelder.

Anonymkode: 4cb57...c0b

Gjest Poverella
Skrevet (endret)

Garanti er det vel i utgangspunktet leverandør som står for, mens forbrukerkjøpsloven sier at "småelektronikk" skal ha en levetid på 2 år, men da er det snakk om hardware vil jeg tro. Altså om høretelefonene dine er knekt i to deler er det på en måte åpenbart hvor feilen ligger. 

Når det er sagt er det ikke alt (små)elektronisk utstyr som har forventet levetid på to år, ladere f eks mener jeg har 8mnd. Hvorvidt headset omfavnes av denne 2-års regelen i forbrukerkjøpsloven vet jeg saktens ikke, men det kan du nok søke deg frem til.

Jeg ville henvendt meg i butikken og spurt i all ydmykhet om de har et forslag til løsning.

Endret av Poverella
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal gå på garanti. Kanskjecdu må kontakte legerandør/produsenten? Men ville begynt hos Platekompaniet.

Trodde forøvrig elektronikk hadde fem års garanti i Norge, men mulig det avhenger av hva det gjelder.

Anonymkode: 4cb57...c0b

Problemet er også at leverandøren mottar kun garantisaker fra godkjente forhandlere, og nå som platekompaniet har sluttet å selge dem er ikke Norge på listen lenger.. så kan ikke gå gjennom dem :/ 

Skrevet
1 minutt siden, Poverella skrev:

Garanti er det vel i utgangspunktet leverandør som står for, mens forbrukerkjøpsloven sier at "småelektronikk" skal ha en levetid på 2 år, men da er det snakk om hardware vil jeg tro. Altså om høretelefonene dine er knekt i to deler er det på en måte åpenbart hvor feiler ligger. 

Når det er sagt er det ikke alt (små)elektronisk utstyr som har forventet levetid på to år, ladere f eks mener jeg har 8mnd. Hvorvidt headset omfavnes av denne 2-års regelen i forbrukerkjøpsloven vet jeg saktens ikke, men det kan du nok søke deg frem til.

Jeg ville henvendt meg i butikken og spurt i all ydmykhet om de har et forslag til løsning.

Skjønner! Koster rundt 2000kr og jeg synes det er litt vel drøyt at det skal bli ødelagt på 10mnd.. det er ikke knekt i to, men det får ikke frem sangen som spilles lenger bare en vag lyd som minner om bakgrunnsmusikk så aner at det ligger noe i kabelen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal gå på garanti. Kanskjecdu må kontakte legerandør/produsenten? Men ville begynt hos Platekompaniet.

Trodde forøvrig elektronikk hadde fem års garanti i Norge, men mulig det avhenger av hva det gjelder.

Anonymkode: 4cb57...c0b

Småelektrisk som headsett, brødrister, blender osv går som 2 års garanti. Er større varer som er ment for vesentlig lengre levetid som har 5 års garanti. Feks vaskemaskin, tv, pc, komfyr osv.

Anonymkode: 0457f...0eb

Gjest Poverella
Skrevet
1 minutt siden, rundtfingern skrev:

Skjønner! Koster rundt 2000kr og jeg synes det er litt vel drøyt at det skal bli ødelagt på 10mnd.. det er ikke knekt i to, men det får ikke frem sangen som spilles lenger bare en vag lyd som minner om bakgrunnsmusikk så aner at det ligger noe i kabelen.

Har du prøvd å koble det til en annen kilde? Kanskje feilen sitter i kontakten jacken får i telefonen(?) din. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Småelektrisk som headsett, brødrister, blender osv går som 2 års garanti. Er større varer som er ment for vesentlig lengre levetid som har 5 års garanti. Feks vaskemaskin, tv, pc, komfyr osv.

Anonymkode: 0457f...0eb

Takk☺ kanskje det ordner seg! Håper det!

Skrevet
1 minutt siden, Poverella skrev:

Har du prøvd å koble det til en annen kilde? Kanskje feilen sitter i kontakten jacken får i telefonen(?) din. 

Har prøvd både på Mac, med andre headsets, og det funker ikke. Så.. løpet er nok kjørt for dem! Er så kjipt siden de er så fine og nesten ingen i Norge selger dem😫

AnonymBruker
Skrevet

Sålenge Platekompaniet ekisterer som selskap så er det de du tar kontakt med. Selv om de ikke har den varen lengre, så kan de kanskje skaffe en ny likevell. (Forutsetter at den blir godkjent som garantisak). Hvis de ikke kan skaffe likens produkt skal du få tilsvarende produkt som er like god eller bedre. Evt kan de heve kjøpet og du får pengene tilbake. Jeg ville tatt kontakt med dem :) 

Anonymkode: 0457f...0eb

  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sålenge Platekompaniet ekisterer som selskap så er det de du tar kontakt med. Selv om de ikke har den varen lengre, så kan de kanskje skaffe en ny likevell. (Forutsetter at den blir godkjent som garantisak). Hvis de ikke kan skaffe likens produkt skal du få tilsvarende produkt som er like god eller bedre. Evt kan de heve kjøpet og du får pengene tilbake. Jeg ville tatt kontakt med dem :) 

Anonymkode: 0457f...0eb

Skal innom i morgen! Mulig de har i butikk også! Håper på en garantisak, ellers står jeg uten headset til april :(

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, rundtfingern skrev:

Kjøpte et headset i mai i fjor, og i dag å ble det ødelagt. Jeg har behandlet det pent, det er et dyrt headset og jeg vet ikke om dette er en garantisak! Jeg har ingen anelse. Leverandøren lover 2 års garanti på ting som ikke er "tear and wear" og jeg har kjøpt det gjennom platekompaniet. Nå har det seg sånn at platekompaniet har sluttet å føre de, og jeg vet ikke om jeg får et nytt headset eller om det i hele tatt går på garanti. Har kvittering. Noen som vet?

Du trenger ikke bekymre deg om garanti du har nemlig denne loven her:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§32  les det som handler om reklamasjon fra paragrav 27 og nedover. 

Dette er nemlig en reklamasjonssak. Butikken har rett til å prøve å reparere 3 ganger klarer de ikke det på samme feil, så kan du heve kjøpet. Butikken velger om de vil reparere eller gi deg ny, tilsvarende vare dersom de ikke vil prøve å reparere. Du må kunne sansynliggjøre at var er kjøpt i den butikken du reklamerer i. Har du ikke kvittering, så finn kontoutskrift dersom varen er kjøpt med kort. 

Anonymkode: 7280e...f1e

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Poverella skrev:

Garanti er det vel i utgangspunktet leverandør som står for, mens forbrukerkjøpsloven sier at "småelektronikk" skal ha en levetid på 2 år, men da er det snakk om hardware vil jeg tro. Altså om høretelefonene dine er knekt i to deler er det på en måte åpenbart hvor feilen ligger. 

Når det er sagt er det ikke alt (små)elektronisk utstyr som har forventet levetid på to år, ladere f eks mener jeg har 8mnd. Hvorvidt headset omfavnes av denne 2-års regelen i forbrukerkjøpsloven vet jeg saktens ikke, men det kan du nok søke deg frem til.

Jeg ville henvendt meg i butikken og spurt i all ydmykhet om de har et forslag til løsning.

Der er dom på at dersom varen er ment å skulle ha en varighet/brukstid  på vesentlig mer enn 2 år, så er der 5 års reklamasjonsrett. Der er og dom på at mobiltelefoner er ment å skulle vare i vesentlig lengre tid enn 2 år og har 5 års reklamasjonsfrist. Så det du skriver stemmer nok ikke. 

Anonymkode: 7280e...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Garanti er noe produsenten tilbyr. I Norge har vi lovbestemt reklamasjonsrett og da spiller det egentlig ingen rolle om produktet har garanti eller ikke. I utgangspunktet er det 2 års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare i mer enn 2 år er reklamasjonsretten 5 år.

Dine hodetelefoner er uansett innenfor reklamasjonstiden og det er bare å gå til butikken så skal de ordne opp. 

Anonymkode: 5747a...603

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bekymre deg om garanti du har nemlig denne loven her:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§32  les det som handler om reklamasjon fra paragrav 27 og nedover. 

Dette er nemlig en reklamasjonssak. Butikken har rett til å prøve å reparere 3 ganger klarer de ikke det på samme feil, så kan du heve kjøpet. Butikken velger om de vil reparere eller gi deg ny, tilsvarende vare dersom de ikke vil prøve å reparere. Du må kunne sansynliggjøre at var er kjøpt i den butikken du reklamerer i. Har du ikke kvittering, så finn kontoutskrift dersom varen er kjøpt med kort. 

Anonymkode: 7280e...f1e

Okei! Det er bra! Jeg har kvittering(heldigvis!) så det går nok helt fint! :) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Garanti er noe produsenten tilbyr. I Norge har vi lovbestemt reklamasjonsrett og da spiller det egentlig ingen rolle om produktet har garanti eller ikke. I utgangspunktet er det 2 års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare i mer enn 2 år er reklamasjonsretten 5 år.

Dine hodetelefoner er uansett innenfor reklamasjonstiden og det er bare å gå til butikken så skal de ordne opp. 

Anonymkode: 5747a...603

Supert! Da skal jeg innom i dag😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...